feel

Trådstartare
Hur pass vida sadlar gör dem? De måttbeställs ju så det borde gå att få hur vid som helst eller?

Sv: Röösli

då jag frågade åf så var hon tveksam till att röösli gjorde så vida bommar som prestiges 37. vilket ju är för trångt för min, han skulle behöva typ 39. minst. :p

så jag la ner röösli pga det.

Jan Brink har ju Röösli, både gamla och den nya Lucern (eller vad den nu heter), och de ligger på hyfsat breda hästar ju :angel: , och de ligger bra självklart, Jan är petnoga med det.

Men det låter ju lite konstigt? Hur gör de med alla som beställer Röösli och har en bred häst? Gör en för smal sadel?

Har sett flera PRE och maffiga dressyrhästar med Röösli, de borde ju vara ännu bredare än vad min pålle är...

Finns det flera ÅF i Sverige?

Jag tror din häst är på gränsen till att en Röösli skulle kunna funka. Det är möjligt att du kan få den ca 110 grader bred (jag har dock aldrig sett en och när jag frågade tillverkaren för 3-4 år sen så gick det inte) men frågan är ju hur sadelns passform blir. Bara för att de i praktiken kan göra en sadel med en bred bomvinkel betyder ju inte att de kan göra en sadel för en bred häst.

Och ang att du sett maffiga hästar med Röösli - bara för att andra breda hästar rids med Röösli betyder inte att sadeln faktiskt passar. Jag har sett maffiga dressyrhästar ridas med Röösli, men deras sadlar har definitivt inte varit tillräckligt breda (hästarna var ca 105-115 grader iaf och sadlarna var i normal mot vid/vid bom i Röösli, dvs en bit under 100 grader.) Det bästa är att maila Röösli eller en ÅF och kolla med dom så får du ett klart besked.

Vad är skillnaden på att bara kunna göra en bred bomvinkel och på att göra en sadel för en bred häst?

En bred bomvinkel kan många tillverkare göra. Men om man tar en typisk halvblodssadel (som t.ex. Röösli) och bara breddar den så blir allt fel. En bred häst behöver bredare kanal (både baktill och framtill för att lämna ryggraden fri), bredare anläggningsyta (för att sadeln inte ska glida), helst längre ortspetsar och definitivt långa paneler som omsluter hästen (för att sadeln inte ska glida, paneler som t.ex. Jaguars funkar inte på en bred häst). Typiska halvblodssadlar som inte finns i breda bomvidder brukar också vara för mer takformade ryggar, och då kommer den också glida på en bred häst. (det löses inte enbart med en omstoppning, du behöver en annan bom, och för att en tillverkare ska göra en helt specialbyggd sadel och behöva ta fram en ny typ av bom så kostar det mycket)

Ahaa.

Men som exempel, har provat en Albion på min häst, men den var för "öppen". Sadelutprovaren som vi hade upp då sa att min häst trots att han är bred fortfarande är " A-formad" medan en häst som kan ha Albion är mer uppochnedvänt "U". Iofs så tycker jag nu att han har blivit rundare.

Blir galen, Frank Baines ger skav trots att den ser ut att ligga bra. Alla andra sadlar för tjockishästar som är hyfsat lätta att få tag på; Crown Jessica, Globus är ju fruktansvärda att rida i...

Jag tycker han ser ut att vara rätt så U-formad ;) Albion har både modeller för "A-formade" och "U-formade" hästar. Vill du ha för en smäkrare häst kallas den för TB.

Provade du att rida i Fbn med ett fårskinn närmast hästen? Och hur blev det isf?

Får inte in ett fårskinn...tyvärr :cry:

Tror det var en Albion Legend jag provade rida i, men det var som ingenting som låg emot hästen framtill så den gled fram efter något varv i skritt.

Joo den blev för smal med fårskinn.

Tror inte den var för smal, den såg ut att ligga i bra balans men den var som sagt "för öppen". Iofs är det ju en gammal sadel som kanske behöver stoppas om, svårt att säga. Hur är de andra modellerna, typ SLK? Är ju väääldigt kräsen med sadlar, får inte vara för "mycket" sadel och hatar när man hamnar "ovanför" hästen.

Har provat lägga på Jaguar x-wide (måste ha varit töjd så mycket det går) den var bara lite för smal men på toook för svängd. Wellington Elite, xwide men den låg jättekonstigt och var nog för lång samt glappade i lättridningen.

Kan en Stübben 33,5 räcka? Eller blir den för smal?

Stubben blir för smal...

Jaguar är definitivt för smal, du får tänka på att en för böjd sadel upplevs som vidare och ger mindre mankutrymme, hade du provat den i rätt bomvidd så hade den legat på manken...

SLK är ju lite mer böjd än Legend, så den är ju värd att prova.

Men jag tycker ändå du ska rida i din FB ett tag till tills du kommer fram till vad som faktiskt är fel. För den såg ut att ligga riktigt bra och iom att hästen trivs så hade jag avvaktat lite innan du säljer den.

det var det hon sa, och hon vill väl sälja sadlar så jag tror inte hon skulle säga så om det inte stämde....

bara för att tex JB har röösli så är det inte säkert att dom är tillräckligt vida...

sen tycker jag inte din häst är A formad öht utifrån dom bilder di visat, den är ju ganska platt.. :p min däremot är mer A trots att han är bred.

Självklart vill dom ju sälja. Men man tänker ju att Brink och c/o borde ha väl tillpassade sadlar, men det är ju inte säkert...

Det var ju sadelutprovarens ord, att han är "A-formad" alltså men jag tycker också att han är mer rund. Iofs har ingen av de sadlar hon tipsat om passat (Henri De Rivel, Olympic, M&N) så...

En bred häst behöver bredare kanal (både baktill och framtill för att lämna ryggraden fri), bredare anläggningsyta (för att sadeln inte ska glida), helst längre ortspetsar och definitivt långa paneler som omsluter hästen (för att sadeln inte ska glida, paneler som t.ex. Jaguars funkar inte på en bred häst).

Det behöver inte alls vara långa paneler till en bred häst. Om hästen har en kraftig bogmuskelatur kan det vara fördelaktigt med korta paneler.

Min häst har kraftiga bogar (blad och muskulatur), jag måste sadla långt bak för att inte störa dem.

Jag blir galen när ingen "vanlig" dressyrsadel kan funka. De sadlar som finns till breda hästar är ju verkligen inte gjorda för ryttaren, man sitter brett, sadeln är klumpig osv.

Senast ändrad:

jag tänkte iaf som så att jag vågar inte beställa en sadel till nästan 30.000 och risikera att få hem en som är för trång.... :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Tips mottages på sadlar som passar maxad cponny Ponnyn har kort rygg och är överbyggd och sadeln åker lätt fram. Har vidd 35 på...
Svar
0
· Visningar
109
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
635
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Vilken ras passar mig?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka