rostfläckar på bett...

PrittePuff

Trådstartare
det är en i stallet som har ett bett med rostfläckar på...
är det verkligen vettit att använda ett sånt?
visst hon använder det inte dagligen, hon har flera som hon växlar mellan, men ändå, rost i munnen?

Sv: rostfläckar på bett...

Finns jättemånga bett i sötmalm som 'rostar' när de används. Inte ett dugg farligt. De ska till och med vara så.

Håller med Mitrolle. Hästar brukar ofta tycka om rostsmaken också. Jag har bara sötmalmsbett och de börjar rosta i princip så snart man börjar använda det. Så länge inte bettet har rostat på ett sådant sätt så att det har blivit vass kanter, vass yta el dyl så är det ingen fara för hästen.

Precis som Mitrolle säger så finns det bett som ska rosta, har själv ett sånt bett och det är inget "farligt" med det.

Rostfläckar är OK, däremot så får förstås inte mundelen vara skrovlig av rost. Är den det så måste man gnugga bettet med Svinto så att det bir lent igen.

Vad är det för material i bettet?

Är det ett järnbett (är oftast svarta!) så är det snarare meningen att de ska rosta, som de övriga skriver.:)

Är det däremot ett förnicklat bett som rostar skulle jag kassera bettet direkt, för det brukar innebära att förnicklingen flagar av i sjok (=vasst!) så att metallen under rostar.

jaha :o
hihi, då är det nog ingen fara, det är typ svart :)
så då är det ett järnbett som ska rosta :D

faran över :D :bump:

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 216
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
509
Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
765
Senast: jemeni
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
288
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka