Bukefalos 28 år!

Rotfyllning

Har en tand i överkäken som har sprickor efter trauma, tandläkaren har såklart försökt laga den (för ca 1.5 år sen) men har antagligen gått med det länge innan jag upptäckte det så det funkar inte. Vi har lagat, borrat bort lagningen och gjort ny, borrat bort den och bytt ännu en gång men inget hjälper.

Så nu återstår bara rotfyllning. Jag är sjukt osugen, låter som det gör superont. Är en tand långt bak så läste att det är svårt att rotfylla de tänderna som sitter långt bak. Kan man välja att dra ut istället? Har tandförsäkring så vad det kostar spelar ingen roll.
Någon som rotfyllt som kan bidra med (helst inte skräckhistorier) lite erfarenheter?

Enda skillnaden mellan en rotfyllning och en vanlig lagning är att rotfyllning tar så förbenat lång tid och i flera steg. Jag skulle aldrig dra ut en tand som kan räddas, speciellt inte om kostnaden inte spelar roll. Jag har en rotfylld kindtand, nästa längst bak, var inga problem alls.

Jag hade mer ont efter tandutdragningen än rotfyllningen. Den rotfyllda tanden är ju "död" och känns således inte.
 
Jag bet sönder en tand förra våren, efter 2 månader (gillar inte tandläkaren) kunde jag knappt äta eller dricka, så gick jag dit. pulpan var framme. de rotfyllde, ont gjorde det inte(bedövning) och jag får lugnande innan så det var inte speciellt obehagligt.
men efteråt kröp det i käken till och från, inte ont, men obehagligt. var på koll 6 månader efter och allt såg fint ut.
i våras var jag dit igen för ditsättning av krona, men då hade jag ändrat mig och de fick dra tanden istället, lugnande + bedövning, inga problem. och krypningarna försvann på en gång! hålet läkte ihop fort och fint, inte haft något som helst problem efter det( tandläkaren prata om att det kunde va besvär med hålet upp till ett halvår efter dragning).
Var dit på koll för nån vecka sen och då började tandhygienisten prata om att lagningarna såg fina ut oxå, det kommer jag inte ens ihåg att de gjort:o jag är väldigt nöjd med det lugnande jag får, det tar lagom och jag är inte det minsta ängslig när de håller på å borrar och bökar runt:D
 
Hur lång tid tar det?
En gång när de borrar upp och fyller med medel för att döda nerven om den inte är död, ett senare tillfälle för att rensa tanden från den döda nerven från tandrötterna och om det går bra så brukar de kunna fylla igen tanden igen samma dag så normalt sett iaf två olika tillfällen beroende på tand.
 
Och jag tycker tvärt om. Tog 10
minuter att dra båda i överkäken och gjorde inte alls ont. Visst knäcker det och spänner lite men inget som gör ont.

Min tandläkare skulle aldrig fortsätta göra något om det gjorde ont på mig. Han frågar hela tiden om det känns bra och ber mig säga til vid minsta lilla, då ger han mer bedövning. Har opererat ut visdomständerna i underkäken och där var den ena sidan lite svårbedövad men efter 8:e sprutan var all känsel borta. Det var aldrig snack om saken att fortsätta innan jag kände mig okej med det.

Har aldrig rotfyllt men tänker att går man till en bra tandläkare som lyssnar på patienten så bör det inte vara några problem.
Dra ut visdomständer är inte kul .Var till tandis och en ganska färsk tjej skulle ta ut den då hon inte klarade att laga det men det slutade med att en äldre tandläkare kom och hjälpte till så det krävdes två tandläkare och tre sköterskor för att få ut tandjäveln .Tog 2 timmar att plocka ut den bit för bit .Tänkte jag skulle få inteckna huset för att betala med tanke på att 5 st var inne där men det var samma taxa
 
Hur lång tid tar det?

Två besök tog det för mig. Första var öppna upp och ta bort rötter och andra besöket sattes den permanenta fyllningen. Det kan dock ta fler besök. Tror det tog närmare två timmar första besöket, kindtänder har många rötter som ska rensas. Det andra ca 80 min. En vanlig med bedövning tar ju typ 30-40 min.
 
Dra ut visdomständer är inte kul .Var till tandis och en ganska färsk tjej skulle ta ut den då hon inte klarade att laga det men det slutade med att en äldre tandläkare kom och hjälpte till så det krävdes två tandläkare och tre sköterskor för att få ut tandjäveln .Tog 2 timmar att plocka ut den bit för bit .Tänkte jag skulle få inteckna huset för att betala med tanke på att 5 st var inne där men det var samma taxa

Jag var tvungen att operera bort två av mina. Första gången gick allt fint och efter boken men andra gången blev det en infektion och jag såg ut som en hamster i en vecka. Det gjorde ont. Tror inte att rotfyllning är lika illa, det ska så vitt jag förstår inte göra ont efteråt.
 
Skönt att läsa att de allra flesta har en positiv upplevelse. Får min dom på fredag om det blir rotfyllning eller inte men eftersom tanden inte blivit minsta bättre så antar jag att det blir så.

Men nä jag överväger att skippa bara för att jag inte vill göra det men det vore ju bara dumt, får trots allt ont av att tugga :/
 
Har en tand i överkäken som har sprickor efter trauma, tandläkaren har såklart försökt laga den (för ca 1.5 år sen) men har antagligen gått med det länge innan jag upptäckte det så det funkar inte. Vi har lagat, borrat bort lagningen och gjort ny, borrat bort den och bytt ännu en gång men inget hjälper.

Så nu återstår bara rotfyllning. Jag är sjukt osugen, låter som det gör superont. Är en tand långt bak så läste att det är svårt att rotfylla de tänderna som sitter långt bak. Kan man välja att dra ut istället? Har tandförsäkring så vad det kostar spelar ingen roll.
Någon som rotfyllt som kan bidra med (helst inte skräckhistorier) lite erfarenheter?
Det är jättekonstigt med tandvården i Sverige. Kommer aldrig rotfylla en tand igen. Tandläkare är i princip förbjudna av socialstyrelsen eller försäkringskassan eller något att dra ut tänder. De förlorar tillståndet.

Läsa om rotfyllningar , skröckläsning på www.tf.nu
http://www.tf.nu/search/results/79bd9d9407e0007705d3337f2a6fbe8c/
 
Rofyllde förra året, gjorde inte ett dugg ont. Ilade till någon gång bara när de borrade längst ner i någon rot men utöver det kändes det nada. Tanden funkar fint nu och har inte haft krångel sen dess.
 
Jag drog ut en kindtand som varit mitt enda problembarn för åtminstone 10 år sedan. Är en fin glugg och inget flyttar på sig. Försöker tugga lite extra på den sidan för att "slita jämt". Enda knuxet är att det är svårt att borsta i gluggen.
 
Men varför länkar du skräckläsning när TS inte vill ha det?
Kan ju vara bra att vara medveten om att det faktiskt kan göra helvetiskt ont också och vara jobbigt också. Kan ju bli något av det, allt är inte lätt med rotfyllning. Märker man ju lite först när man ger sig in i det. Sen är det ju uppenbarligen många det inte gör ont på alls och det gör ju att det kanske är värt risken.
 
Det är jättekonstigt med tandvården i Sverige. Kommer aldrig rotfylla en tand igen. Tandläkare är i princip förbjudna av socialstyrelsen eller försäkringskassan eller något att dra ut tänder. De förlorar tillståndet.

Läsa om rotfyllningar , skröckläsning på www.tf.nu
http://www.tf.nu/search/results/79bd9d9407e0007705d3337f2a6fbe8c/

Ursäkta, men är inte det där lite väl olämpligt att länka när TS bad om att helst inte få höra om skräckhistorier? :confused: Dessutom funkar ju inte ens länken.
 
Äsch jag överlever skräckhistorier med ;) än så länge så verkar jag klara mig från rotfyllning. Kollade tanden idag och det finns ingen infektion i eller så. Bara småsprickor, de kommer antagligen inte bli hjälpta av en rotfyllning.

Så har kvar min provisoriska lagning + gjorde en bettskena för natten som ska hämtas nästa vecka. Så tanden får lite mer tid på sig. Gör ont av och till i den, men visst kan det väl vara lite så att det är mentalt? Har haft ont i den så länge att den kanske blivit överkänslig/jag förväntar mig smärta liksom tänker jag.
 
Det är jättekonstigt med tandvården i Sverige. Kommer aldrig rotfylla en tand igen. Tandläkare är i princip förbjudna av socialstyrelsen eller försäkringskassan eller något att dra ut tänder. De förlorar tillståndet.

Läsa om rotfyllningar , skröckläsning på www.tf.nu
http://www.tf.nu/search/results/79bd9d9407e0007705d3337f2a6fbe8c/

Vilket skitsnack!

// tre utdragna tänder som inte gick att rädda eftersom de sprack av trycket från de omgivande hela tiden.
 
Äsch jag överlever skräckhistorier med ;) än så länge så verkar jag klara mig från rotfyllning. Kollade tanden idag och det finns ingen infektion i eller så. Bara småsprickor, de kommer antagligen inte bli hjälpta av en rotfyllning.

Så har kvar min provisoriska lagning + gjorde en bettskena för natten som ska hämtas nästa vecka. Så tanden får lite mer tid på sig. Gör ont av och till i den, men visst kan det väl vara lite så att det är mentalt? Har haft ont i den så länge att den kanske blivit överkänslig/jag förväntar mig smärta liksom tänker jag.
Jag är uppe i 6 rotfyllningar nu tror jag. Ingen smärta alls, bara skönt att slippa tandvärken som varit innan! Ett tips är att komma ihåg att smörja läpparna innan rotfyllning. Man ligger länge med öppen mun och de spänner en gummiduk över munnen för att inte få in bakterier i den öppnade tanden och det gör läpparna väldigt torra :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Usch, måste skriva av mig någonstans så det får bli här där ingen förhoppningsvis skäller ut mig. Jag har haft problem med en...
Svar
12
· Visningar
1 647
Senast: enough
·
  • Artikel
Dagbok Idag var mitt sista besök hos tandläkaren. Det är ju kul att komma dit nu. Prata lite musik med den ena som är metalfan precis som jag...
Svar
2
· Visningar
591
Senast: et_flickan
·
Kropp & Själ Är det någon som vet hur långtid det brukar ta för att effekten av penicillin insatt mot infektion i en tand ger effekt? Jag har en...
Svar
6
· Visningar
1 897
Senast: monster1
·
Kropp & Själ jag har en tand som lagades för lite över ett år sen. Den behövdes enligt dåvarande tandläkare verkligen lagas. Jag hade inte ont alls...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 559
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp