Bukefalos 28 år!

Tandvärk och väntan på rotfyllning/utdragning

monster1

Trådstartare
Är det någon som vet hur långtid det brukar ta för att effekten av penicillin insatt mot infektion i en tand ger effekt? Jag har en konstaterad infektion i en tand och väntar på rotfyllning som ska ske om en vecka. Jag var inne för ca en och en halv vecka sedan med tanden och då konstaterade man att den behövde rotfyllas eller dras ut. En tillfällig lagning gjordes, smärtan vill dock inte försvinna utan snarare ökade gradvis så jag var tillbaka hos tandläkaren på en akuttid i tisdags em och då skrevs penicillin ut för att dämpa inflammationen och på så vis minska smärtan. Men det vill inte riktigt ge sig, det har förvisso bara gått ca 2,5 dagar sedan penicillin sattes in, men det är rätt jobbigt att gå med tandvärk och det begränsar min vilja att äta eftersom alla temperaturskiftningar i munnen orsakar smärta långt efter att man slutat äta :(.
 
@monster1 nu gäller det visserligen öroninflammation så det kanske skiljer sig men läkarna har sagt att penicillinet ska ge effekt på två dagar och smärtan ska avta. Ring och hör med dem? Kanske du även ska få/ta något smärtstillande?
 
Är det någon som vet hur långtid det brukar ta för att effekten av penicillin insatt mot infektion i en tand ger effekt? Jag har en konstaterad infektion i en tand och väntar på rotfyllning som ska ske om en vecka. Jag var inne för ca en och en halv vecka sedan med tanden och då konstaterade man att den behövde rotfyllas eller dras ut. En tillfällig lagning gjordes, smärtan vill dock inte försvinna utan snarare ökade gradvis så jag var tillbaka hos tandläkaren på en akuttid i tisdags em och då skrevs penicillin ut för att dämpa inflammationen och på så vis minska smärtan. Men det vill inte riktigt ge sig, det har förvisso bara gått ca 2,5 dagar sedan penicillin sattes in, men det är rätt jobbigt att gå med tandvärk och det begränsar min vilja att äta eftersom alla temperaturskiftningar i munnen orsakar smärta långt efter att man slutat äta :(.
Tycker nog att du borde ringa tandis och rådfråga. Skitjobbigt med tandvärk!!!
(Drog själv ut en kindtand förra veckan, en rotfylld som spruckit i roten och det hade blivit inflammation. Gick tyvärr inte att laga men som tur är sitter den näst längst in så det syns inte, men jag kommer göra ett implantat där ändå.)

Nackdelen när det blir inflammerat är ju att det inte går att bedöva lika bra, vet inte hur många bedövningssprutor jag fick och det kändes ändå när dom drog tanden:cautious:
 
Hur mår du nu? Jag brottades med en inflammerad visdomstand i ett år. Hittade ett tips om att dricka kamomillte vilket faktiskt hjälpte en del!
 
Förhoppningsvis har det vänt nu, för inom tre dagar har jag hört sägas att man ska märka en förbättring. Det stämde på mig den gång jag åt för halsfluss men det är inte riktigt samma sak ;)
Annars har jag ätit väldigt lite penicillin :)
 
Hoppas det släppt. Man brukar säga en bättring inom 2-3 dagar. Kan det vara så att det blivit ett tryck i tanden av var osv. Det råkade jag ut för när jag hade en tand som sedan skulle rotfyllas. Fick åka dit och de öppnade upp provisoriska lagningen och rengjorde.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Usch, måste skriva av mig någonstans så det får bli här där ingen förhoppningsvis skäller ut mig. Jag har haft problem med en...
Svar
12
· Visningar
1 664
Senast: enough
·
Kropp & Själ jag har en tand som lagades för lite över ett år sen. Den behövdes enligt dåvarande tandläkare verkligen lagas. Jag hade inte ont alls...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 602
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Åhh jag får panik! Jag har haft mer eller mindre problem med en tand ända sen jag lagade den för ett par veckor sen. Det började med att...
Svar
10
· Visningar
1 725
Senast: Tassetass
·
Kropp & Själ Jag har påbörjat behandling för rotfyllning i en tand vilket har visat sig vara en betydligt mer plågsam upplevelse än tidigare...
Svar
6
· Visningar
1 920
Senast: Betsybabe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp