Rottweiler

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare malina86
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 4 021
M

malina86

Hej:)
Jag och min pojkvän funderar på att skaffa oss en Rottweiler valp.
Tänkte nu höra med er som själva har Rottweiler eller erfarenhet av denna ras.
Min moster har en Rottweiler hane på 6år och väger ca 65kg.
Han är hur snäll som helst men morrar åt en ibland när man tar leksaker från han och i vissa fall klappar honom.

Vad ska man tänka på när man ska kolla på Rottweiler?

MVH Malin

Sv: Rottweiler

Då du kollar raser ska du nog främst kolla på hurudan hund som till temperament passar just dej och din livsstil. Hur aktiv är du? ska du tävla, träna? Hur bor du?

Det sista man ska kolla på är väl utseende. Men visst, vill du ha en rottweiler, go for it! De är trevliga familjehundar om du kan uppfostra den rätt!

Kolla med lite olika uppfödare och berätta vad du vill ha, och ta reda på hur mycket hjälp du kan få av uppfödaren eller andra rottweiler-folk i närheten.

Lycka till!

Han är hur snäll som helst men morrar åt en ibland när man tar leksaker från han och i vissa fall klappar honom.

Som amatör "psykolog" skulle jag säga att han tycker att han själv får bestämma och är högra i rang än dig :p

Nyfiken (:angel:) vad fick dig att fastna för just Rottweiler, de är ju fina men mer?
Har själv ingen erfarenhet av rasen what-so-ewer ;)

Vi har en Rottweiler. Men det är jobb. Mer jobb än tex en golden. Och så kräver de mycket stimulans. Vår är en hane på 38 kg. så de finns i olika storlekar och former. Frågan är snarare vad vill ni ha hunden till??

vår är en underbar familjehund. Älskar sin lillhusse över allt annat, är med mig i stallet och överallt. Men så tränar vi lydnad och sök för att hålla hans hjärna i trim. utan träning hade vi blivit galna på honom. Han trivs inte med att bara gå promenad 30 min *2 om dagen.

Läs allt som står att läsa på rasklibbens hemsida http://www.rottweilerklubben.se/index.php?option=com_content&view=article&id=438&Itemid=302
O mycket mer.

Köp bara en rottis som är stambokförd i SKK, kloola föräldradjurens o dess syskons MH, samma med HD/ED resultat.

Besök gärna den lokala brukshundsklubben o prata med aktiva rottisägare.

En hane som väger över 50 kg klassas som fläskweiler o knappast någon hund som håller för arbete.
Vad gäller att morra så har rottisar ett speciellt sätt att prata på som av många uppfattas som morrningar.

Men innan ni väljer ras så måste ni komma fram till vad ni vill göra med hunden.

Vi har en Rottweiler. Men det är jobb. Mer jobb än tex en golden. Och så kräver de mycket stimulans. Vår är en hane på 38 kg. så de finns i olika storlekar och former. Frågan är snarare vad vill ni ha hunden till??

vår är en underbar familjehund. Älskar sin lillhusse över allt annat, är med mig i stallet och överallt. Men så tränar vi lydnad och sök för att hålla hans hjärna i trim. utan träning hade vi blivit galna på honom. Han trivs inte med att bara gå promenad 30 min *2 om dagen.

Jo det för står jag att det är:)
Jo tack det har jag märkt på min mosters rottis som är under stimulerad till tusen.
Hennes hund har bort på landet många år men nu flyttat till lägenhet och man märker skillnad på honom.

Varför just vi vill ha rottis dem är fina och verkar vara trevlig sällskapsdjur.
Vi har också tänkt att ta kurser med den. Så den blir aktiverad hela tiden.

Vad kostar en Rottweiler?

Senast ändrad av en moderator:

Inköpspriset på en hund är det lilla bekymret. Dom äter ganska mycket, ska försäkras, kurser kostar en del. Vaccinationer, veterinärbesök, röntgen m.m.
Det kostar lite mer än man tror. Inga gigantiska summor men ändock summor.

Vad är det hos just rottisen du vill ha? Det finns väldigt många andra hundar som är stora och fina och som passar alldeles utmärkt som sällskapshundar.

Det är jätteviktigt att verkligen tänka efter vad man vill ha för hund innan man väljer ras. Den ska leva med er i många, många år och då är det ju jätteviktigt att man passar ihop. Rottisar är jättefina hundar men kräver en del jobb för att må bra och verkligen trivas. Om jag skulle skaffat mig en till just bara sällskap så hade jag nog valt en hund som går under just kategorin sällskap.

Inte meningen att låta negativ men även den enklaste hund kräver ganska många timmar i veckan och ger lätt ett och annat grått hår.

Hej,

Jag hade en väldigt klar bild framför mig vad jag ville med min hund när jag skaffade en rottweiler som förstahund. Framförallt visste jag att jag ville ha en brukshund för att jag ville träna och tävla inom bruksgrenarna och ha en hund som kräver mycket. Var tidigare inne på schäfer men är dels allergisk och dels har jag otroligt svårt för ständigt ljudande. Min sambos bror har alltid haft rottweiler som vi bott tillsammans med och jag fick även förmånen att låna hem en tik från en kennel ett tag. När jag visste att det fungerade med allergin och jag visste att jag skulle få ihop ordentligt med tid och pengar till träningar, läger, utrustning etc började vi läsa på ännu mer, ringa runt, besöka kennlar. Höll på att göra ett stort misstag och köpa valp från en kennel som inte alls har samma inriktning som jag utan mer avlar på utseende. Som tur var hann förnuftet ikapp och jag fastnade till slut för en brukskennel som ställer upp med all support, träningsläger etc. Jag har dessutom ett stort kontaktnät med träningskompisar som bara växer. Just nu går vi tre kurser, spårkurs, brukslydnad och tävlingslydnad. Vi var på rottweilerlägret i somras vilket verkligen är att rekommendera. Vi spårar eller tränar uppletande minst en gång i veckan, tränar lydnad korta pass nästan varje dag och tillbringar mycket tid i skogen. Emellanåt har vi slitit vårt hår för det har varit enormt mycket jobb och då är Zolo ändå en väldigt "enkel" hund att ha att göra med.

Jag kan bara råda dig att inte skaffa en rottweiler för att du tycker att det är en stor och fin hund som passar till sällskap. Tyvärr. En rottweiler förtjänar mycket mer än så, behöver mycket mer än så. Att gå kurser ibland räcker inte för att hålla en hund aktiverad hela tiden. Även om vissa kanske vill påstå annat så är det en brukshund du får i kopplet som behöver få använda näsa och hjärna för att må bra. Då fungerar den även bra som sällskap men inte enbart.

Lycka till med framtida hundköp!! Tänk efter ordentligt vad du vill ha ut av ditt hundägande och vad du kan erbjuda din framtida hund.

Hälsningar Jonna & Zolo

Jo tack det har jag märkt på min mosters rottis som är under stimulerad till tusen.
Hennes hund har bort på landet många år men nu flyttat till lägenhet och man märker skillnad på honom.

Varför just vi vill ha rottis dem är fina och verkar vara trevlig sällskapsdjur.

Visst är de trevliga sällskaps"djur" MEN.... De är aktiva. Vi tränar sök 2 ggr/veckan, lydnad likaså. Utöver det blir det promenader och ut i stallet för stimulans och motion. Vi lägger minst 2 timmar på aktivering varje dag. På helgerna kan det bli hela dagar!

Vill du ha en sällskapshund som är fin ska du verkligen välja en annan ras. De är arbetsmaskiner och behöver jobba mycket! att tänkt ta en kurs då och då hjälper inte för att hålla hjärnan i trim. Man kan inte tänka man måste aktivera dem. Annars har du en helvetes hund!

Pris ligger på runt 10 000kr. Men som någon skrev det är den lilla summan. Vår äter för 600kr/månaden, sen tillkommer försäkring på 300kr månaden, kurser, medlemskap i hundklubb och kennel klubb, vaccinationer och tävlingar.

Räkna med att hunden kostar dig löpande ca 1500-2000kr i månaden utöver inköpspriset. Rottweilen är en stor ras och kräver mycket!

Jag tycker rottweiler är en fin hund och sen att den är stor. :laugh:

Om svaret istället hade varit: "jag vill ha en brukshund att arbeta och träna mycket med" så hade rottweiler kanske varit det rätta förslaget.

En rottis är en av de raser som man inte skaffar och "hoppas" att det ska fungera, för funkar det inte kan det sluta riktigt illa. Det är generellt en tuff hund som testar gränser och är både stor och väldigt stark.

Basera inte din kunskap om rasen på en enda individ (din släktings hund) utan träffa flera hundar, prata med uppfödare och fråga fråga fråga tusen frågor om rasen innan du bestämmer dig.

Om svaret istället hade varit: "jag vill ha en brukshund att arbeta och träna mycket med" så hade rottweiler kanske varit det rätta förslaget.

En rottis är en av de raser som man inte skaffar och "hoppas" att det ska fungera, för funkar det inte kan det sluta riktigt illa. Det är generellt en tuff hund som testar gränser och är både stor och väldigt stark.

Basera inte din kunskap om rasen på en enda individ (din släktings hund) utan träffa flera hundar, prata med uppfödare och fråga fråga fråga tusen frågor om rasen innan du bestämmer dig.

Ne det förstår jag att det är mycket hund i rottweiler:)
Vi hade tänkt använda den till bruks och kommer att aktiveras hela tiden.
Tycker det är synd om hundar som bara ska finnas till och inte använda dem till något.
Jag älskar att vara ute i naturen och den kommer att få så mycket här hemma.
Men självklart ska vi tänka över och träffa rottis ägare och ¨fråga ut en heldel.

Ne det förstår jag att det är mycket hund i rottweiler:)
Vi hade tänkt använda den till bruks och kommer att aktiveras hela tiden.
Tycker det är synd om hundar som bara ska finnas till och inte använda dem till något.
Jag älskar att vara ute i naturen och den kommer att få så mycket här hemma.
Men självklart ska vi tänka över och träffa rottis ägare och ¨fråga ut en heldel.

Det hoppas jag verkligen. Som sagt Rottisen är en jätte trevlig hund men de kräver mycket! Till och med min sambo som haft privathund med i K9 (militär) har aldrig haft en så krävande hund.

En bra rottis är knppast ngn bra förstahund eller första brukshund. Men jag har även träffat på en hel del rottisar som varit mesiga soffpotatsar, en del av dessa har dock blivit jobbiga när man krävt ngt som tex vid veterinärbesök.
PL

Jag har en rottweiler som är dundermysig, MEN han kräver det mesta av mig va gäller det mesta. ( Nu är detta en omplacering men jag kan tänka mig att detta gäller generellt i rasen)

Jag tränar lydnad, Weightpull å spår!
Utöver det så kan jag ALDRIG släppa på vardagslydnaden ( han testar gärna minst 1 gång i veckan, små grejer, som att inte låtsas höra när matte kallar in! Å lyckas han med det så blir han trotsig nästa promenad! )

Jag har även insett att jag nog tränar rätt mycket omedvetet med honom för de få gånger jag haft hundvakt om jag åkt bort en längre tid( hundvakten äger själv en 4-årig leonberger) har hon ringt efter 3 dagar å velat "spika upp min hund på väggen pga han uppför sig som en idiot. :angel:

Men samtidigt är "min kille" fruktansvärt arbetskär! det gäller bara att få igång arbetslusten, som de kan tappa rätt snabbt, om de får fel motivation.

Så även om rottisen är en supergullig knähund som trivs i familj så BÖR man tänka efter noga om man har orken att ha hand om en sådan. :grin:

Idag skulle jag aldrig tänka tanken på att ge iväg honom, eller avliva, men det har funnits många tillfällen då jag tänkt ; VARFÖR tog jag denna hund! Blod, svett å tårar kan man nästan få räkna med. ;) Å Då är jag van vid både schäfer å amstaff som är väldigt aktiva och arbetsvilliga å kan vara enormt envisa. :D

Så mitt råd är..... Fundera NOGA. JAg säger inte att ni inte ska köpa denna ras utan jag hoppas att ni gör ett bra val. Man vill ju att både hund och ägare ska få leva lyckliga. ;)

En rottweiler är inte ett "trevlig sällskapsdjur", det är en utpräglad brukshund som man skall köpa och man är mycket intresserad av att träna och tävla med sin hund.
Har du inte haft hund tidigare vet du inte om du kommer tycka att det är så roligt som en brukshund kräver. Köper du en brukshund åtar du dig att lägga många timmar i veckan på att aktivera den (inte promenader) i 10 år framöver.

Hade jag varit du hade jag börjat med en mindre krävande hund (som självklart även den hänger med på allt du vill göra) och märker du då att du lever för att träna hund så kan du skaffa en brukshund nästa gång.

Det finns många "tuffa" hundraser som inte kräver lika mycket.

En hund kostar 10-15000 kr och en rottweiler tror jag kostar 3-4000 kr/år att försäkra, den äter nog för minst 600 kr/mån.

Till rottweilerns försvar så vill jag säga att jag upplever de flesta (med bra mentalitet) som okomplicerade man kan till rätt stor utsträckning förutse vilka problem som kommer dyka upp och gör man bara rätt så brukar resultatet bli bra. Det innebär inte att det inte är en krävande hund. Det är dessutom en stor hund som ställer stora krav på ägaren.

Men man blir sällan överaskad så att säga. Och de svarar generellt bra om man gör rätt.

Till rottweilerns försvar så vill jag säga att jag upplever de flesta (med bra mentalitet) som okomplicerade man kan till rätt stor utsträckning förutse vilka problem som kommer dyka upp och gör man bara rätt så brukar resultatet bli bra. Det innebär inte att det inte är en krävande hund. Det är dessutom en stor hund som ställer stora krav på ägaren.

Men man blir sällan överaskad så att säga. Och de svarar generellt bra om man gör rätt.

Jag har fått samma uppfattning och det som bekymrar mig är vad som händer om en sådan (okomplicerad) rottis hamnar hos någon som inte kan förutsäga de vanliga problemen, som inte vet hur man gör rätt när det väl händer. För det utgår jag ifrån att det krävs antingen erfarenhet eller att man har en bra tränare som förbereder en för.
Och vad händer om det är komplicerad rottweiler, för sådana finns det ju tyvärr också gott om.

Det gäller nog att våga inse sina begränsningar och ha en känsla för hur mycket man är beredd att jobba för att få en trevlig rottis innan man skaffar en. En väluppfostrad sådan är något av det charmigaste i hundväg jag träffat. :) (Men jag skulle nog ändå inte skaffa en själv.)

En bra rottis är knppast ngn bra förstahund eller första brukshund. Men jag har även träffat på en hel del rottisar som varit mesiga soffpotatsar, en del av dessa har dock blivit jobbiga när man krävt ngt som tex vid veterinärbesök.
PL

Var detta menat till mig??

Liknande trådar

R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 570
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 233
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 646
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 308
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka