Rottweiler

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare malina86
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 4 021
Sv: Rottweiler

Jag tycker rottweiler är en fin hund och sen att den är stor. :laugh:

Tycker nog inte att man ska köpa hund för att den är stor och fin. Detta är en hund som kräver mycket av sina ägare. Har sett alltför många rottweiler som har gått sina ägare ur händerna och det är inte trevligt.

Sv: Rottweiler

Jag har fått samma uppfattning och det som bekymrar mig är vad som händer om en sådan (okomplicerad) rottis hamnar hos någon som inte kan förutsäga de vanliga problemen, som inte vet hur man gör rätt när det väl händer. För det utgår jag ifrån att det krävs antingen erfarenhet eller att man har en bra tränare som förbereder en för.
Och vad händer om det är komplicerad rottweiler, för sådana finns det ju tyvärr också gott om.<snip>

Det beror nog valdigt mycket pa personen ... Jag skaffade en rottis avlad for IPO, mycket skarp alltsa, som forsta hund. Inte hade jag nagon speciell tranare uppbokad heller. Jag var dock smart nog att mycket tidigt inse att jag behovde hjalp och se till att det blev bra. I mitt fall korde jag over 500 km for att komma till tranaren (egentligen polishund tranare) som jag kande och litade pa for att fa en bra start.
Jag tror dock att man maste vara valdigt klar och bestamd ... och garna lite kontroll "freak" for att lyckas med en rottis som forsta hund. Dessutom maste man vara tillrackligt smart for att se vilken tranings metod som fungerar for sig sjalv och sin hund och ta all hjalp man kan fa..

Liknande trådar

R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 573
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 233
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 652
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 308
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31