Rubinrotavkommor!

X

xbella

Berätta hur era avkommor blev efter den läckre!
Skall ev använda honom nästa år(inte till mig, men till min häst)
 
Rr har haft allvarliga problem med sina simmare och alltför många ston har inte tagit sig.
Jag är dock också mkt nyfiken på avkommorna.
 
Dåliga simmare är ju ett rykte som går om många hingstar - nån som har siffror på hans dräktighetsresultat? Allra mest intressant hade det ju vart om det varit uppdelat på olika stationer...
Jag har sett ett par avkommor, finns i nån tråd längre bak tror jag. Väldigt fina föl!

Mvh Cissi (som verkligen gillar Rubinrot både vad det gäller stam, egna prestationer och inte minst lynnet)
 
62% tror jag ang dräktigheten, det värsta är ju att jag inte kommer ihåg om det var fryst färsk, men jag tror det var fryst... fast den färska avr inte så fruktansvärt mycket högre... Så det vill ju till att man har ett j-ligt fertilt sto eller gott om pengar.... *suck*
 
Stallägaren i mitt stall försökte få sitt sto dräktigt med Rubinrot 3 gånger utan resultat. Vid byte av hingst tog hästen sig direkt.

De fick tydligen spä ut Rr:s sperma pga att han var så populär? Rubinrot är annars min favorithingst bland halvbloden och om jag hade ett halvblodssto som jag ville betäcka skulle han stå högst upp på listan, trots tveksamhet på spermakvalitén, för han är SÅ läcker helt enkelt. :D
 
Vi har en Rubinroth hingstunge som är mkt. flott, högrest och rörlig. Blir dock inte så stor, beräknar att han blir några cm över 160cm. Stammen är Rubinroth - Pontus - Jazz - Falstaff och han är såld till Norge.
Vi har också betäckt vårt Strauss - Qantas XX - Corso sto med Rubinroth och det tog sig på 2:a försöket så i slutet av maj väntar vi nästa föl efter Rubinroth. :banana:
 
Enligt praxis så får man inte späda sperman, den måste ha en viss täthet av spermier, det är ett fult sätt att lura stoägarna. Oseriöst! Har själv fått spädd sperma i år, ca 25 % levande, tittade själv på sperman och är seminör). (Skicksperma) Seminerade 2 ggr med Rubinrot och tog sig inte. Bytte hings och hon tog sig direkt.
Borde man inte begränsa antal ston????
 
Man späder för det mesta alltid transportsperma! Och det är med en näringslösning för att sperman ska ha bästa förutsättning under transporten.
 
hej! =)
kan bara säga att det här med dåliga simmare med största sannolikhet beror på att så många stoägare vill använda honom och simmarna måste spädas ut för att räcka till alla. det är tyvärr ett problem som förekommer med populära hingstar, hingstägarna späder hellre ut sperman än begränsar beställningarna per tömning. allt för pengar, antar jag -rycker på axlarna-
 
Det kanske är anledningen men det är i alla fall synd att så många gått tomma..
 
Hej alla ni som undrar!
Om ni tror alla hingstägare är så dumma så att dom skickar skit sperma för att tjäna pengar, så har ni fel. All sperma räknas och kan bara skickas till ett visst antal sto, varken mer eller mindre. Sperman som skickas måste spädas annars dör den inom 30-45min och det går inte att kringgå.
Det blir en dos som skickas och den måste minst innehålla 1,0*10*9 spermier, alltså en miljard levande spermier.( svenska regler)
Sen kan kvaliten på sperman vara olika beroende på hingstens välbefinande, foder, tävlingar mm.
Beträffande Rubinrot va hans dr förra året 63%.
I år har hans dr hamnat på 72.2% vilket är glädjande.

PS
Kvaliten på sperman förbättras oftas fram tills hingeten är 8 år. Hoppas detta har gjort någon klokare .
 
Det är helt riktigt att spärman späds för att klara livet utanför och för att överleva transport. Jag uttryckte mig lite luddigt. Vad jag menar, man får inte tunna ut spermadosen, antalet spermier i en dos skall vara ett vist antal (tätheten). I mitt fall var dosernaca utspädd till ett mycket fåtal spermier ca 25 % vilket inte är vad normerna säger. För min del blev det en betydligt dyrare betäckning, med många dagar extra uppstallning och resor då jag har en lång väg att åka.
 
Hej Rubinrot 1033!

Vet du hur många "levande föl" Rubinrot fått i år?, skulle vara kul att veta :).

Mvh Pia
 

Liknande trådar

Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
412
  • Artikel
Hästnyheter Skådespelerskan berättar i ett inlägg på Instagram om sorgsen som uppstod när hennes älskade häst Jojje gick bort, efter 18 år tillsammans.
Svar
0
· Visningar
114
Senast: Gunnar
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 189
Senast: Teilani
·
Hundträning Är det nån här som använder sina hundar till barmarksdrag? Är lite sugen på att testa det med mina två. Nyfiken, nån som kan berätta...
Svar
2
· Visningar
279
Senast: Milene
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp