Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kolla med förbundet han är godkänd i.Jag är nyfiken på hingsten Von und Zu. Har hittat hans hingstprov men hittar ingen info om hans ben. Hur får man tag i sån info om tyska hingstar?
Jag hade en avkomma efter Suarez. Hans mamma kunde knappt gå över en bom, men han hoppade som en stjärna!Inte helt komplett fråga, men vilka dressyrhingstar har vi som hoppar/lämnar bra hoppning eller hopphingstar som rör sig bättre än (hopp)genomsnittet? Bra ridbarhet och temperament mycket viktigt också.
Är det till ft avel?Inte helt komplett fråga, men vilka dressyrhingstar har vi som hoppar/lämnar bra hoppning eller hopphingstar som rör sig bättre än (hopp)genomsnittet? Bra ridbarhet och temperament mycket viktigt också.
Ja eller jag har börjat spåna på en "ren" dressyrunge med förhoppningsvis lite bättre förutsättning för vettig hoppning eftersom det finns Florestan i stoet. Vet i dagsläget inte om ägaren vill betäcka om själv, men man kan ju drömma och spåna lite under tidenÄr det till ft avel?
Benefit har hoppstam på mammans sida och de jag har träffat har varit trevliga.Ja eller jag har börjat spåna på en "ren" dressyrunge med förhoppningsvis lite bättre förutsättning för vettig hoppning eftersom det finns Florestan i stoet. Vet i dagsläget inte om ägaren vill betäcka om själv, men man kan ju drömma och spåna lite under tiden
Jag har ridit tidigare dressyrsyskon och de är verkligen något extraden lilla traven jag sett från årets föl ser väldigt lovande ut trots hoppepappa, så kanske en kopia med risk att bli besviken eftersom jag tycker årets är helt perfekt?
![]()
Förstår. Jag har fått upp några hästar som går bra i fälttävlan både i Sverige och utomlands men det är mest slumpen de har blivit ft hästar pga deras extrema mod och bra galopp så jag är absolut ingen expert på något vis men jag tänker såhär att det består ju av 3 grenar varav hoppning i 2 av dem. Alltså så skulle jag hellre satsa på en hopphingst som rör sig bra än att betäcka med en ren dressyrhingst. I mina ögon är det ingen dressyrhingst som hoppar och förärver sig tillräckligt bra i hoppningen för att användas men jag har ju ingen aning om vilken nivå du tänker dig till heller. För lägre nivåer kan man säkert använda vad som. Alla hästar kan ju gå lätta klasser i både hoppning och dressyr mer eller mindre bra liksom.Ja eller jag har börjat spåna på en "ren" dressyrunge med förhoppningsvis lite bättre förutsättning för vettig hoppning eftersom det finns Florestan i stoet. Vet i dagsläget inte om ägaren vill betäcka om själv, men man kan ju drömma och spåna lite under tiden
Jag har ridit tidigare dressyrsyskon och de är verkligen något extraden lilla traven jag sett från årets föl ser väldigt lovande ut trots hoppepappa, så kanske en kopia med risk att bli besviken eftersom jag tycker årets är helt perfekt?
![]()
Jag blev nyfiken och gick för skojs skull inne och kollade hoppindex på dressyrhingstarna på BLUP. Känns som det mer handlar om att hitta de med så låga röda staplar som möjligtJa eller jag har börjat spåna på en "ren" dressyrunge med förhoppningsvis lite bättre förutsättning för vettig hoppning eftersom det finns Florestan i stoet. Vet i dagsläget inte om ägaren vill betäcka om själv, men man kan ju drömma och spåna lite under tiden
![]()
Blup kan vara intressant men jag tycker i nuläget det är rätt värdelöst och missvisandeJag blev nyfiken och gick för skojs skull inne och kollade hoppindex på dressyrhingstarna på BLUP. Känns som det mer handlar om att hitta de med så låga röda staplar som möjligt
Jag såg några enstaka med neutralt index men det är nog svårt att hitta dressyrhingstar där man kan uttala sig med någon slags säkerhet kring hoppförvärvning. Försvåras väl dessutom av att dressyrhästarna kanske inte ens bedöms fullt ut gällande hoppförmåga som unghästar.
(Kanske old news men det var ju väldigt smidigit hur sidan nuförtiden ser ut, att man enkelt kunde visa indexen utan att behöva klicka sig in på varje hingst)
Håller med. T ex Maginis blup på benen, han hade 9 och fick säkert flera inkorrekta ston på grund av det. Hans 103 i benblup visar inte vad han själv nedärvde utan vad han gav tillsammans med ston med mycket sämre benställning.Blup kan vara intressant men jag tycker i nuläget det är rätt värdelöst och missvisande![]()
Min erfarenhet, baserad på över 40 års nördande, som domarsekreterare på unghästbedömningar under många år och samtal med domare, är att det är mycket färre dressyrhingstar som också lämnar hoppning (om de inte är Briar och hoppstammade) än hopphingstar som ger goda gångarter.Inte helt komplett fråga, men vilka dressyrhingstar har vi som hoppar/lämnar bra hoppning eller hopphingstar som rör sig bättre än (hopp)genomsnittet? Bra ridbarhet och temperament mycket viktigt också.
Ja eller jag har börjat spåna på en "ren" dressyrunge med förhoppningsvis lite bättre förutsättning för vettig hoppning eftersom det finns Florestan i stoet. Vet i dagsläget inte om ägaren vill betäcka om själv, men man kan ju drömma och spåna lite under tiden
![]()
Magini finns på fryst. Linjen har ju lämnat både hopp och dressyr.Inte helt komplett fråga, men vilka dressyrhingstar har vi som hoppar/lämnar bra hoppning eller hopphingstar som rör sig bättre än (hopp)genomsnittet? Bra ridbarhet och temperament mycket viktigt också.
Ja fast det är väl självklart? Indexet visar väl någon slags genomsnittlig förvärvning, alla fattar väl att det finns ston med i bilden som påverkar.Håller med. T ex Maginis blup på benen, han hade 9 och fick säkert flera inkorrekta ston på grund av det. Hans 103 i benblup visar inte vad han själv nedärvde utan vad han gav tillsammans med ston med mycket sämre benställning.
Vi som förstår hur det är uträknat tycker att det är självklart, men långtifrån alla gör det.Ja fast det är väl självklart? Indexet visar väl någon slags genomsnittlig förvärvning, alla fattar väl att det finns ston med i bilden som påverkar.
Indexen förändras ju dessutom hela tiden baserat på hur populationen förändras, eftersom 100 alltid står för snittet.
Så är det säkert. Men jag tycker inte det gör blup dåligt för det?Vi som förstår hur det är uträknat tycker att det är självklart, men långtifrån alla gör det.
Jag har aldrig sagt att jag tycker att det är dåligt, jag har sagt att det inte är en absolut sanning. Att man måste förstå hur uträkningarna är gjorda och vad de baseras på.Så är det säkert. Men jag tycker inte det gör blup dåligt för det?![]()
Jag är 100 % med dig och alltid resonerat likadant tidigare. Jag tävlar internationellt och det är dit jag siktar inom fälttävlan. Ska jag avla för fälttävlan med detta sto, måste det vara mycket förvärvssäker hoppning.Förstår. Jag har fått upp några hästar som går bra i fälttävlan både i Sverige och utomlands men det är mest slumpen de har blivit ft hästar pga deras extrema mod och bra galopp så jag är absolut ingen expert på något vis men jag tänker såhär att det består ju av 3 grenar varav hoppning i 2 av dem. Alltså så skulle jag hellre satsa på en hopphingst som rör sig bra än att betäcka med en ren dressyrhingst. I mina ögon är det ingen dressyrhingst som hoppar och förärver sig tillräckligt bra i hoppningen för att användas men jag har ju ingen aning om vilken nivå du tänker dig till heller. För lägre nivåer kan man säkert använda vad som. Alla hästar kan ju gå lätta klasser i både hoppning och dressyr mer eller mindre bra liksom.