Rullar sig fast jämt?

D

Desert_Wind

Min tvååring har flera gånger den senaste tiden rullat fast sig i boxen. Varför förstår jag inte. Det dumma är att boxväggarna är klädda med laminatskiva som är hal på den ena sidan och hyvlad plank på andra. Ska byta box till den bredvid men den ser lika dan ut. Undrar om han kan få ett annat rörelsemönster i den boxen.... Vad ska man göra?

Han har kommit upp själv varje gång, fast i morse har jag ingen aning om hur länge han har legat...suck jag vill ju inte att han ska göra sig illa - det är han ju redan expert på...

Någon med sådan erfarenhet?
 
En häst i stallet höll också på med sånt där. Han la sig ner för nära väggen och sen kom han inte upp. Skadade sig riktigt illa ett par gånger i ansiktet och så. Men nu lägger dom som vallar utav halmen utmed väggarna, mycket halm blir det men han har inte rullat fast sen dess.

Så om du använder halm så tycker jag att du ska prova detta!

malu
 
Ja det är läskigt när de rulla fast. Boxens storlek verkar inte betyda ngt heller, kanske snarare så att de INTE rullar fast i en liten för då är de inte lika häftiga i rullandet.
jag har en som kan rulla fast men hon rullar sig efter ridning så jag har lärt mig att stå och passa/lyssna och när hon lägger sig är jag där och manar upp henne när hon kommer för nära väggen.
En tvååring har nog inte sådana vanor än, eller?
Överullningsgjordar finns ju, har aldrig provat, men den är nog effektiva.
Kanske den andra boxen är bra, om krubba etc sitter i en annan hörna kanske han ändrar mönster, han får ju också annan granne kantänka, det kan ju ha med rang/kompis att göra...

/P
 
Tja annan granne får han inte. De byter liksom bara plats. Krubban sitter på andra kortsidan. Boxen är spegelvänd då. Halm har jag ju mycket av redan nu. Du kan ha rätt. Han bökar tillbaka halmen längst bak i boxen och där rullar han inte fast. Ska prova det. Annars får han byta med isisen för hans box är mindre- fast den är inte godkänd i takhöjd och inte heller i storlek för gnutten.

Det är bara på natten som gnutten rullar sig fast. I stallet vill jag inte sova, är liksom lite för bekväm av mig... :D

Fler förslag är välkomna!
 
Min pålle rullade fast vid ett tillfälle och jag vet inte vad som hänt om vi inte "upptäckt" henne. Hemska tanke! Så jag krattade vallar mot väggen i spånet så att det liksom blev uppförsbacke mot väggen, och alltså nedförsbacvke in mot boxens mitt så att det skulle bli lätt att rulla tillbaka igen. Fungerade bra. :)
 
Gnutten är ett ganska bra smeknamn...

Hans riktigt namn betyder "mörkrets furste" - mammans namn "satans furstinna" så man ska nog passa sig för att döpa sina djur..... :bump:
 
Unghästar kan vara helt hopplösa på att rulla fast, men de BRUKAR växa ifrån det.

Kan du klä den hala skivan med gummimatta? Eller iaf spika upp ribbor på lagom höjd så det blir något grepp? Det finns ju sådan 'tejp' med typ sandpapper på som man har på trappstegen längst ut på hala stentrappor, kanske du kan klistra upp sådan iaf?

Min Kele var HOPPLÖS med att rulla fast ganska länge. Litet föl i 4*4 meterbox och hon la sig mot väggen och rullade fast. Gång på gång. Höll i sig tills hon var 8-9 månader och nu har det varit lugnt sen dess (hon är 11½ månad nu). Haft samma erfarenhet med andra unghästar att en viss period så kan de rulla fast var och varannan dag för att sen bara sluta?
 
Det som funkar bäst tycker jag är att sätta fast en längsgående (horisontell) bräda på boxväggarna ca 1 meter från golvet, om hästen rullar fast kan den få fäste under brädan med hovarna och skjuta sig ut från väggen för att sedan kunna ta sig upp. :)
Visst kan man lägga en vall utmed boxkanterna men risken finns ju att pållen möblerat om i boxen innan han lägger sig och då är vallen borta.
 
jadu, det finns inga idiotsäkra recept på sånt här mer än en överrullningsgjord tror jag.
De gånger jag har haft fastrullade hästar har de legat helt inkilade och inte haft en möjlighet att röra sig...
Det är ett h******s arbete att få loss ett rejält halvblod.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 470
Hästvård Hej! Har ett sto på 13 år som har ordentliga brunst problem. På sommaren slutar hon aldrig brunsta. Utan det är dygnet runt, vecka efter...
Svar
6
· Visningar
1 643
Senast: cello
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
21 225
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 675
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2023 -den andra
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp