Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
20201009_135757.jpg


Åh mittensparris, vad har jag gjort dig? :(

De har fått samma mängd vatten vid samma tillfällen. Det enda som skiljer är ju krukan men den står inte alls trångt utan det är bra med luft mellan inner- och ytterkruka.

Någon som har nån ide? Kan det vara ett "produktionsfel"? Vet egentligen inte varför jag köper dessa. De är ju billiga ibland och jag tycker de är så fina men de dör alltid i slutändan..
 
Åh mittensparris, vad har jag gjort dig? :(

De har fått samma mängd vatten vid samma tillfällen. Det enda som skiljer är ju krukan men den står inte alls trångt utan det är bra med luft mellan inner- och ytterkruka.

Någon som har nån ide? Kan det vara ett "produktionsfel"? Vet egentligen inte varför jag köper dessa. De är ju billiga ibland och jag tycker de är så fina men de dör alltid i slutändan..

Är det mer drag eller mer torr luft från element som kan strömma i mitten? Fjädersparris är ju väldigt känslig för både drag och torr luft...
 
Är det mer drag eller mer torr luft från element som kan strömma i mitten? Fjädersparris är ju väldigt känslig för både drag och torr luft...
Det tror jag inte. Det är ju ett element under men det är samma för alla växterna. Drag är det inte då fönstret aldrig är öppet eftersom det bor en miljard spindlar på fasaden utanför :D
 
Jag och mina icke-gröna fingrar lyckades övervattna min kära Dracena, MEN jag har också lyckats rädda den! Enligt Google var det bara att slänga bort eländet, men det vägrade jag göra. Nu var ju räddningsinsatsen inte större än att ta ut den ur krukan och försiktigt flytta runt den på en handduk under typ ett dygn, så den fick torka upp ordentligt. Men ändå så fånigt stolt över att jag lyckats rädda en växt, det trodde jag aldrig att jag kunde. :D
 
Funderar på det här med livslängd på växter i kruka. Hur gammal kan en växt bli egentligen?

Jag har en paraplyaralia och några fredskallor som varit med i 12 år. Det tycker jag är mycket för en krukväxt.
Min mamma har en novemberkaktus som hon skaffade när hon flyttade hemifrån, 1970-tal. Hur coolt är inte det!
 
Funderar på det här med livslängd på växter i kruka. Hur gammal kan en växt bli egentligen?

Jag har en paraplyaralia och några fredskallor som varit med i 12 år. Det tycker jag är mycket för en krukväxt.
Min mamma har en novemberkaktus som hon skaffade när hon flyttade hemifrån, 1970-tal. Hur coolt är inte det!

Mina porslinsblommor är äldre än jag är. 48 år + alltså. Arvegods hemifrån. Med på mina babyfoto, stora redan då.
 
Fått min första ohyra :rage: från butik dessutom. Spinn! Så här behandlas som tusan med dusch och såpvatten, beställt neemolja och då råkade det såklart följa med fröer till två sorters palettblad som plåster på såren haha
https://www.wexthuset.com/froer-lokar/froer/fro-till-krukvaxter/fro-till-palettblad-black-dragon
https://www.wexthuset.com/froer-lok...ter/fro-till-palettblad-coleus-fairway-mosaic

Så hoppas på att kunna driva upp dem i ett litet fönsterkarmsväxthus.

De växter som är drabbade är en murgröna och en calathea Ornata, båda köpta på samma ställe och med en veckas mellanrum. Har isolerat dem till ett eget rum och hoppas verkligen de överlever.
 
Jag har tagit sticklingar fran mammas varianter pa gullranka - en "golden pothos" (med vitrandiga bland) och en som jag tror ar en "Monstera adansonii" - samma hangvaxt som en vanlig pothos, men med "hal" i bladen.

Det vaxer gott med rotter i vattnet redan, sa jag ser fram emot att plantera de hemma och se de vaxa over varen!

Ska forsoka kopa mindre vaxter i 2021 och byta desto mer - vi har redan en gullranka, en "spiderplant" (kan ej hitta svenskt namn) och en "Chinese money plant" som producerar stora mangder sticklingar och andra som ar pa god vag, sa hoppas kunna byta och ge bort massor :)
 
"spiderplant" (kan ej hitta svenskt namn) och en "Chinese money plant"

Ampellilja och elefantöra på svenska :)

Har stora problem med att just ampellilja förökar sig som ogräs.. Har inte hjärta att slänga levande plantor och för bekväm för att greja med att skicka. Alla bekanta i min närhet är mätta på just ampellilja nu och vill inte ha fler. Så just nu är det kaos i fönstren i syrummet
16097789057885594112808796750574.jpg
 
Ampellilja och elefantöra på svenska :)

Har stora problem med att just ampellilja förökar sig som ogräs.. Har inte hjärta att slänga levande plantor och för bekväm för att greja med att skicka. Alla bekanta i min närhet är mätta på just ampellilja nu och vill inte ha fler. Så just nu är det kaos i fönstren i syrummet
Visa bifogad fil 62743

Tack!
De verkar vara svarstoppliga, ampelliljorna!
Jag vet inte hur du bor, men min plan ar att om overflodet blir for stort, sa kommer jag stalla ut sticklingar pa gatan utanfor huset, och hoppas att de adopteras av forbiganede fotgangare!
 
Tack!
De verkar vara svarstoppliga, ampelliljorna!
Jag vet inte hur du bor, men min plan ar att om overflodet blir for stort, sa kommer jag stalla ut sticklingar pa gatan utanfor huset, och hoppas att de adopteras av forbiganede fotgangare!

Smart! Jag kommer flytta till centrum snart (i ort med 800 invånare), blir perfekt att ställa ut små krukor med sticklingar till sommaren.
 
Funderar på det här med livslängd på växter i kruka. Hur gammal kan en växt bli egentligen?

Jag har en paraplyaralia och några fredskallor som varit med i 12 år. Det tycker jag är mycket för en krukväxt.
Min mamma har en novemberkaktus som hon skaffade när hon flyttade hemifrån, 1970-tal. Hur coolt är inte det!
Det är roligt med gamlingar ❤️ Min äldsta är en Svärmors tunga som jag plockade med mig när jag flyttade hemifrån -93. Det är en stickling från mina föräldrars planta som hängt med sen sjuttiotalet åtminstone. Sen har jag en novemberkaktus och porslinsblomma som är uppe och nosar på tjugoårsåldern. Min kompis har ännu äldre växter, arvegods från mormodern!
 
Jag har tappat sugen lite nu under vintern. Först dog alla mina palettblad och min superatom (trips?). Och nu händer nästan inget! Till och med min ampellilja verkar lite ledsen just nu. De enda som verkar frodas är mina Gullrankor som ser lika glada ut som alltid (älskar dem!!). Kan inte våren och ljuset komma tillbaka så att alla mina växter kan få bli nöjda och glada igen? Eller så får jag fylla huset med Gullrankor! Ska jag vara helt ärlig så ser sticklingarna jag tog från svärmorstungan också rätt ok ut. Växer inte men ser inte heller ledsna ut.

Dessutom har jag de flesta av mina växter på fönsterbrädet ovanför element så det kan vara därför de inte riktigt trivs. Jag har flyttat tradescantian till en annan plats. Hoppas den överlever till våren!
 
Jag har tappat sugen lite nu under vintern. Först dog alla mina palettblad och min superatom (trips?). Och nu händer nästan inget! Till och med min ampellilja verkar lite ledsen just nu. De enda som verkar frodas är mina Gullrankor som ser lika glada ut som alltid (älskar dem!!). Kan inte våren och ljuset komma tillbaka så att alla mina växter kan få bli nöjda och glada igen? Eller så får jag fylla huset med Gullrankor! Ska jag vara helt ärlig så ser sticklingarna jag tog från svärmorstungan också rätt ok ut. Växer inte men ser inte heller ledsna ut.

Dessutom har jag de flesta av mina växter på fönsterbrädet ovanför element så det kan vara därför de inte riktigt trivs. Jag har flyttat tradescantian till en annan plats. Hoppas den överlever till våren!

Håller med. Mitt hem känns så jäkla tomt just nu och vänner som har hälsat på har reagerat på hur lite blommor jag har nu :( :(
 
Nu har jag planterat om två paletter med ny jord och en änglavinge. Får väl se om paletterna gillar det eller inte.. de är så mycket dramaqueens 🙄

Försöker även övervintra en pelargon som ser ut som skit just nu 😅
 
Här växer det som sjutton! Fast "karantänen" är överfull, så jag får inte ta in något mer. :o

20210105_143206.jpg


Just nu är jag väldigt sugen på stora, golvstående plantor men med mina katter kan jag ju nästan bara ha sånt som växer i ampel. :mad::meh:
 
Här växer det som sjutton! Fast "karantänen" är överfull, så jag får inte ta in något mer. :o

Visa bifogad fil 62783

Just nu är jag väldigt sugen på stora, golvstående plantor men med mina katter kan jag ju nästan bara ha sånt som växer i ampel. :mad::meh:
känner också en viss bitterhet mot att inte kunna ha vilka växter som helst, var som helst. :angel: :love: :meh: Har speciellt en katt som betar allt som en ko om han kommer åt. Även orkidéer kan han få för sig att tugga på trots att han egentligen tycker de smakar blö
 
Jag har beställt neemolja och har läst att man kan blanda med vatten och diskmedel och spraya växterna med det för att förebygga ohyra. Är det nåt speciellt jag ska tänka på och nån växt/typ av växt man inte ska behandla med det?
 
Jag har beställt neemolja och har läst att man kan blanda med vatten och diskmedel och spraya växterna med det för att förebygga ohyra. Är det nåt speciellt jag ska tänka på och nån växt/typ av växt man inte ska behandla med det?

Blanda i mindre portioner, den tappar effekt om den står blandat. Använd varmt vatten (och håll flaskan någorlunda varm), annars stelnar oljan och blir ojämnt fördelad. Och håll dig mot lättstädade ytor, den luktar apa. 😅

Växter med väldigt tunna blad kan förlora bladen (funkar tex inte så bra på mynta och basilika), i övrigt har jag haft bra resultat. Ska givetvis inte överanvändas, så att växterna kläggar igen. Jag brukar köra ett par omgångar om året förebyggande, och (i karantän) om jag sett någon ohyra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 221
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 798
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 962
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 501
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp