Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åbäket :love: vilket gulligt namn!
Jag har ju min jättestora svärmors tunga som börjar närma sig trettio år nu. Jag har bott ihop med honom längre än någon människa, och en bra bit över halva mitt liv. När jag insåg det bestämde jag mig för att han behövde ett eget namn. Såååå, säg hej till Fredrik!
Visa bifogad fil 57676

Tidigare tänkte jag dela på jätten, men nu känns idén hemsk. Klyva Fredrik på mitten?! Det går ju inte! :eek: :eek: :eek:
Inte klyva. Men kanske avsöndra en ytterkant?
 
Jag skulle vilja ha en stor, grön växt i vardagsrummet, den kommer alltså inte få nån sol och den ska helst klara av att jag glömmer bort att vattna den, tips? :D

Jag skulle vilja tipsa om gullranka. Köp flera småplantor och sätt i en kruka så blir det fylligt rätt snabbt. Den är liten från början men växer snabbt och kan antingen hållas hängande (stående på något högt) eller så kan man låta den klättra upp på något och då blir den så hög som det den tillåts klättra på. Min står i vardagsrummet som visserligen vetter åt söder men den står längst in i rummet (4-5 meter från fönster) där det är rätt mörkt. I början när den var liten hade jag den i en självvattnande kruka (sån jag köpt på IKEA) och det trivdes den jättebra med! När den växte ur den satte jag den i en vanlig kruka och tänkte "Hur ska det här gå?" Jag glömmer ofta att vattna. Men den är rätt tålig! Men man får ju inte glömma den helt! Jag har låtit min klättra på några bambupinnar jag satt i krukan och bundit ihop. Det finns såna som redan är rätt stora och klättrar att köpa i butikerna.

Vill du ha nåt ännu tåligare finns garderobsblomma. Men de är nog svårare att få riktigt stora. De brukar behöva stöttning när de uppnått en viss storlek.
 
IMG_20200927_140101_500.jpg

Två av mina fem svärmorstungor. Har haft en förkärlek till dom. Tyckt att dom varit lite tråkigt men faktiskt är de vackra. Och lättskötta!
 
1601742616272.png

Tog en tur förbi Plantagen idag som till min stora förtjusning utökat sitt utbud av småplantor (4 för 99)! :bump:
Givetvis fick några följa med hem! Köpte två zebrablad för jag tokgillar dem och tycker inte mina egna sticklingar blir sådär fina. Och köpte även en som det står på är en Maranta leuconeura, men efter lite bildgooglande ser den mer ut som en Maranta amagris? Fin var den oavsett. Den fjärde vet jag inte vad det är, den uppe till vänster med stora gröna blad på slanka, lite snåriga stjälkar. Nån som har någon idé? :)
 
Jag skulle inte ha något annat, speciellt ingen större växt, men blev störtförälskad i denna vackra skapelse och bara var tvungen att ta den med hem:
1601743293748.png

:love:
Men... jag borde nog kanske läsa på om växter innan jag tar med dem hem, Gardenior är tydligen rätt kinkiga... Gissningsvis kommer jag ta tvärdöd på den... Men! Jag ska ge det ett genuint försök, och lever den till våren ska jag ta sticklingar på den tänkte jag. :love:

Förresten, när börjar ni ta in era balkongväxter? Jag är lite nojjig men det kanske är för tidigt än? :p
 
Jag har råkat propagera en succulent. Helt utan att göra något!

Jag har en succulent som tappade ett blad när jag flyttade den. Jag gåkade väl komma åt det så det åkte av antar jag. Bladet har i några veckor legat på en fönsterbräda (söderfönster) bakom en gardin så därför har jag inte sett det förrän nu. Nu när jag upptäckte det så var det helt gult och såg visset ut men på det hade det börjat växa en lite ny planta med rötter och allt! Den har inte haft nåt vatten alls i flera veckor. Så nu ligger den i en kruka med några andra succulenter. Får se om det blir nåt av det!
 
Kul! Jag har lite svårt för monstera faktiskt! Tycker det är lite äckligt med bladsprickorna :o men har upptäckt dom med vitgröna blad och tycker de är så vackra!
Jag började också med pelargoner. Har bara Mårbacka nu, moderplantan dog tyvärr i vinter pga min sambo älskar att vattna blommor..! Men hann klippa bort flera sticklingar innan hon dukade undan så har 5 nya på G.


Jag har också lite svårt för orkidéer. Tycker dom är jättevackra när dom blommar men när dom inte gör det är dom trista. Finns roligare gröna växter!
Fick två svårt vanvårdade orkidéer av en kollega förra året (även hem som gav mig alla svärmorstungor.. tror jag fick 6-7st). Dom hade haft rotröta och sen inte vattnats alls och stod i blomjord :( mycket ledsna! Den ena har jag fått bra liv i och blommade i vintras. Den andra lever fortfarande men undra om den kommer hämta sig någonsin igen.

Plockar upp tråden här, apropå orkidéer. Har aldrig förr varit förtjust i dem, särskilt inte när de blev på modet och varje ICA-butik slog knut på sig för att presentera ett varierat sortiment av ogräset.

Så fick jag först en och sedan ytterligare en (i all välmening givetvis) och då upptäckte jag att de både passade bra på verandan och var riktigt roliga att driva i blomning. Har haft ett experiment i sommar då jag m e m överöst verandans ordinarie invånare (pelargonerna) med gödning (i vattnet) och orkidieerna fick hänga med på det tåget. De älskar´t! Kolla bara hur den här har skjutit iväg, lägg märke till den stängeln som försöker rymma bakom pelargonen...
IMG_1626.JPG
 
Den som vet får gärna berätta vad detta är, den passade inte in från början men har hängt sig kvar genom idogt växande och jag har aldrig sett ett exemplar med så många blommor. Den gillar också gödningsterapin.

(på köpet kom en glad kaskadpelargon med på bild, den har jag inte lyckats tukta men den blommar i alla fall vilket den vägrat i många år)

Edit: flamingoblomma. Sök och jag ska finna.
Edit II: finns listad hos Giftinformationscentralen. Jag får försöka avhålla mig från att gnaga på den. Svårt.
IMG_1627 2.JPG
 
Senast ändrad:
Mina favoriter är ormbunkar och hoyor, så nån form av regnskog är det nog här. Orkidéerna mår oförskämt bra också. Bebisarna just nu är en hoya, pubicalyx Black Dragon, och ett gäng groddbräken, krokodilbräken och davallia. Skaffade precis en amazoncissus också, som kommer passa som handsken i gänget. I övrigt fylls hyllorna av vanligare "tråkväxter" till vidare, hartassbräken, tradescantia, philodendron och begonia, och vårens alla frösådder. Var gör man av allt nu i perioden då allt som växer både behöver allt ljus de kan få men inget vill vara i direkt sol...?

Här är det hoyor i alla fönster, utom verandan (bara en oavsiktlig stickling - olycka vid handhavandet och avbruten del). Jag tycker rosetta är väldigt härdig och berättar själv när den vill ha vatten.

En ormbunke hade jag inte ens vågat experimentera med, de dör bara jag tittar på dem i butiken.

IMG_1629 2.jpg
 
Min nyaste dracena tappar blad :( och inte lite heller. När jag kom hem idag hade det fallit av flera stycken och när jag nuddade vid växten så föll ännu fler. Nu är det bara hälften kvar. Ser skitlöjlig ut. Va kan det vara för fel? Bladen är gröna och fina. Har inte vattnat överdrivet mycket. Står ljust men ingen direkt sol. Ständigt persiennerna nere. Borde jag flytta den till ett "mörkt" hörn som jag inte har någonstans i hela lägenheten?
 
Ska flytta och vill pröva få in lite mer grönt hemma :) kan man dela på fredsliljor? Den blommar nu iaf och är stor och fin, men tänkte den kanske ville göra sig dom 2 på sikt :)
 
@nightcrawler Hur mycket vattning är "inte överdrivet"? :D Hade låtit den torka upp och provat ställa ljusare snarare än mörkare. Sedan bara vattna när jorden är helt torr överst. Min erfarenhet är som sagt att dracena trivs bra i soligt läge.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag vill så väldigt gärna ha en sån här hemma:
DSC_0225.JPG

Finns på jobbet. Hur gör jag för att få ha en egen hemma?
 
Ska flytta och vill pröva få in lite mer grönt hemma :) kan man dela på fredsliljor? Den blommar nu iaf och är stor och fin, men tänkte den kanske ville göra sig dom 2 på sikt :)

Fredskalla går utmärkt att dela! Jag fick två blad av en kompis för ett par år sen, de har blivit ganska stora och frodiga nu. De sätter skott som tusan!
 
@nightcrawler Hur mycket vattning är "inte överdrivet"? :D Hade låtit den torka upp och provat ställa ljusare snarare än mörkare. Sedan bara vattna när jorden är helt torr överst. Min erfarenhet är som sagt att dracena trivs bra i soligt läge.
Den har fått väldigt lite vatten. En liten skvätt var 3e vecka på sin höjd. Den har stått ljust men inte i direkt sol. Nu slokar varenda blad. Den är alldeles vit och mjuk vid bladfästena. Har en annan gammal dracena fast av nån annan variant, den fick jag rådet att ställa i ett hörn utan så mycket sol. Gärna lite skuggigare. Det var jättehängig i fönstret men efter flytten och omplanteringen så fick den mycket mer volym på bladen. Provade att ställa tillbaka den i fönstret och då började den se ut som innan igen. Men så fort jag ställde den i hörnet så blev den fin.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 221
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 798
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 962
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 501
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp