Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
20210125_161026.jpg

Sååååå glad över mina nya Dragon Scale som jag hittade på Plantagen. Hur fantastiska är de inte?! :love::love::love:
 
Så himla fin! 🤩
Jag har ett gäng alocasior, (varav två Dragon Scale) och de är tillsammans med Black Velvet mina absoluta favoriter.
 
Så himla fin! 🤩
Jag har ett gäng alocasior, (varav två Dragon Scale) och de är tillsammans med Black Velvet mina absoluta favoriter.
Ja, Black velvet är fina också! Köpte samtidigt som mina två Dragon Scales en Amazonsköld också men tror tyvärr den redan hade rotröta eller nåt... Får se hur det utvecklar sig, kanske kan rädda delar av den och sätta nya om det verkligen går utför... Den är ju också så himla häftig. :love:
 
Jag inventerade lite här. Kom fram till att jag har runt 90 olika växter (en kruka= en växt, flera i samma kruka eller sticklingar på rotning räknas inte 😇).

Ca 70 olika arter, varav 30 hoyor, 12 olika ormbunkar, 10 olika calatheor (/goeppertior) och förmodligen 7 olika köttätare. 🤣

Lilla tropikhörnet i sovrummet:
 

Bifogade filer

  • 20210125_233908.jpg
    20210125_233908.jpg
    334 KB · Visningar: 42
Ja, Black velvet är fina också! Köpte samtidigt som mina två Dragon Scales en Amazonsköld också men tror tyvärr den redan hade rotröta eller nåt... Får se hur det utvecklar sig, kanske kan rädda delar av den och sätta nya om det verkligen går utför... Den är ju också så himla häftig. :love:

I värsta fall har det ju funnits miniplantor för typ 25 spänn det senaste. Tråkigt när någon inte klarar sig, men den växer åtminstone fort (min har tredubblat sin storlek på två månader!).
 
I värsta fall har det ju funnits miniplantor för typ 25 spänn det senaste. Tråkigt när någon inte klarar sig, men den växer åtminstone fort (min har tredubblat sin storlek på två månader!).
Ja, tyvärr upplever jag att det nästan alltid är samma sorters miniplantor. Jag har redan köpt alla små jag är intresserad av. :angel: (Ääääälskar miniplantor :love: )
Verkar som jag hade rätt också, ytterligare ett blad (det stora, finaste) rök inatt på Amazonskölden... Jag såååååg ju att den var lite kantstött i affären men det fanns bara två kvar och jag viiiiille ju så gärna ha en. :o:p
Ryker det sista bladet också gräver jag upp den och ser om det finns någon del av roten jag kan ta sticklingar på.

Vilken stor, stilig Calathea du har i bakgrunden! :love:
 
Ja, Black velvet är fina också! Köpte samtidigt som mina två Dragon Scales en Amazonsköld också men tror tyvärr den redan hade rotröta eller nåt... Får se hur det utvecklar sig, kanske kan rädda delar av den och sätta nya om det verkligen går utför... Den är ju också så himla häftig. :love:
Vissa krukväxter har så häftiga namn O_o:laugh:
 
Jag inventerade lite här. Kom fram till att jag har runt 90 olika växter (en kruka= en växt, flera i samma kruka eller sticklingar på rotning räknas inte 😇).

Ca 70 olika arter, varav 30 hoyor, 12 olika ormbunkar, 10 olika calatheor (/goeppertior) och förmodligen 7 olika köttätare. 🤣

Lilla tropikhörnet i sovrummet:
Alltså ... Hur håller du koll på vilka som ska vattnas när? :o
Jag har fullt upp med att hålla min enda (som jag vill åka överleva, julstjärnorna får överleva om de kan :angel:) krukväxt lagom redan :cautious:
 
Jag köpte en Hoya Australis igår. Så nu hoppas jag att den ska trivas! Annars får den stå nån annanstans. Fin är den iaf!
 
Ok lite tips. Jga har en del tråkiga växter som efter 15 år inte blir roligare än såhär. De trivs inte jättebra i mitt hus Fikus bland annat så tänkte flytta dem till jobbet och ge plats för nya växter.
Har fått presentkort så tänkte investera i nya rumsväxter.

Blommor som trivs hos mig nu är murgröna av alla sorter, orkidéer,aloe vera, de vanliga garderobsblommorna såsom svärmorstunga, Pengaträd, elefantöra

Vilka blommor ska jag kika på? Absolut inga med doft. Helst vanliga gröna växter. Jag har ett hus med mycket fönster och mycket sol så på sommaren får jag flytta undan en del blommor mitt in i huset för att de inte ska bränna sönder.

Har några palettblad som jag gillar men de flesta ska jag försöka flytta ut till sommaren
 
Ok lite tips. Jga har en del tråkiga växter som efter 15 år inte blir roligare än såhär. De trivs inte jättebra i mitt hus Fikus bland annat så tänkte flytta dem till jobbet och ge plats för nya växter.
Har fått presentkort så tänkte investera i nya rumsväxter.

Blommor som trivs hos mig nu är murgröna av alla sorter, orkidéer,aloe vera, de vanliga garderobsblommorna såsom svärmorstunga, Pengaträd, elefantöra

Vilka blommor ska jag kika på? Absolut inga med doft. Helst vanliga gröna växter. Jag har ett hus med mycket fönster och mycket sol så på sommaren får jag flytta undan en del blommor mitt in i huset för att de inte ska bränna sönder.

Har några palettblad som jag gillar men de flesta ska jag försöka flytta ut till sommaren

Om har nåt lite mörkare hörn är gullranka ett tips.

För de väldigt soliga lägena har jag själv inte hittat nåt roligare än svärmorstunga tyvärr. Men kommer du på nåt säg till!
 
Om har nåt lite mörkare hörn är gullranka ett tips.

För de väldigt soliga lägena har jag själv inte hittat nåt roligare än svärmorstunga tyvärr. Men kommer du på nåt säg till!
En sådan har jag på enda platsen mitt i rummet och inte i direkt sol ljus. :D Tack

Min pappa gav mig en stickling han odlat upp själv :heart

Som sagt på sommaren får jag flytta en del blommor så de inte står i direkt solljus.
 
En sådan har jag på enda platsen mitt i rummet och inte i direkt sol ljus. :D Tack

Min pappa gav mig en stickling han odlat upp själv :heart

Som sagt på sommaren får jag flytta en del blommor så de inte står i direkt solljus.

Det gör jag med. Som t.ex. Rosenstänk trivs bra i söderfönster nu på vintern men på sommaren flyttar jag in den längre in i rummet. En annan sak jag gjort är att jag har ett bord precis vid ett söderfönster och så tunna gardiner mellan fönstret och bordet. Fortfarande väldigt ljust men gardinen gör det lite mildare.
 
En sådan har jag på enda platsen mitt i rummet och inte i direkt sol ljus. :D Tack

Min pappa gav mig en stickling han odlat upp själv :heart

Som sagt på sommaren får jag flytta en del blommor så de inte står i direkt solljus.
Jag har haft/har mina hoyor i fönster. Dom luktar ju iofs en del när dom blommar, men det går lätt att bara knipsa av blommorna när dom kommer 😊
Har även haft apostlalilja och mönjelilja i fönster med mycket ljus, kanske inte optimalt, men det haft funkat hos mig iaf! Och olika suckulenter
 
Hur tar man hand om succulenter? Jag är värdelös på det! Antingen torkar de ut eller får för mycket vatten! Otroligt kinkiga växter! Jag har ingen känsla alls för hur mycket/lite vatten de ska ha!
 
Hur tar man hand om succulenter? Jag är värdelös på det! Antingen torkar de ut eller får för mycket vatten! Otroligt kinkiga växter! Jag har ingen känsla alls för hur mycket/lite vatten de ska ha!

Önskar jag visste. Hos mig växer de som ogräs men jag duttar lite vatten varje vecka de torkar ut emellan
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 227
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 813
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 019
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 521
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp