Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså ... Hur håller du koll på vilka som ska vattnas när? :o
Jag har fullt upp med att hålla min enda (som jag vill åka överleva, julstjärnorna får överleva om de kan :angel:) krukväxt lagom redan :cautious:

Det är faktiskt lättare nu än när jag hade två-tre stycken. Då glömde jag bort dem, nu har jag ju en veckorutin för att gå igenom dem.

Sen försöker jag plantera i substrat så att de klarar sig med vatten en gång i veckan, eller varannan vecka. De som kräver mer kontinuerlig fukt får självvattnande krukor vid omplantering tex, och de som ska vara lite torrare får orkidébark och pimpsten för om det går för lång tid mellan vattningarna glömmer jag bort dem. 😅

Jag vet ju samlare som har många hundra sorter, förmodligen inte en slump att det är de (oftast) tacksamma hoyorna som är populära att samla, och att de gärna hålls i självvattnande krukor. 😇
 
Det är faktiskt lättare nu än när jag hade två-tre stycken. Då glömde jag bort dem, nu har jag ju en veckorutin för att gå igenom dem.

Sen försöker jag plantera i substrat så att de klarar sig med vatten en gång i veckan, eller varannan vecka. De som kräver mer kontinuerlig fukt får självvattnande krukor vid omplantering tex, och de som ska vara lite torrare får orkidébark och pimpsten för om det går för lång tid mellan vattningarna glömmer jag bort dem. 😅

Jag vet ju samlare som har många hundra sorter, förmodligen inte en slump att det är de (oftast) tacksamma hoyorna som är populära att samla, och att de gärna hålls i självvattnande krukor. 😇
Rutiner? Vad är det? :confused::angel:

Jag hade sån där glasbubbla som man fyllde med vatten och stoppade i jorden, det funkade okej ... Så länge jag faktiskt fyllde på med vatten när den blev tom :o

Hur jag lyckas få min krukväxt att klara sig nu är att jag kommit på att tömma kattens vattenskål i den när det behövs och den byter jag ju vatten i varje kväll så jag kommer tänka på blomman varje kväll 😅:rofl:
 
Jag har en garderobsblomma som är rätt stor. Den står i samma kruka som den var i när jag köpte den för flera år sen. Krukan är inte rund längre utan mer kantig, så trångt är det. Jag hade tänkt plantera om den men läser på nätet att det tycker inte garderobsblomman om eftersom den vill stå trångt. Hur brukar ni göra? Jag gissar att mängden jord i krukan är rätt liten vid det här laget. Den ser ut att må bra och har ett antal nya skott på gång.
 
Jag har en garderobsblomma som är rätt stor. Den står i samma kruka som den var i när jag köpte den för flera år sen. Krukan är inte rund längre utan mer kantig, så trångt är det. Jag hade tänkt plantera om den men läser på nätet att det tycker inte garderobsblomman om eftersom den vill stå trångt. Hur brukar ni göra? Jag gissar att mängden jord i krukan är rätt liten vid det här laget. Den ser ut att må bra och har ett antal nya skott på gång.

Planterar om i samma kruka med ny jord eller väljer en kruka som bara är lite större. Ny jord mår den säkert bra av men trångt ska det vara. :)
 
Planterar om i samma kruka med ny jord eller väljer en kruka som bara är lite större. Ny jord mår den säkert bra av men trångt ska det vara. :)

Ska jag vara helt ärlig tvivlar jag på att jag skulle lyckas klämma ner den igen om jag tar upp den ur den krukan. Det är så trångt!
 
Ska jag vara helt ärlig tvivlar jag på att jag skulle lyckas klämma ner den igen om jag tar upp den ur den krukan. Det är så trångt!
Har aldrig planterat om en garderobsblomma så någon mer erfaren får gärna protestera, men då hade jag planterat om den i en kruka som den precis går ner i. 😊
 
Man köper inte växter... men en massa stora dyra krukor, planerar om, tar sticklingar eller gör rotdelningar, så schvips - Djungel! :banana:

Det gör jag också - har en ampellilja där massa vänner redan fått skott, och en pothos som ynglar av sig ordentligt!
Tog två blad från min Sansivera som såg lite trista ut och skar upp och har planterat om i hopp om att få en ny planta där också!
Perfekt tidsfördriv på helgerna!
 
Hur hindrar man sig sjalv fran att bara kopa mer kruxvaxter sa fort man far lite trakigt? Pandemin gor min lagenhet till en djungel!

Det borde finnas någon stödgrupp? Tolvstegsprogram? 🤔

Man köper inte växter... men en massa stora dyra krukor, planerar om, tar sticklingar eller gör rotdelningar, så schvips - Djungel! :banana:

Fast då får man ju ännu mindre plats för nykomlingarna? 🤣 Det svåra är att bli av med alla sticklingar man tar. 😇
 
C7849F37-CDFF-43BB-B7A2-9B88F3FC0CEE.jpeg

😭 den som bara tappat och tappat hela vintern. Hoppet lever!
 
Har skickat mina gardiner på tvätt hos mamma nu och ska sanera mina fönsterbrädor ordentligt. De få blommor jag har kvar verkar vara fria från trips nu iallafall.

Men iallafall, så har jag köpt en ny! Den ska få skjuts hit nån dag i veckan :D
Screenshot_20210131-142103_Facebook.jpg
 
Finns det nån fin (öken?)växt som klarar söderfönster med värme? Förutom klassisk kaktus.
Glömmer av att vattna där och det står ett stort skrivbord i vägen, men skulle gärna vilja ha nånting där ändå. Om det går. Mina svärmors kransblad blir ledsna efter ett tag, eftersom jag glömmer bort dem.
 
Finns det nån fin (öken?)växt som klarar söderfönster med värme? Förutom klassisk kaktus.
Glömmer av att vattna där och det står ett stort skrivbord i vägen, men skulle gärna vilja ha nånting där ändå. Om det går. Mina svärmors kransblad blir ledsna efter ett tag, eftersom jag glömmer bort dem.

Jag har ett stort söderfönster där jag testar mig fram, förutom kaktus och succulents så har jag ett litet avokadoträd som jag har grott från kärnan av en frukt och som nu är c 25 cm högt. Planterades i slutet av sommaren så har inte haft då mycket stark direkt sol än, men det växer ju normalt o varma och soliga klimat!
 
Finns det nån fin (öken?)växt som klarar söderfönster med värme? Förutom klassisk kaktus.
Glömmer av att vattna där och det står ett stort skrivbord i vägen, men skulle gärna vilja ha nånting där ändå. Om det går. Mina svärmors kransblad blir ledsna efter ett tag, eftersom jag glömmer bort dem.
Många dracaenor är absoluta soldyrkare och tål dessutom att glömmas bort lite då och då. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 226
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 809
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 012
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 521
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp