Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är också ny på succulenter och hade fattat det som att de inte vill ha så extremt med sol men jag verkar ju ha fel. Ska kika på några roliga!
Bananplantan såg ju skojig ut, ska se om det finns någon att kika på när jag åker in.
Värt att ha i åtanke är att banan(örter :D )plantor blir jättestora och växer snabbt. :)
 
Suckulenter är i princip ökenväxter, så de vill ha massor av sol.

Nån som har tips för elefantöra? De ska ju vara lättodlade, men de blir ynkliga och med missformade blad hos mig. Jag har dem i en stor kruka med vanlig plantjord. Får måttligt med ljus. (Jag har provat att ge den mer ljus, men det blir inte gladare av det heller).
min växer och spottar ur sig bäbis efter bäbis. Har ingen obehandlad lerkruka, vanlig blomjord i ett fönster mot väst, så eftermiddagssol
 
Hälften pimpsten/perlite, hälften kokostorv, ungefär. Träkol kan man ha i också. Det viktiga är att det blir luftigt och inte kompakt och surt. Jag vattnar min ofta, säkert varannan dag sommartid, men då har den ganska liten kruka. Och vattnet rinner ju rätt igenom, eftersom substratet är så luftigt.

Tack!!
 
Katten som har en fetisch för monsteror hade bitit av hela "klasen" med blad i morse, som tur var var den redan jätte ful och hade så sent som i veckan sagt att jag borde dela ta skott av den. Så jag antar att hon hjälpte mig få fingret ur:cautious:
 
Nån som har tips för elefantöra? De ska ju vara lättodlade, men de blir ynkliga och med missformade blad hos mig. Jag har dem i en stor kruka med vanlig plantjord. Får måttligt med ljus. (Jag har provat att ge den mer ljus, men det blir inte gladare av det heller).
Upplever att min är lite gladare i norrläge(än i tidigare söderläge). Väldigt ljust norrläge, stort fönster och inga hus som skuggar osv, men inte direkt solljus. Och typ 22 grader i rummet.
 
Upplever att min är lite gladare i norrläge(än i tidigare söderläge). Väldigt ljust norrläge, stort fönster och inga hus som skuggar osv, men inte direkt solljus. Och typ 22 grader i rummet.
Där trivs mina elefantöron också. I min förra bostad trivdes de aldrig och jag var nära på att ge upp dem, men när vi flyttade för ca 1,5 år sedan och fått stå i ett fönster med nordöstligt läge har de stormtrivts och satt flertalet bebisar. Fattar inte vad jag gjort och vågar knappt peta på dem av rädsla för att de ska lägga av 😅
 
Jag har samma upplevelse ang elefantöron @Mabuse. De jag har verkar trivas bäst i mitt köksfönster som vätter mot öster, de jag har i vardagsrummet som vätter mot väst är inte alls lika glada. Sen mår mina mycket bättre sedan jag började vattna dem lite mer sällan och lät dem torka ut ordentligt mellan gångerna. Såhär på vintern kan det gå så mycket som två veckor mellan vattningarna, på sommaren 7-10 dagar. Har ca 21 grader inne om dagarna, men om nätterna kan det gå ner till 18.
 
Den står på ett bord, inget element under. Luftfuktare bredvid, ca 19 grader.
Hur långt från fönstret? I min förra lägenhet hade jag en i mitt kök, några meter från fönstret, den tvärdog. Har en liten bäbis i mitt nuvarande hus också en bit in i rummet med söderfönster. Också på väg att dö. Provar den i ett norrfönster nu. Tror nog mest på öst eller väst fönster om du har några såna. 😊
 
Hur långt från fönstret? I min förra lägenhet hade jag en i mitt kök, några meter från fönstret, den tvärdog. Har en liten bäbis i mitt nuvarande hus också en bit in i rummet med söderfönster. Också på väg att dö. Provar den i ett norrfönster nu. Tror nog mest på öst eller väst fönster om du har några såna.
Bordet står bredvid fönstret, så det kanske är 30 cm? Bordet står i en fönsteralkov, så det är ljus från två håll. På vintern har den växtbelysning för att kompensera. Men jag får väl fortsätta att prova nya ställen för den. Problemet är att den är rätt stor, så det finns inte så många ställen den får plats... Jag bor i en rätt mörk lägenhet, så i princip alla växter har stödbelysning åtminstone vintertid för att trivas. Jag har ett fönster av sju som klarar sig på naturligt ljus.
 
Bordet står bredvid fönstret, så det kanske är 30 cm? Bordet står i en fönsteralkov, så det är ljus från två håll. På vintern har den växtbelysning för att kompensera. Men jag får väl fortsätta att prova nya ställen för den. Problemet är att den är rätt stor, så det finns inte så många ställen den får plats... Jag bor i en rätt mörk lägenhet, så i princip alla växter har stödbelysning åtminstone vintertid för att trivas. Jag har ett fönster av sju som klarar sig på naturligt ljus.
Tycker ändå att den borde klara det, så frustrerande! Börjar tro att vissa växter är helt omöjliga för vissa personer. Jag har försökt med paradisträd. De vill bara inte överleva hos mig. Men min gollum gör det 😂
 
Tycker ändå att den borde klara det, så frustrerande! Börjar tro att vissa växter är helt omöjliga för vissa personer. Jag har försökt med paradisträd. De vill bara inte överleva hos mig. Men min gollum gör det 😂
Paradisträd vill aldrig ha vatten, och massor av sol hela tiden. Jag har en på jobbet, som jag haft i nästan 20 år. Den har överlevt 3-4 månader utan vatten ibland. Jag vattnar den när bladen börjar bli tunna, inte förr.
 
Paradisträd vill aldrig ha vatten, och massor av sol hela tiden. Jag har en på jobbet, som jag haft i nästan 20 år. Den har överlevt 3-4 månader utan vatten ibland. Jag vattnar den när bladen börjar bli tunna, inte förr.
Jag vattnar min två gånger i veckan och den trivs :angel: den står dessutom långt in i ett rum.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 225
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 809
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 010
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 521
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp