Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har en rosenkalla, den är grön och fin, har vita blommor. Men så fort blommorna har slagit ut så blir stängeln som blomman sitter på brun och även blomman blir brun. Hela brukar vara brun inom 24 timmar från det att blomman slår ut. Har läst alla skötselråd på nätet men förstår inte vad jag gör fel hittar inte heller något forum eller liknande där någon har frågat om detta problemet.

Jag vattnar den 1-2 gånger per vecka, har gett lite näring en gång i månaden på våren, brukar låta den torka men inte torka ut helt mellan vattningarna. Den står i ljusaste fönstret jag har så den får tillräckligt med ljus. Sprayar den också med sprayflaska en gång i veckan för att tillföra fukt då det är en växt som kräver det. Det står överallt på nätet att denna är lättskött och ger fina blommor hela året och mycket blommor kommer det men de blir alltså bruna direkt.

Så hjälp kära buke vad ska jag göra för att få min rosenkalla att trivas och må bra igen?
 
Hortensian fick lite vatten igår. Idag ser den ut så här
IMG_20210403_040649.jpg


Bortom all räddning? :arghh:
 
Min Hoya Australis som jag varit orolig för eftersom den tappat några blad ser nu ut att förbereda sig på att blomma! Spännande!
 
En av mina orkidéer har ynglat av sig x2. Ett luftskott och ett rotskott vilket är jättekul, fast jag vet inte vilken av dem det är som ynglat av sig :cautious:
pixlr_20210405102042802.jpg

Det enda jag vet säkert är att det inte är den ljust, ljust smörgula, för den är den enda som blommar nu :D
 
Idag vände jag på vartenda blad på hibiskusarna och gick loss med saxen. Dom blev rätt kala men är nästan en halvmeter höga och skjuter nytt som tokiga, så jag hoppas dom klarar sig bra ändå :)

583906E8-0829-4D7C-9A9A-1EE2208DD1C1.jpeg
 
20210408_172245.jpg


Vad tror ni om den här försummade stackaren? Går det att klippa bort det dåliga på nåt sätt och rädda den eller är det liksom för sent? det kommer ju lite nytt grönt efter att jag började vattna den igen men ja..
 
Monstera,dom med vita blad, hur lätta är dom sköta? Mina fönster är gamla så det drar ju..kommer den överleva det? Har inte köpt nån än

ökenros. Jag har fått en,dock stickling. Så funderar köpa en frösådd. Men hur länge tar det innan den blir liksom,vettigt stor så man kan njuta av den?
 
På min önskelista står en Silverkalla. En riktigt stor! Jag har en pefekt plats att ställa den på. Skuggigt/mörkt hela dagen och den hade varit superfin där!
 
På min önskelista står en Silverkalla. En riktigt stor! Jag har en pefekt plats att ställa den på. Skuggigt/mörkt hela dagen och den hade varit superfin där!
Jaa dom är jättefina! Har en, men har nog låtit den torka ut lite väl mycket mellan vattningarna, så den har lite bruna blad 😅
 

Bifogade filer

  • 20210410_085348.jpg
    20210410_085348.jpg
    198,9 KB · Visningar: 30
Monstera,dom med vita blad, hur lätta är dom sköta? Mina fönster är gamla så det drar ju..kommer den överleva det? Har inte köpt nån än
Dom är tåliga, men får lätt brända blad. Mest av sol eller övervattning. Drag vet jag inte. Men den överlever med brända blad också. Ser bara inte lika snyggt ut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 220
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 798
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 954
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 499
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp