Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Låt klisterlapparna sitta där några veckor, då fastnar flugorna så snart de lämnat larv-stadiet och kan flyga.
Ja, det känns bäst att de sitter ett tag. För att vara på säkra sidan. Har läst mig till en del andra tips, bl.a. att larverna ska gilla rå potatis. Så nu har jag rå potatis i alla krukor :laugh: Mest för att jag ska veta om det är fler växter än de jag satt undan som är påverkade. Flugorna är peppar, peppar inte lika många nu sedan jag dränkte en del i såpa igår.
 
Jag har plötsligt gått bananas vad gäller blommor - det började med några palettblad och sen har jag fått sticklingar lite här och var av lite andra blommor också. Köpte mig ett blombord men nu till min fråga, det står mott en vägg i vardagsrummet och den har ett fönster snettöver i rummet där det är sol bara på morgonen. Så det är ju ganska mörkt där i hörnet. Tips på blommor som kan trivas där i?
 
Jag har plötsligt gått bananas vad gäller blommor - det började med några palettblad och sen har jag fått sticklingar lite här och var av lite andra blommor också. Köpte mig ett blombord men nu till min fråga, det står mott en vägg i vardagsrummet och den har ett fönster snettöver i rummet där det är sol bara på morgonen. Så det är ju ganska mörkt där i hörnet. Tips på blommor som kan trivas där i?
Skaffa en växtlampa. Alla blommor behöver ljus.
 
Jo det finns med i planeringen! Men ser ju när jag spanar att det finns växter som verkar klara av att stå i skugga/mörkt så tänkte att det kanske fanns erfarenhet här av såna också :-)

Jag har Silverkalla på min önskelista. Den vill stå mörkt utan direkt ljus. Även garderobsblomma funkar. Jag har gullranka rätt långt in i rummet och i ett norrfönster och de trivs båda riktigt bra. Men hur mörkt de kan ha vet jag inte.
 
Jag har plötsligt gått bananas vad gäller blommor - det började med några palettblad och sen har jag fått sticklingar lite här och var av lite andra blommor också. Köpte mig ett blombord men nu till min fråga, det står mott en vägg i vardagsrummet och den har ett fönster snettöver i rummet där det är sol bara på morgonen. Så det är ju ganska mörkt där i hörnet. Tips på blommor som kan trivas där i?
Jag har kalatea och silverkalla en bit in i lägenheten :)
 
Visa bifogad fil 76257
Måste få visa min stolthet, min dr Westerlund-moderplanta 😍

För nio år sedan tog jag en ledsen pelargon från min farmors dödsbo. Den blev stående och det tog mig tre år att våga kapa den. Det är alltså sex år sedan. Då var den bara en pinne som stack upp ur jorden (längst ner) och idag ser den ut som på de övre bilderna, och har ynglat av sig i säker tio generationer by now ❤️

Men åh, jag skulle behöva gå i skola hos dig! Har flera plantor och barnen har mått bra och trivts fint men nu på slutet har de fått ganska många blad som blir gula och sen vissnar :( Mamma Westerlund börjar bli en sorglig historia rent formmässigt. Men klippa ner ordentligt verkar vara en idé kanske?
 
Men åh, jag skulle behöva gå i skola hos dig! Har flera plantor och barnen har mått bra och trivts fint men nu på slutet har de fått ganska många blad som blir gula och sen vissnar :( Mamma Westerlund börjar bli en sorglig historia rent formmässigt. Men klippa ner ordentligt verkar vara en idé kanske?

Gula blad tyder på att du vattnar för mycket. Kan det vara så?
Står den ovanför ett element?

Annars är det bara att ha is i magen och se den förfalla, och sedan klippa ner den rejält till våren. Jag brukar klippa topparna på mina nu, och sen hela plantan till våren. Den stora på bilden gör jag dock ingenting med, den är mycket mer livskraftig tack vare sin storlek 😊
 
Gula blad tyder på att du vattnar för mycket. Kan det vara så?
Står den ovanför ett element?

Annars är det bara att ha is i magen och se den förfalla, och sedan klippa ner den rejält till våren. Jag brukar klippa topparna på mina nu, och sen hela plantan till våren. Den stora på bilden gör jag dock ingenting med, den är mycket mer livskraftig tack vare sin storlek 😊

Vattnar för mycket har jag svårt att tro att jag gör, tycker jämt jag glömmer bort att vattna dem. Kanske att de får för mycket per gång när jag väl vattnar?

Barnen står visserligen bokstavligen ovanför ett element men vi har luftvärmepump och elementen avstängda 95 % av tiden så tror inte de är boven. Men det är däremot står barnen i söderfönster så kanske blir för varmt. Mammaplantan står inte direkt i fönster utan på en bänk någon meter in i rummet.
 
Har inhandlat två stycken skvallerkratta som ska stå i en bokhylla men i ett rum med stort sydväst fönster. Dock står bokhyllan i vinkel med fönstret men det är ändå ljust i hela rummet. Det står att de trivs i halvskugga. Någon som har erfarenhet av skvallerkratta och hur mycket ljus de behöver? I värsta fall kan jag ställa dem i fönstret ibland men det kan bli ganska varm och soligt.

Jag vill dessutom helst att de inte växer sig så mycket större, om jag behåller dem i ?relativt små krukor kan jag stoppa dem från att växa för mycket?
 
Jag har tydligen ingen tur alls vad gäller ohyra. Potatistricket visade inga sorgmyggelarver (även om flugor susar runt här), men däremot sjuttioelvatusen trips. Och de hoppar över till mig när jag pillar i bladen/jorden :arghh:
 
Jag har plötsligt gått bananas vad gäller blommor - det började med några palettblad och sen har jag fått sticklingar lite här och var av lite andra blommor också. Köpte mig ett blombord men nu till min fråga, det står mott en vägg i vardagsrummet och den har ett fönster snettöver i rummet där det är sol bara på morgonen. Så det är ju ganska mörkt där i hörnet. Tips på blommor som kan trivas där i?

ZZ-plants och snakeplants ar bada vaxter som tolererar lagre ljus. Sen undrar jag hur morkt det kan vara i hornet av ditt vardagsrum egentligen? Det du kan vanta dig att att vaxterna vaxer langsammare i mindre ljus. Jag har precis tagit en risk och flyttat min ZZ-vaxt till korridaren, da jag inte har plats nagon annanstans! Korridoren har inga fonster alls, utan far lite "overspill" fran rummen och i ovrigt bara artificiellt ljus - hoppas den kommer att klara sig ok!
 
Säker på att det inte är hoppstjärtar? Tänkte om de fanns i jorden? *hoppas hoppas*
Jag får erkänna att jag är rätt osäker. Det kan vara något annat, dock tror jag inte det är hoppstjärtar, eftersom de dels verkar vara rätt ljusa och dels hoppar. Det gör inte ”mina” djur, det ser dessutom ut som att de har vingar, men de är väldigt små och svårt att se. Kan inte påstå att jag sett några tecken på trips i form av krypande på växterna, avföring eller annat. Enda är att min ena kalla har fått väldigt konstiga blad, typ buckliga. Det fick den efter att ha stått ute på balkongen några dagar, men jag har alltid trott att den tog stryk av solen, tills jag såg en video idag som visade ”typiska tripsskador”. Men jag vet inte. Har i alla fall beställt nyttodjur :D

6D0D8DF9-6750-4A41-8E25-52334F74DFD2.jpeg
 
Jag får erkänna att jag är rätt osäker. Det kan vara något annat, dock tror jag inte det är hoppstjärtar, eftersom de dels verkar vara rätt ljusa och dels hoppar. Det gör inte ”mina” djur, det ser dessutom ut som att de har vingar, men de är väldigt små och svårt att se. Kan inte påstå att jag sett några tecken på trips i form av krypande på växterna, avföring eller annat. Enda är att min ena kalla har fått väldigt konstiga blad, typ buckliga. Det fick den efter att ha stått ute på balkongen några dagar, men jag har alltid trott att den tog stryk av solen, tills jag såg en video idag som visade ”typiska tripsskador”. Men jag vet inte. Har i alla fall beställt nyttodjur :D

Visa bifogad fil 77238
jag verkare ha fått bukt på mina tripsf*n med oriusbaggar och tripsrovkvalster, ska köpa en omgång till med tripsrovkvalster innan det blir för kallt bara för att vara på säkra sidan :) Lycka till!
 
ZZ-plants och snakeplants ar bada vaxter som tolererar lagre ljus. Sen undrar jag hur morkt det kan vara i hornet av ditt vardagsrum egentligen? Det du kan vanta dig att att vaxterna vaxer langsammare i mindre ljus. Jag har precis tagit en risk och flyttat min ZZ-vaxt till korridaren, da jag inte har plats nagon annanstans! Korridoren har inga fonster alls, utan far lite "overspill" fran rummen och i ovrigt bara artificiellt ljus - hoppas den kommer att klara sig ok!
Ja, bra fråga! Det finns som sagt ett fönster på väggen mittemot, men fönstret är mer mitt i rummet och blombordet står ju i hörnet sas. Det är i vanliga fall soligt från morgonen in genom det fönstret men nu är det ju inte så mycket av den varan. Kanske de klarar det bättre än jag tror? Annars får jag väl flytta runt växterna! Det borde dom väl klara?
 
Ja, bra fråga! Det finns som sagt ett fönster på väggen mittemot, men fönstret är mer mitt i rummet och blombordet står ju i hörnet sas. Det är i vanliga fall soligt från morgonen in genom det fönstret men nu är det ju inte så mycket av den varan. Kanske de klarar det bättre än jag tror? Annars får jag väl flytta runt växterna! Det borde dom väl klara?

Jag skulle inte oroa mig jattemycket - de flesta vaxtervill inte/behover inte ha direkt solljus, och "indirekt, filtrerat ljus" funkar bast. Salange det inte ar en mork garderob hade jag inte oroat mig alls - det varsta som hander ar val att den vaxer langsammare. Jag har nog halften av mina vaxter som inte far mycket, eller nagot, direkt solljus, inclusive en ficus elastica pa mitt sangbord, och en syngonium som star pa en byra som ocksa ligger "mittemot och i hornet" fran ett stort, nordligt fonster

Du kan definitivt flytta runt vaxten om den ser ledsen ut och se om en ljusare plats funkar battre for den - min Calathea var lite ledsen i ett ganska morkt horn, men har ny flyttat narmare ett fonster och ser gladare ut igen
 
Jag säger tvärtom, jag tycker de flesta växter hemma hos andra ser ut att lida av fel ljus, framförallt framåt vårvintern. (Och sen får de solskador när ljuset väl kommer tillbaka.)
Att vara inomhusväxt i Sverige innebär per definition lågt ljus om man inte har rejält med tillskott (och man kan mycket väl ha både för mycket och för lite ljus samtidigt. 🙄)

Numera blommar tex min Calathea Warscewiczii, något som aldrig hänt innan växtlampor rakt på den.
 
Jag säger tvärtom, jag tycker de flesta växter hemma hos andra ser ut att lida av fel ljus, framförallt framåt vårvintern. (Och sen får de solskador när ljuset väl kommer tillbaka.)
Att vara inomhusväxt i Sverige innebär per definition lågt ljus om man inte har rejält med tillskott (och man kan mycket väl ha både för mycket och för lite ljus samtidigt. 🙄)

Numera blommar tex min Calathea Warscewiczii, något som aldrig hänt innan växtlampor rakt på den.

Intressant - jag bor ju lite längre söderut, men knappast i tropiskt klimat, och jag har mest problem med att hitta växter som står ut med söderfönstret, för att det är för mycket solljus där.

Det spelar säker jättestor skillnad var i Sverige man bor, då det självklart är stora skillnader i solljus mellan Ystad och Jukkasjärvi.
Den andra aspekten är väl vad för ambition man har med växten - som jag sagt så bär man vänta sig långsammareb/ingen tillväxt där det finns mindre ljus, men det betyder iallafall inte i min bok att växten vantrivs och måste fixas
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 206
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 827
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 496
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp