Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej jag heter Mineur och jag är eventuellt en gnutta neurotiskt lagd när det kommer till växter :angel:

När paniken lagt sig petade jag runt lite med fingrarna och det var ju solklart rötterna som blivit lite luddiga bara :rofl:

De vita små kompisarna i jorden ser mycket riktigt ut att vara hoppstjärtar. Innan jag (eh, @Sel) tog mitt förnuft till fånga hann jag dock dränka bladen i neemolja, men det ska väl förhoppningsvis inte ha gjort någon skada.

Phew, crisis averted! Tack @Sel :D

*kryper tillbaka in under min sten och tar några djupa andetag* :bag:
 
Men alltså till mitt försvar... Det här ser väl ändå ut som larver av nått slag?! :angel:

20210829_134352.jpg
 
827082BA-73C6-4474-BF1D-B8C96761AAE5.jpeg

Måste få visa min stolthet, min dr Westerlund-moderplanta 😍

För nio år sedan tog jag en ledsen pelargon från min farmors dödsbo. Den blev stående och det tog mig tre år att våga kapa den. Det är alltså sex år sedan. Då var den bara en pinne som stack upp ur jorden (längst ner) och idag ser den ut som på de övre bilderna, och har ynglat av sig i säker tio generationer by now ❤️
 
Hur ska en monstera vattnas egentligen? Instruktionerna säger typ måttligt nån gång i veckan och att jorden ska torka upp lätt mellan gångerna. Min monstera blir ledsen då och får bruna torra fläckar och ser allmänt eländig ut. Nu har jag sedan ett par veckor hållit den konstant blöt, vattnat på en slurk dagligen/så fort den druckit upp från fatet den står på och den känns mycket piggare och gladare. Varför vägrar den följa instruktionerna? Den står ändå rätt skuggigt, visserligen i ett väderstreck som har sol större delen av dagen men det mesta skyms av buskar och växtlighet utanför.
 
Alltså... Jag har dumpat inneplantor i trädgården i år. Både synligt levande och sådana som jag tänkt var utom hopp, så de har fått agera fyllnadsmassa...

Det gick...så där... :rofl: :angel:
IMG_20210831_231112.jpg


Nu känns det ju jättefel att inte ta sticklingar av dessa och ta in innan frosten...men jag vet inte hur jag ska våga göra det, med tanke på all ohyra vi haft, både inne och ute.
 
Alltså... Jag har dumpat inneplantor i trädgården i år. Både synligt levande och sådana som jag tänkt var utom hopp, så de har fått agera fyllnadsmassa...

Det gick...så där... :rofl: :angel:
Visa bifogad fil 76263

Nu känns det ju jättefel att inte ta sticklingar av dessa och ta in innan frosten...men jag vet inte hur jag ska våga göra det, med tanke på all ohyra vi haft, både inne och ute.
Har du möjlighet att hålla dem i karantän, och rota dem i vatten? Samt spraya med såpa lite då och då kanske?
 
Hur ska en monstera vattnas egentligen? Instruktionerna säger typ måttligt nån gång i veckan och att jorden ska torka upp lätt mellan gångerna. Min monstera blir ledsen då och får bruna torra fläckar och ser allmänt eländig ut. Nu har jag sedan ett par veckor hållit den konstant blöt, vattnat på en slurk dagligen/så fort den druckit upp från fatet den står på och den känns mycket piggare och gladare. Varför vägrar den följa instruktionerna? Den står ändå rätt skuggigt, visserligen i ett väderstreck som har sol större delen av dagen men det mesta skyms av buskar och växtlighet utanför.
Jag upplever att de inte tål att stå blött, då blir bladen gula och tråkiga. De vill inte vara för torr gäller, utom lagom verkar passa bäst! :laugh: Jag vattnar två gånger i veckan och en rejäl skvätt och det fungerar för mig. Jag har mina i norrläge eller inne i rummen med ganska fattig tillgång på solljus.
 
Jag upplever att de inte tål att stå blött, då blir bladen gula och tråkiga. De vill inte vara för torr gäller, utom lagom verkar passa bäst! :laugh: Jag vattnar två gånger i veckan och en rejäl skvätt och det fungerar för mig. Jag har mina i norrläge eller inne i rummen med ganska fattig tillgång på solljus.
Hur fort blir de gula? Har kört på denna behandling 2-3 veckor nu 😬
 
Finns det någon växt som skulle kunna tänkas trivas nära ett element, egentligen? Jag skulle vilja ha en stor växt på golvet invid sängen i vårt gästrum, men den skulle då hamna ca 30 cm från ett element. Elementet är inte på dygnet runt, och vi har det oftast nedskruvat rätt mycket för att spara energi då vi inte tillbringar så mycket tid i det rummet, men lite värme måste växten i fråga ändå tåla.
 
Köpte tre nya växter idag! 😀

Bara haft aloe vera länge då jag har en tendens att döda växter. Men nu kände jag att jag var redo för nya utmaningar.
20210904_164739.jpg

Hoppas på att de kommer trivas bra hos mig. Den längst till vänster ska jag hänga upp i en ampel i fönstret, de andra två ska få stå på fönsterbrädan
 
Jag upptäckte den här lilla luringen förra veckan. Fattade ingenting till en början, innan jag kom på att nån smart bukefalist skrivit att hen brukade peta ner kärnor/fröer i befintliga krukväxter för att komma ihåg att vattna. Så omkring december petade jag ner någon slags frö eller kärna som nu grott. Med tanke på årstid borde det kunna vara citrus, men jag har egentligen ingen aning :D Någon som vill ge sig på att gissa? Ska snart plocka upp den till egen kruka, kanske hittar en kärna då!
DSC_0811.JPG
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 221
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 802
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 964
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 501
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ny Samsung?
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp