Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Köpte en piedestal på Ikea och några nya blommor (de uppepå). Insåg det finns plats för minst två till, och sedan behöver jag köpa fler krukor!
 

Bifogade filer

  • 20220124_235829.jpg
    20220124_235829.jpg
    196,3 KB · Visningar: 44
Alltså när man köper nya växter. Ska man behålla dem i plastkrukan de kommer i och sedan bara sätta den i en ytterkruka? Eller ska man ta bort plastkrukan och plantera dem direkt i ytterkrukan?

Jag tänkte fel med mina mått så behöver större krukor till typ alla blommor jag köpte igår 😅 Men kan ju funka att bara säkra dem direkt i (med lite lecakulor i botten tänkte jag).
 
Alltså när man köper nya växter. Ska man behålla dem i plastkrukan de kommer i och sedan bara sätta den i en ytterkruka? Eller ska man ta bort plastkrukan och plantera dem direkt i ytterkrukan?

Jag tänkte fel med mina mått så behöver större krukor till typ alla blommor jag köpte igår 😅 Men kan ju funka att bara säkra dem direkt i (med lite lecakulor i botten tänkte jag).
Jag sätter nästan alltid om mina i en ny plastkruka som är lite större och har dem sedan i en ytterkruka. Planterar aldrig direkt i ytterkrukan, det är som att be om ruttna rötter om man råkar övervattna någon gång.
 
Alltså när man köper nya växter. Ska man behålla dem i plastkrukan de kommer i och sedan bara sätta den i en ytterkruka? Eller ska man ta bort plastkrukan och plantera dem direkt i ytterkrukan?

Jag tänkte fel med mina mått så behöver större krukor till typ alla blommor jag köpte igår 😅 Men kan ju funka att bara säkra dem direkt i (med lite lecakulor i botten tänkte jag).
Jag har samtliga av mina växter planterade direkt i ytterkrukor, har dessutom slutat med lecakulor :angel: fungerar bra för mig!
 
Jag sätter nästan alltid om mina i en ny plastkruka som är lite större och har dem sedan i en ytterkruka. Planterar aldrig direkt i ytterkrukan, det är som att be om ruttna rötter om man råkar övervattna någon gång.
Jag har planterar alltid rätt i, men har iofs bara terrakottakrukor, dom andas ju tillskillnad mot plast 😃
 
Jag har också bara terrakotta och/eller porslin typ, skulle ändå aldrig våga. Och hur får man ut dem när man ska sätta om? :D


Petar ner typ en kniv utmed kanten kanske?

Men jag slipper gärna köpa onödiga krukor så ska testa plantera de som är lite stora direkt i! Våga inte låta bli leca i botten dock hehe. Tack!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har också bara terrakotta och/eller porslin typ, skulle ändå aldrig våga. Och hur får man ut dem när man ska sätta om? :D
Om de är "runda" i formen blir man galen om man vill få ut dom, men med helt vanliga krukor vänder jag bara upp och ner och drar. :)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Petar ner typ en kniv utmed kanten kanske?

Men jag slipper gärna köpa onödiga krukor så ska testa plantera de som är lite stora direkt i! Våga inte låta bli leca i botten dock hehe. Tack!
Här finns inga onödiga krukor! Alla sjuhundrafemtioelva krukor som finns i olika storlekar i förvaringen runt knuten är mycket nödvändiga. :D
Skämt åsido, tuffa på, det går säkert bra! :)
 
Om man bor i en modern etta (= INGA förvaringsmöjligheter 😭) finns det en gräns 😆
Jag hade inte heller haft utrymme inomhus- är mycket lyckligt lottad som har en "gränd" mellan sidan på huset och den höga stenmuren där jag kan plutta undan saker så att de inte syns. Annars anar jag att folk börjat undra om jag inte har problem. :angel: Jag har lätt flera hundra plastkrukor i olika storlekar där.
 
Jag har också bara terrakotta och/eller porslin typ, skulle ändå aldrig våga. Och hur får man ut dem när man ska sätta om? :D
Men med terrakotta är det ju ännu mindre risk, har man en plastkruka i den blir det ju jättetätt, dom gånger jag haft plastkruka har jorden torkat ut mycket långsammare än i terrakottakrukorna som står bredvid 😄 Men i mitt fall hade det nog bara varit bra, är värdelös på att komma ihåg att vattna! 😅

Jag vänder upp och ner och trycker med ett finger i hålet bara haha
 
Men med terrakotta är det ju ännu mindre risk, har man en plastkruka i den blir det ju jättetätt, dom gånger jag haft plastkruka har jorden torkat ut mycket långsammare än i terrakottakrukorna som står bredvid 😄 Men i mitt fall hade det nog bara varit bra, är värdelös på att komma ihåg att vattna! 😅

Jag vänder upp och ner och trycker med ett finger i hålet bara haha
Fast plastkrukan är ju full i hål! Ytterkrukorna har ju klassiskt inga hål alls. :)
De vanliga bruna terrakottakrukorna med ett hål mitt i botten är något mittemellan och kräver fat under.
 
Nu är växterna på plats 😁 lite nedklämda men de får stå så länge de verkar må bra, det finns ju inte plats till större krukor i mitt fönster egentligen 🙈
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Jag planterade för övrigt om min hängsparris igår och JISSES så stor hon blivit! 😲 Hon bor i fönstret i min duschkabin och jag köpte henne för något år sedan på reduced - en liten tofs av ledsamt grönt. Nu är hårsvallet nästan 70cm långt och jag försöker lista ut hur jag ska möblera henne! 😅
Det är den första ormbunken jag någonsin lyckats med så hon ska helt klart få bo kvar i dsuchen, jag måste bara hitta ett plant stand som är lagom högt och helst i metall.
 
Hade jag inte haft innerkrukor så hade jag vattnat ihjäl alla mina plantor ( lyckas ibland ändå) :angel: plus att jag försöker vattna underifrån så att jag ska få mindre sorgmygg......går sådär
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Fast plastkrukan är ju full i hål! Ytterkrukorna har ju klassiskt inga hål alls. :)
De vanliga bruna terrakottakrukorna med ett hål mitt i botten är något mittemellan och kräver fat under.
Ja precis, det är dom där vanliga lerkrukorna med ett hål och fat under jag menar 😊 (tycker dom är överlägset snyggast, särskilt när dom får patina!)
Det är inte bara hålet som släpper ut vattnet utan terrakottan är porös, så hela krukan andas och släpper genom fukten (sätter man i en plastkruka i en sån så motverkar man ju det helt och hållet) 😃
 
Är det någon som är grym på pelargoner? Jag vill ha ett litet gäng i år, men jag har inga blommande växter sen tidigare. De ska stå inomhus, i ett varmt rum och i ett ouppvärmt utrymme. De borde trivas bäst i det lite kallare rummet som jag fattat det? Hur sköter man dem i övrigt?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 226
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 809
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 011
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 521
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp