Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vill få mina orkidéer att överleva bättre. Dusch och fuktigt rum är alltså ett tips?

Ja, jag duschar mina regelbundet även när de står där de ska stå. Jag säger att jag har orkidéspa :D När jag vattnar dem gör jag ett näringsbad i en balja och så får de stå där och dra åt sig i några timmar och sedan får de en dusch innan jag ställer tillbaka dem. Ibland får de en dusch mellan vattningarna också. De som inte har blommor utan vilar får bara vattenbad utan utan näring. Det är ju inte så konstigt att de inte trivs i torr luft, de kommer ju från ett tropiskt klimat där det är väldigt fuktigt med intensiva regnskurar när det kommer nederbörd. De vill ju heller inte ha direkt solljus eftersom de växer i halvskugga.

Mitt badrum har ju inget fönster så det är egentligen för mörkt för dem men det blev akut nu. Även fast jag vattnat/duschat dem så blev de torra direkt (det är sjukt torr luft här nu, jag har vaser med vatten i varje rum för att få upp fukten lite iaf).
 
Ja, jag duschar mina regelbundet även när de står där de ska stå. Jag säger att jag har orkidéspa :D När jag vattnar dem gör jag ett näringsbad i en balja och så får de stå där och dra åt sig i några timmar och sedan får de en dusch innan jag ställer tillbaka dem. Ibland får de en dusch mellan vattningarna också. De som inte har blommor utan vilar får bara vattenbad utan utan näring. Det är ju inte så konstigt att de inte trivs i torr luft, de kommer ju från ett tropiskt klimat där det är väldigt fuktigt med intensiva regnskurar när det kommer nederbörd. De vill ju heller inte ha direkt solljus eftersom de växer i halvskugga.

Mitt badrum har ju inget fönster så det är egentligen för mörkt för dem men det blev akut nu. Även fast jag vattnat/duschat dem så blev de torra direkt (det är sjukt torr luft här nu, jag har vaser med vatten i varje rum för att få upp fukten lite iaf).
Vad har du i näringsbadet?
 
Riktigt milt och stilla trädgårdsfixarväder här idag, men jag vågar inte börja flytta runt perenner riktigt än. Alltså lindrar jag abstinensen med att plantera om två clivior och dela på min lilla svärmorstungaplanta. Sen får garderobsblomman jag byggde genom att kapa av en utskjutande rotstock från en större planta också ny jord. "Det borde kunna bli en ny planta" tänkte jag tidigare,och det gick även om det såg fult ut ett tag!
 
Jag kollar lite bland hemnet foton som jag sparat (för inredningstips) och fann ett foto av ett badrum där de hade en murgröna inne i duschen.
Plötsligt undrar jag ... går det? Den på fotot såg väldigt grön ut, det kan ju förstås ha varit plast. Men skulle det funka? 🤔 Man slipper ju vattna då... :p

Badrummet i fråga verkar ha ett fönster så att det skulle komma in dagsljus.

Jag har testat, men den dog :( nu har jag gullrankor och lite olika sticklingar där inne istället, de mår jättebra!
 
Jag kollar lite bland hemnet foton som jag sparat (för inredningstips) och fann ett foto av ett badrum där de hade en murgröna inne i duschen.
Plötsligt undrar jag ... går det? Den på fotot såg väldigt grön ut, det kan ju förstås ha varit plast. Men skulle det funka? 🤔 Man slipper ju vattna då... :p

Badrummet i fråga verkar ha ett fönster så att det skulle komma in dagsljus.
Har åxå provat. Den dog. Numera har jag en i plast. Och den lever :D tyvärr är den lite liten för min smak men det var vad som fanns till ett hyfsat pris. Inte jättesnygg heller men det syns ju inte om man inte tittar på den :angel:
 
Härlig tråd! Jag älskar krukväxter och har massor hemma. En porslinsblomma som klättrar som gardin i sovrummet, ett par orkidéer, gullranka, benjaminfikus, pelargoner, afrikansk mjölkbuske, palettblad, forellbegonia, flamingoblomma.. många uppdrivna från sticklingar från vänner! De största och/eller känsligaste är en lagerbuske och citron som jag verkar ha fått att överleva vintern (citronen har en blomknopp nu!) och en gammal monstera som överlevt tripsangrepp och nu är riktigt stor, och en monstera variegata.
 

Bifogade filer

  • 159A1C36-F34A-4F61-B29B-C63E12A11E6C.jpeg
    159A1C36-F34A-4F61-B29B-C63E12A11E6C.jpeg
    166 KB · Visningar: 60
Vilken supertråd :love: jag har utvecklat ett växtintresse sista åren sen jag fick en liten miniatyrros jag ville hålla liv i av sentimentala skäl. Den är riktigt frodig nu! Annars är mina favoriter en zebrasköld, två fönsterfikusar (tineke och belize) och mina calatheor. De vill jag ha fler av. Har två frön av strelitzia reginae jag hoppas kommer upp inom några veckor!

Den som tärt mest på självförtroendet är en murgröna som verkligen inte ville leva. Den har åkt ut efter många räddningsförsök. Gillar främst gröna växter och vill ha dem länge och få dem riktigt stora och fina!
 
Ja men vilken bra fråga! Satt och funderar på samma sak eftersom min mor har varit så vänlig och köpt någon mimosa som heter sensetiva eller nåt sånt som alltid ska vara fuktig. Alltså jag kan inte med blommor som jämt ska vara fuktig men jag har hållit den i liv i två veckor nu (tre tom på måndag!) genom att vattna den lite varannan dag ungefär.
Grattis! Hur har det gått? Har den överlevt en tredje vecka? ;)
Jag trivs bäst med växter som är av det torrare slaget och som tål att jorden torkar utså och så.
mina växter får anpassa sig. :angel: de vattnas två gånger i veckan, någon kan få en skvätt oftare, typ de som står i söderfönster. Passar det inte så får det vara. 🤷
Den strategin har jag också kört på, men har fått en växt av en vän som ska hållas fuktig. Dels är den väldigt fin och dels vill jag inte döda hennes fina gåva :D.
Därför har jag mina glaskulor (som man fyller med vatten), jag skulle inte klara det annars. Knappt så jag klarar mig med dem! :rofl:
Glaskulor? Du har ingen jord i glaskulan eller? Har sett att folk har vissa växter (ffa orkidéer) i glaskulor utan jord och där man endast tillför vatten då och då. Kan det vara något sådant du menar?
Ett; plantera i ett substrat som är till för att hålla fukt utan att bli genomblött. (Tex ovanstående.)

Två; självvattnande kruka, kapillärmatta eller annan långtidsvattning. (Jag föredrar underbevattning, tycker det är större risk att dränka dem om man vattnar ovanifrån om de ska ha kontinuerligt med vatten.)

Tre; vill man inte ha någon bevattningslösning får man givetvis vara där varje dag och känna. Vattna bara lite åt gången, och låt substratet suga upp det ordentligt, sen kanske någon cl till om det fortfarande är torrt. Skitjobbigt om du frågar mig. :wtf:
Tack för tipsen, ska tänka på det på de växter som är lite mer krävande. Alternativ nr 3 kör jag med pallettisarna och pellisarna, men de är inte så känsliga för övervattning så där behöver jag inte vara lika noga. Pellisarna tål ju även att bli uttorkade då och då så missar jag att vattna är det inte hela världen.
 
Vilken supertråd :love: jag har utvecklat ett växtintresse sista åren sen jag fick en liten miniatyrros jag ville hålla liv i av sentimentala skäl. Den är riktigt frodig nu! Annars är mina favoriter en zebrasköld, två fönsterfikusar (tineke och belize) och mina calatheor. De vill jag ha fler av. Har två frön av strelitzia reginae jag hoppas kommer upp inom några veckor!

Den som tärt mest på självförtroendet är en murgröna som verkligen inte ville leva. Den har åkt ut efter många räddningsförsök. Gillar främst gröna växter och vill ha dem länge och få dem riktigt stora och fina!
Murgrönor har jag gett upp. De får ohyra eller så torkar de ut. :(
 
Jag har ganska nyligen flyttat in i mitt första egna boende och vill förstås fylla det med växter. Men jag har aldrig haft några växter förut så har ingen aning om vilka som finns och vad man borde ha. Jag har någon stor palmliknande sak, den är härlig och verkar lätt att ta hand om. :D Jag bor litet men med bra ljusinsläpp! Någon som kan tipsa om någon relativt lättskött krukväxt? Finns det förresten någon krukväxt man kan ha i ett pyttigt badrum utan fönster? Tycker det verkar så mysigt med lite grönt i badrummet :o
 
Grattis! Hur har det gått? Har den överlevt en tredje vecka? ;)
Jag trivs bäst med växter som är av det torrare slaget och som tål att jorden torkar utså och så.

Den strategin har jag också kört på, men har fått en växt av en vän som ska hållas fuktig. Dels är den väldigt fin och dels vill jag inte döda hennes fina gåva :D.

Glaskulor? Du har ingen jord i glaskulan eller? Har sett att folk har vissa växter (ffa orkidéer) i glaskulor utan jord och där man endast tillför vatten då och då. Kan det vara något sådant du menar?

Tack för tipsen, ska tänka på det på de växter som är lite mer krävande. Alternativ nr 3 kör jag med pallettisarna och pellisarna, men de är inte så känsliga för övervattning så där behöver jag inte vara lika noga. Pellisarna tål ju även att bli uttorkade då och då så missar jag att vattna är det inte hela världen.
Nä jag menar vattenbehållare, mina är kulor av glas (finare än en PET flaska tycker jag :angel::p). Mycket lättare att se när man behöver fylla på med vatten :up:
De syns på bilden nedan, dåligt ljus dock :o
20200304_225341.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 227
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 812
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 013
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 521
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp