Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Härlig tråd! Jag älskar krukväxter och har massor hemma. En porslinsblomma som klättrar som gardin i sovrummet, ett par orkidéer, gullranka, benjaminfikus, pelargoner, afrikansk mjölkbuske, palettblad, forellbegonia, flamingoblomma.. många uppdrivna från sticklingar från vänner! De största och/eller känsligaste är en lagerbuske och citron som jag verkar ha fått att överleva vintern (citronen har en blomknopp nu!) och en gammal monstera som överlevt tripsangrepp och nu är riktigt stor, och en monstera variegata.
Var kommer lampan ifrån?
 
Murgrönor har jag gett upp. De får ohyra eller så torkar de ut. :(
Min har varit lite ledsen med torra blad men idag tog jag bort alla torra blad och duschade den i badkaret så nu verkar den gladare. :up: Jag tror man måste duscha dem ordentligt, alltså inte bara med blomspruta, någon gång i veckan för att de ska hålla sig fina. Sen kan man ta med blomspruta övriga dagar.
 
Min har varit lite ledsen med torra blad men idag tog jag bort alla torra blad och duschade den i badkaret så nu verkar den gladare. :up: Jag tror man måste duscha dem ordentligt, alltså inte bara med blomspruta, någon gång i veckan för att de ska hålla sig fina. Sen kan man ta med blomspruta övriga dagar.
Min står i ett mörkt hörn och är totalt bortglömd. Växer som tusan :laugh:
 
Tycker inte det ser ut som samma sorts som den i inlägget ovanför. Den i inlägget ovanför liknar en aloe av något slag.
Kollade på bilderna dagen efter ja laddade upp dom å ja tror inte det är samma växtart eller va det heter, men de kanske ligger i närheten av varandra i släktet eller nått, då de påminner lite om varandra.
 
🙌 tyvärr ska den ges bort!
IMG_20200309_200214_369.jpg
 
Jag har ganska nyligen flyttat in i mitt första egna boende och vill förstås fylla det med växter. Men jag har aldrig haft några växter förut så har ingen aning om vilka som finns och vad man borde ha. Jag har någon stor palmliknande sak, den är härlig och verkar lätt att ta hand om. :D Jag bor litet men med bra ljusinsläpp! Någon som kan tipsa om någon relativt lättskött krukväxt? Finns det förresten någon krukväxt man kan ha i ett pyttigt badrum utan fönster? Tycker det verkar så mysigt med lite grönt i badrummet :o
Pelargoner är hur lätta som helst. Paraplyaralia är jättefina, lättskötta och blir stora rätt fort. Gullranka, peperomia och ampellilja är lätta enligt min erfarenhet. Sen har vi ju de klassiska växterna som klarar ALLT: garderobsblomma och svärmorstunga.
 
Min har varit lite ledsen med torra blad men idag tog jag bort alla torra blad och duschade den i badkaret så nu verkar den gladare. :up: Jag tror man måste duscha dem ordentligt, alltså inte bara med blomspruta, någon gång i veckan för att de ska hålla sig fina. Sen kan man ta med blomspruta övriga dagar.
Ja, så är det säkert. Trodde att de skulle vara lättskötta, men som inomhusväxt funkar de inte hos mig.
 
Kollade på bilderna dagen efter ja laddade upp dom å ja tror inte det är samma växtart eller va det heter, men de kanske ligger i närheten av varandra i släktet eller nått, då de påminner lite om varandra.
Ja, kanske två olika sorters aloe? Jag har en likadan som din och har för mig att det är en aloe av något slag :)
 
Har nya tillskott hemma efter stöld hos svärfar och gåvor från kollegor. Så nu har jag tre high chaparral-kaktusar, en agave, en fredskalla, en gerderobsblomma, en sansevieria av okänd sort och en växt varken jag eller kollegan vet vad det är. Något rangligt och suckulent. Ska ta en bild sen och se om ni vet vad det är jag fått :o
 
Jaha, du menar såna :). Det är ju praktiskt. Kanske jag borde skaffa. Vågar dock inte ha det i fönstret pga brandrisk.
Läste tips om att måla dem eller trä en udda strumpa över :D Mitt fönster är inte så soligt tur nog men jag skulle nog isåfall utnyttja en skräddare som finns här på buke :idea::angel:
 
Läste tips om att måla dem eller trä en udda strumpa över :D Mitt fönster är inte så soligt tur nog men jag skulle nog isåfall utnyttja en skräddare som finns här på buke :idea::angel:
Smart! Jag är inte i behov av att ha glaskulor i alla mina växter, men går ju att använda på de som är lite känsligare. Då ska jag tänka på dina tips :up:.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 219
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 786
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 933
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 497
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp