Bukefalos 28 år!

Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sen har vi en av mina favoriter i köket utöver ananasen. Vet ej va de heter men de är fina.

12C02067-8CA7-44DD-A979-076565F8FC30.jpeg
 
Sen har vi den mindre snygga växten i rummet. Fick den av syrran i inflyttningspresent när jag blev singel.
Den får rätt häftiga blommor, ser först ut som konstiga kottar, som sen slår ut och blir massa små fina blommor. Har sett den blomma två gånger under de åren jag haft den. Hade velat ha den i en annan form, men vet inte om man kan norpa något från den och sätta i vatten så det blir rötter och sen plantera om.

växt.jpg
 
Vad använder ni för växtnäring, och hur ofta? Jag har ingen alls, därav frågan 😊
Änglamark krukväxtnäring använder jag. Tror jag :confused: Brukar ta lite i en halvlitersflaska med vatten då och då. Annars står det på flaskan hur mycket och hur ofta man ska använda men jag ids aldrig mäta.:D
 
Har tre novemberkaktusar som är sticklingar från en novemberkaktus mina föräldrar har. Modeplantan stod i mitt rum när jag var barn, så de är extra roliga att ha. :)

Annars är gullranka min favorit. Enkel men fin, samt otroligt lättskött! Passar bra på många platser. I synnerhet med en klåfingrig ettåring som gör det svårt att ha något på fönsterbrädan. :)
 
Hoya är dom svåra? Syrran hade en för några år sen och jag tyckte den var jättefin. Nu är den borta och hon kommer såklart inte ihåg om den var besvärlig eller inte.
Jag hade en för länge sen, den blev 3 m lång. Den verkade inte besvärlig. Jag minns inte om jag näringsvattnade mina blommor på den tiden men en gång/v ställde jag alla krukväxter i duschen. Det gillade de tydligen.
 
Sen har vi den mindre snygga växten i rummet. Fick den av syrran i inflyttningspresent när jag blev singel.
Den får rätt häftiga blommor, ser först ut som konstiga kottar, som sen slår ut och blir massa små fina blommor. Har sett den blomma två gånger under de åren jag haft den. Hade velat ha den i en annan form, men vet inte om man kan norpa något från den och sätta i vatten så det blir rötter och sen plantera om.

Visa bifogad fil 46578
Hoya eller s.k. porslinsblomma. Får du ett skott med två blad kan du ta det och sätta det direkt i jord (tror jag att mamma gör) så har du en stickling på den.
 
Hoya är dom svåra? Syrran hade en för några år sen och jag tyckte den var jättefin. Nu är den borta och hon kommer såklart inte ihåg om den var besvärlig eller inte.

Haworthia, har för mej att det var nån här som hade sån? Såg i nån tråd om annorlunda växter tror jag. Jag har jagat som en idiot efter såna. Det närmsta jag har kommit är den som IKEA har i en grupp. Men det är inte riktigt den jag söker. Kommer inte ihåg resten av namnet. Men det brukar va lätt att hitta bilder på dom. Men allt jag hittar är tyvärr utländskt.
Hoyor är väldigt lätta. Jag har två. En från -06 och en som är en stickling från min mors uråldriga sak.
Jag vattnar mina var eller varannan vecka beroende på mitt humör och kom-ihåg och ibland kan det säkert gå tre veckor mellan vattningarna:o
 
Hoyor är väldigt lätta. Jag har två. En från -06 och en som är en stickling från min mors uråldriga sak.
Jag vattnar mina var eller varannan vecka beroende på mitt humör och kom-ihåg och ibland kan det säkert gå tre veckor mellan vattningarna:o

Jag hade en för länge sen, den blev 3 m lång. Den verkade inte besvärlig. Jag minns inte om jag näringsvattnade mina blommor på den tiden men en gång/v ställde jag alla krukväxter i duschen. Det gillade de tydligen.
Då ska jag försöka mej på en sådan :D
 
Hoya eller s.k. porslinsblomma. Får du ett skott med två blad kan du ta det och sätta det direkt i jord (tror jag att mamma gör) så har du en stickling på den.
Får prova det, nuvarande verkar tappa väldigt mycket blad på sistone, måste även ha den lutad mot något annars tippar den, annars gillar jag att vända på mina växter så att de får sol på alla håll och inte bara växer åt ena hållet. 😅
 
Får prova det, nuvarande verkar tappa väldigt mycket blad på sistone, måste även ha den lutad mot något annars tippar den, annars gillar jag att vända på mina växter så att de får sol på alla håll och inte bara växer åt ena hållet. 😅
Min ena brukar också tappa lite blad och blir lite fulare nu så här på vårvintern och sedan blir den fin igen till sommaren 😊
 
Kom äntligen till skott med att pyssla om min engelska pelargon lite :angel: knipsade bort torkade blommor, ett par fulare blad, plockade bort allt som fallit ned på jorden (som fortfarande ser fin ut tackolov) så såg den lite piggare ut :up: Och så vred jag runt på den så att den andra sidan får lite sol också, den är ojämn just nu :angel::rofl:
Jag var mera elak med den andra och slängde alla skott som den skjutit :angel:

Jag läste lite om olika självvattnande metoder och stötte på ett förslag angående mina glaskulor. Det är än så länge ingen risk att de bränner något då de står i ett fönster som får sol bara på tidigt på morgonen och ev lite på förmiddagen, men det är ju en risk. Och jag läste ett förslag (detta gällde pet-flaskor men det funkar ju på glas också) om att måla eller täcka över med något, typ en udda strumpa.
Jag vill nog inte ha en strumpa i mitt fönster :p men jag vet att det finns duktiga skräddare här på buke som man kanske kan köpa något anpassat från :idea: något som går att knyta ihop en bit ovanför jorden så att man fortfarande ser när det är slut? 🤔
Eller små små rumsavdelare :laugh::love:
 
Min ena brukar också tappa lite blad och blir lite fulare nu så här på vårvintern och sedan blir den fin igen till sommaren 😊
Får se va som händer när ljuset och värmen kommer. :)
Hade tidigare en sagopalm, men den vissnade ner och dog, första gången det hände gick det att rädda den då satte den nya skott och kom igen men andra gången kom det ingenting. Funderat på att skaffa en igen men inte riktigt kommit dit än. Har lagom många växter nu. :p
 
Jag kollar lite bland hemnet foton som jag sparat (för inredningstips) och fann ett foto av ett badrum där de hade en murgröna inne i duschen.
Plötsligt undrar jag ... går det? Den på fotot såg väldigt grön ut, det kan ju förstås ha varit plast. Men skulle det funka? 🤔 Man slipper ju vattna då... :p

Badrummet i fråga verkar ha ett fönster så att det skulle komma in dagsljus.
 
Hoyor är väldigt lätta. Jag har två. En från -06 och en som är en stickling från min mors uråldriga sak.
Jag vattnar mina var eller varannan vecka beroende på mitt humör och kom-ihåg och ibland kan det säkert gå tre veckor mellan vattningarna:o
Hoyor klarar sig med en månad mellan vattningarna med. *veta* :angel: Gillar dessutom att bo trångt så det gör inte så mycket om man glömmer plantera om också!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 325
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 299
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 924
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 291
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp