Rumsväxter 2

Bukefalos 30 år!

Den här har dragit iväg och ska få större kruka. Men vad vill den ha att klättra på?
1000012797.webp

Aldrig fått den (eller ngt) att rota sig på kokos. den vill ha fuktigt och rota sig annars blir bladen sådär spinkiga. Å andra sidan behöver man ju inte bry sig om stora blad då kan man ju låta den kättra hur som helst.
nä, det var enbart ett svar på vad man kan använda som stöd/att klättra på. Rota sig i har jag bara sett mossa eller lecablandning :)

IMG_20250705_101034.webp

Från en påse med blandade palettbladsfröer kom dessa upp. Kunde inte ha varit mer olika. Kul! 🎉 Köpte hur många som helst för flera år sedan i diverse grupper på fb men gav upp tillslut när jag inte orkade hålla efter ohyran längre. Nu får jag roa mig med lite fröer istället.

Någon som beställt från Klorofyllverket?

Vågar inte köpa fler växter från Grönväxtriket efter att hela min besättning på 30 växter dog efter att ha handlat där.
Hur har de dött av att du handlat på Grönväxtriket?
Är det ohyra så finns det hos varenda handlare tyvärr. Bekämpningsmedlen man hade förr är förbjudna inom EU så handlarna kan inte bespruta växterna.

Vet inte om jag är fascinerad eller lite småäcklad men rejält förvånad blev jag i alla fall när jag hittade ett gäng rejäla, knallgula svampar i krukan där min ena elefantöra bor :eek:

20250830_135830.webp

Fick först lite småpanik men googlade sedan och läste att det inte är något skadligt för växten, att det är sk gul veckskivling som förmodligen kommit med någon jord jag köpt och att jag kan låta dem vara om jag vill. Jag tyckte dock att det såg lite väl läbbigt ut så jag plockade bort det jag kunde se och la på lite lecakulor tills jag får tid att plantera om och fixa lite mer långsiktigt. Och ja, man kanske skulle vattna lite mindre framöver :angel:

Vet inte om jag är fascinerad eller lite småäcklad men rejält förvånad blev jag i alla fall när jag hittade ett gäng rejäla, knallgula svampar i krukan där min ena elefantöra bor :eek:

Visa bifogad fil 173496

Fick först lite småpanik men googlade sedan och läste att det inte är något skadligt för växten, att det är sk gul veckskivling som förmodligen kommit med någon jord jag köpt och att jag kan låta dem vara om jag vill. Jag tyckte dock att det såg lite väl läbbigt ut så jag plockade bort det jag kunde se och la på lite lecakulor tills jag får tid att plantera om och fixa lite mer långsiktigt. Och ja, man kanske skulle vattna lite mindre framöver :angel:
Penissvampar! 😍 De växer hos tarantellerna hela tiden, så roliga! :D

Lysande, nu ska vi börja kalla dem penis mushrooms istället! Det rullar så att säga lite lättare av tungan än "Leucocoprinus birnbaumii"... (vad är det med britterna och deras krampaktiga tag om latin så fort det har med växtriket att göra? 🙄)
Det tycker jag! Det är allmänt vedertaget i tarantellgrupperna (där man annars kan snacka om folk som är hysteriskt besatta av korrekta latinska namn. ) :D. Du får tala om för resten av skottarna att det är "What all the invert people call them..."

Hur har de dött av att du handlat på Grönväxtriket?
Är det ohyra så finns det hos varenda handlare tyvärr. Bekämpningsmedlen man hade förr är förbjudna inom EU så handlarna kan inte bespruta växterna.
Kanske kasst av mig att beskylla Grönväxtriket för att mina växter dog eftersom jag inte vet exakt vad de drabbades av. Men de växter jag fick hem från företaget var alla dåliga och dog inom kort, och därefter började mina andra växter dö. Vissa som jag haft i flera år.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka