Rumsväxter 2

Bukefalos 30 år!

Kanske kasst av mig att beskylla Grönväxtriket för att mina växter dog eftersom jag inte vet exakt vad de drabbades av. Men de växter jag fick hem från företaget var alla dåliga och dog inom kort, och därefter började mina andra växter dö. Vissa som jag haft i flera år.
Jag tycker mest att det låter konstigt, växter blir ju inte smittsamt sjuka på samma vis som människor och djur liksom. Om det inte handlar om just ohyra vill säga, eller kyla typ.

Illa att de skickat dåliga växter dock, om de inte skadats på vägen. Hoppas att du fick kompensation iaf!

• Gilla
Reactions: Sel
IMG_20250913_094917.webp

Vill bara visa vårt elefantöra. Vi hade en som växt sig alldeles för stor så den blev klippt i två. Vi var inte säkra på om stammen skulle klara sig men nu har den fått två toppar och växer på. Tycker den ser lite rolig ut :D

Jag fick en fönsterazalea i present när jag fyllde år.
Älskar azalea men hur sjutton håller jag den vid liv? De brukar tappa blommor och blad på nolltid hos mig..

Väcker upp den här tråden med en bild på något som fick mig att skratta gott när jag planterade om växter tidigare. Jag misstänkte att gullrankan börjat växa ur sin kruka och när jag efter mycket möda fick upp den kunde jag konstatera att så var mycket riktigt fallet:

20260301_145345.webp

Alltså BENEN, jag dööör 🤣🤣🤣

Är för övrigt lite osäker på vad jag ska använda de där krukorna till nu, de är otroligt söta men går definitivt under kategorin "mer söta än praktiska". Har testat både murgröna och gullranka men eftersom krukorna är så små blir det att saker och ting växer ur dem väldigt fort. Funderar på att testa skvallerreva härnäst, dem har jag en hel hög av här hemma och de brukar få ganska små, "grunda" rötter tycker jag. Är dock lite osäker på om den fixar en sådan placering högt upp i ett fönster, förvisso i mestadels östläge och med hyfsat tät växtlighet utanför men det blir nog nån timmes direkt solljus under soliga dagar på våren/sommaren i alla fall... Tankar?

Är för övrigt lite osäker på vad jag ska använda de där krukorna till nu, de är otroligt söta men går definitivt under kategorin "mer söta än praktiska". Har testat både murgröna och gullranka men eftersom krukorna är så små blir det att saker och ting växer ur dem väldigt fort. Funderar på att testa skvallerreva härnäst, dem har jag en hel hög av här hemma och de brukar få ganska små, "grunda" rötter tycker jag. Är dock lite osäker på om den fixar en sådan placering högt upp i ett fönster, förvisso i mestadels östläge och med hyfsat tät växtlighet utanför men det blir nog nån timmes direkt solljus under soliga dagar på våren/sommaren i alla fall... Tankar?
Porslinsblomma funkar med, kanske? Dom gillar att ha det trångt iaf :)

Jag tänker nån form av kaktus kanske?

Ser små ut för att vara en kruka till inomhusväxter. kaktus som @pepp tipsade om. Eller små vårlökar som man har en kortare tid, typ pärlhyacinter, små narcisser?

Mina skvallerrevor har historiskt bott och överlevt väl i de flesta väderstreck, så jag hade testat!

Tack för tips hörni! Jag tror jag testar med skvallerreva först eftersom jag har sådana i överflöd och inte riktigt vet vad jag ska göra med dem. Är sugen på något som just hänger eller klättrar eftersom krukorna hänger ganska högt upp i ett stort fönster. Men jag sparar de andra förslagen ifall det inte skulle funka!

Har ni något tips på en "hängväxt" som kan sitta högre upp längre in i ett rum? I mitt kök vid spisfläkten har jag vinhyllor som inte används och tänker det kan vara fint med en växt som hänger ner där och ramar in kryddhyllan, men det är aldrig direkt solljus där. Finns det något passande blomma? Gärna giftfri för katterna. :)

Någon som har sett orkidékrukor i terrakotta, dvs de har runda hål i sig.

Som inte är på Amazon utan helst så man kan åka och köpa. Eller kanske sett ytterkrukor som har dekorativa hål i sidorna, fattar inte att det ska vara så omöjligt att hitta. Jag har tröttnat totalt på plastkrukorna jag har och vågar inte testa glas.

Någon som har sett orkidékrukor i terrakotta, dvs de har runda hål i sig.

Som inte är på Amazon utan helst så man kan åka och köpa. Eller kanske sett ytterkrukor som har dekorativa hål i sidorna, fattar inte att det ska vara så omöjligt att hitta. Jag har tröttnat totalt på plastkrukorna jag har och vågar inte testa glas.

Det är nog inte så vanligt att ha orkidéer i terracottakrukor, annat än vandas och då brukar det vara hängande krukor, så kan vara därför du har svårt att hitta det. Om det är för phalaenopsis så är det inte lika praktiskt som plast eller glas eftersom du inte kan se på rötterna när det är dags att vattna, och när jag har prova har det inte gått att hålla fuktigheten i krukan lika bra. Mycket snyggare dock!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka