Rundare galopp.

F

fälttävlansnörd

Min ena häst skulle behöva bli rundare i galoppen... Tips mottages tacksamt på hur jag ska göra... *morgontrött ft-nörd*
 
Sv: Rundare galopp.

Först och främst är det viktigt med en sadel som tillåter hästen att få en rund och fin galopp. Har man inte det så blir aldrig galoppen bättre nämligen. Men rund galopp då. För en rund galopp krävs även en tretaktig galopp och för att detta ska ske måste det inre bakbenet sättas ner samtidigt som det yttre frambenet.
När detta sker vinklar hästen om sitt bäcken så att dess främre del närmar sig bröstbenet på hästen. För att det inte ska missuppfattas kan vi säga att bakbenen på hästen ska belastas under kroppen och inte efter.
Men inte bara sadeln påverkar galoppen .det kan även du som ryttare göra. Om man exempelvis sitter och spänner sig eller lutar sig lite frammåt i galoppen eller fattningen. Spänner man sig blir det svårt för hästen. Så det kanske handlar om din ridning och balans? Set till att vara följsam i galoppen och ha en stadig sits!
Lycka till :)
 
Sv: Rundare galopp.

Ahh, tack för ett bra svar på ett helt sjuuukt flummigt första inlägg. Undrar om jag var vaken öht när jag skrev det? :p
 
Sv: Rundare galopp.

haha jagh tycker det är ett under att du försåt mitt flummiga språk men vi kanske pratar samma konstiga språk eller nått :rofl:
 
Sv: Rundare galopp.

upphöjda galoppbommar är mums för galoppen :) och tömköra på bra underlag med mååååånga galoppfattningar.
 
Sv: Rundare galopp.

Börja samla den.
När du sen ökar så bibehåll samlingen- större o luftigare språng.
 
Sv: Rundare galopp.

fälttävlansnörd skrev:
Min ena häst skulle behöva bli rundare i galoppen... Tips mottages tacksamt på hur jag ska göra... *morgontrött ft-nörd*

Något som gjorde susen för min hästs galopp var vintern då vi inte tog ett enda galoppsprång..! Det var så hårt i backen att jag under två månaders tid enbart skrittade. I skritten pysslade vi väldigt mkt med öppnor och slutor, och just slutor lär göra susen för galopparbetet. När vi sedan kom igång med galoppen var det som att sitta på en helt annat häst! Hon orkade hålla samlingen och bar sig på ett helt annat sätt.

Så: Styrketräning med hjälp av skolorna i i första hand skritt är alltså ett tips! Och sedan många galoppfattningar och få galoppsprång i taget och tempoväxlingar. Kanske galopp på en fem-kantig volt där du försöker "sätta" hästen lite i hörnen. Viktigt är att hela tiden komma ihåg att det är hästens bakben som ska bära, inte din hand (är ju så lätt att hamna med handbromsen i.. *vis av egen erfarenhet*)

Lycka till med galoppjobbet!
 
Sv: Rundare galopp.

Jag rider på en mindre 4-kant o rider 1/4 piruetter i varje hörn o ökar däremellan.
Då får man rejäla övergångar med mkt samling o ökningar.
 
Sv: Rundare galopp.

Bara en intresseant reflektion från mina föreläsningsanteckningar, då jag har skrivit att man inte kan förbättra galoppen genom att skritta, eftersom det inte finns någon släktskap mellan skritt och galopp. Jag ska titta genom anteckningarna och återkomma...
 
Sv: Rundare galopp.

I det här fallet tror jag inte att det handlar om "släktskap" mellan gångarterna, utan snarare om att bygga upp styrkan i bakdelen genom skrittarbete. Jag tror inte det är skritten i sig, utan musklerna som hästen i fråga fick genom skolor och arbete i skritt...
 
Sv: Rundare galopp.

Nessan skrev:
I det här fallet tror jag inte att det handlar om "släktskap" mellan gångarterna, utan snarare om att bygga upp styrkan i bakdelen genom skrittarbete. Jag tror inte det är skritten i sig, utan musklerna som hästen i fråga fick genom skolor och arbete i skritt...

och såhär har jag skrivit om skritten i mina anteckningar:
Anv. potentialenergin, stabilare än galopp och nästan obefintligt muskelaktivitet.

I övrigt så har jag skrivit ner bland annat följande om gångarterna:

Skritten är EJ grund för galopp
Trav och galopp är närmare besläktat än skritt och galopp (trav- galopp har 1 resp 2 diagonal del)

Nu är detta vad jag har antecknat, jag påstår inte att man inte kan bygga upp hästens galopp genom skritt, för ärligt talat så vet jag inte. Jag är inne i en helt förvirrad period när det gäller ridningen, så jag lägger bara fram anteckningar som kan vara intressanta för tråden, inte vad jag tror... Anteckningarna är nedskrivna under en föreläsning om hästryggar och kroppsbyggnad, för vet. Christofer Johnston.
 
Sv: Rundare galopp.

Däremot så kan man få en bättre galopp efter att ha klättrat i skritt
mao mer styrka.
 
Sv: Rundare galopp.

axel skrev:
Jag rider på en mindre 4-kant o rider 1/4 piruetter i varje hörn o ökar däremellan.
Då får man rejäla övergångar med mkt samling o ökningar.

Jag rider liknande som Axel. Dvs skrittar en 10 metersvolt och fattar ur volten innan jag når spåret. Hästen sätter sig då på baken och får tag i sig själv.
Även övergångar är viktigt, för då blir det "eftergift" på en häst som tycker det är jobbigt/jobbar på styrkan att kunna runda och samla sig. dvs samla några språng, och släpp sen med längre luftigare språng = eftergift=belöning för hästen.

jätteviktigt att man själv är avslappnad och rider med sitsen, ej handen. lätt lätt i handen.

fattningar och korta galopp sekvenser stärker, inte att harva på varv efter varv i gångarten.
 
Sv: Rundare galopp.

lill_flesky skrev:
Skritten är EJ grund för galopp
Trav och galopp är närmare besläktat än skritt och galopp (trav- galopp har 1 resp 2 diagonal del)

Vad tittar man på då, själva rörelsemönstret eller?

Det jag syftade på var ffa *styrkan* i bakbenen man övar upp mha skolorna - och att det då kan göras även i skritt.

Men sedan har jag uppfattat det som att särskilt skolan sluta kan vara lämplig i arbetet med att förbättra galoppen - att man t ex kan "öva galoppombyten" (principen) i skritt genom att växla mellan högersluta och vänstersluta!
 
Sv: Rundare galopp.

Jag har galopperat min häst mycket ute och jobbad mycket galopparbete och nu har han en härlig, luftig galopp :D
 
Sv: Rundare galopp.

Jag är inte "dressyrare" som sådan men rider givetvis dressyr på min islandshäst. Precis som du har jag upplevt att öppnor och i synnerhet slutor påverkat galoppen ytterst positivt.

Styrketräningen stärker ju bärigheten i hästen, och det är lättare att "hitta rätt" sen när det går i ett snabbare tempo. Alla som sett en islandshäst på ridbana inser nog att flertalet har en hel del att jobba med där ...

Tillägg: för vår del har några löshoppningspass i vintras också visat sig vara ytterst positiva.
 

Liknande trådar

Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
371
Senast: Cs218
·
Övr. Hund Inser att jag behöver köpa en riktigt bra trimmer till min blivande dvärgpudel. Jag har en till detaljer (nos och tassar), men behöver...
Svar
0
· Visningar
223
Senast: ufot
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 874
Senast: JohannaB
·
Skola & Jobb Hej kära bukare, Jag vill utbilda mig vidare inom grafisk design efter sex år på universitetet. Jag har inget csn kvar på...
Svar
3
· Visningar
513
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp