rundcorall

Sv: rundcorall

Jag upplevde att min häst fick en betydligt kortare kropp, och högre bakdel, efter bara ett par sessioner i picadoren.
Blev lite förvirrad av den meningen. (kanske bara är en felskrivning?) Menar du att det var positivt eller negativt? att hästen kortade kroppen låter för mig positivt, men att den blev högre i bakdelen låter inget vidare. När hästen är mera samlad ska ju bakdelen bli lägre. (om den samlar sig rätt)

Jag har inte själv provat arbeta häst i en Picadero, men jag har hört många positiva reaktioner från andra som provat.
 
Sv: rundcorall

Det var kanske lite galet skrivet...
Jag upplevde det som positivt.
Han har en ganska lång kropp. Egentligen är han nog mer en kör- än en ridhäst, men det var som att han drog in/rundade baken och blev mycket kortare i kroppen. Samtidigt såg det ut som att han blev högre bak, men det kan ju ha varit en synvilla eftersom hela han blev mer fyrkantig, och inte så långdragen, i "formen".
Jag gissar att alla hörnorna gjorde att han trampade in mer under sig. Nu har vi inte tränat det på ett par veckor och nu har baken sjunkt ner på honom (visuellt i alla fall) och kroppen har längts ut igen.
Kan det vara så att man får en bättre samlande effekt med en kraftigare böjning i hörnen, än på en större rund volt som vid tex. longering?
 
Sv: rundcorall

Det var kanske lite galet skrivet...
Jag upplevde det som positivt.
Han har en ganska lång kropp. Egentligen är han nog mer en kör- än en ridhäst, men det var som att han drog in/rundade baken och blev mycket kortare i kroppen. Samtidigt såg det ut som att han blev högre bak, men det kan ju ha varit en synvilla eftersom hela han blev mer fyrkantig, och inte så långdragen, i "formen".
Jag gissar att alla hörnorna gjorde att han trampade in mer under sig. Nu har vi inte tränat det på ett par veckor och nu har baken sjunkt ner på honom (visuellt i alla fall) och kroppen har längts ut igen.
Kan det vara så att man får en bättre samlande effekt med en kraftigare böjning i hörnen, än på en större rund volt som vid tex. longering?

Det är alltid lättare att få samling när hästen är böjd eftersom inner bak kommer in mera under hästen. (om den böjer korrekt) i och med att den sätter bakdelen under sig kommer baken lägre och manken blir högre. Mera vikt på bakdelen och lättare fram. Det låter som arbetet i picaderon var suveränt för din häst. Min häst är också mer kör än ridhäst om man ser till kroppsbyggnad och då gäller det att träna rätt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver hitta nya t-shirts eller linnen till när jag spelar Padel och tränar. Jag vet dock inte vilket material jag ska välja, för...
Svar
1
· Visningar
161
Utrustning Okej kära Buke! Behöver lite hjälp från bikupan! Ny hästisen har visat sig vara smack på exakt mellan två storlekar i grimmor och...
Svar
6
· Visningar
379
Tjatter Samsung galaxy s10e finns det? Behöver en ny mobil men hittar bara större modeller än den. Hade velat ha en ny i samma storlek och en...
Svar
7
· Visningar
563
Senast: EmmaBovary
·
Kläder & Bli fin Behöver köpa kläder och pga småbarnsliv och sånt har jag ej tid att inventera butiker så jag beställer mest. Men då kan man ju inte...
Svar
4
· Visningar
347
Senast: Eli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp