rundcorall

Sv: rundcorall

Vi har både ponnyer och stora hästar:)

Men eftersom vi rider/sitter in våra i korallen så är det bra med den storleken.
 
Sv: rundcorall

Min kusins corrall...
frigg.jpg

Den tyckte jag såg fin ut! En sådan vill jag bygga, dock ska i alla fall 1m vara heltäckande med plankor så att inga ben och dylikt kan stickas ut. Sedan kan staketet kanske vara 1.60 med plankor med mellanrum.
 
Sv: rundcorall

Jag är inte fullt insatt i hur våran rundpaddock är byggd men den ser ut såhär:

22817743.jpg


Den högsta ribban är ca 170 hög, ser av någon konstig anledning väldigt låg ut på bilden. Min häst är bara 142!
Underlaget är grus med en matta under.
 
Sv: rundcorall

Jag är inte fullt insatt i hur våran rundpaddock är byggd men den ser ut såhär:

22817743.jpg


Den högsta ribban är ca 170 hög, ser av någon konstig anledning väldigt låg ut på bilden. Min häst är bara 142!
Underlaget är grus med en matta under.

Vad har du för diameter? Den ser ju ut som lagom storlek.
 
Sv: rundcorall

Oj, det vet jag inte :o Den är inte så stor, bara islänningar på gården. Men om jag gissar så säg... 7 meter? Har verkligen ingen aning. Kan ta mig en närmare titt idag!
 
Sv: rundcorall

Oj, det vet jag inte :o Den är inte så stor, bara islänningar på gården. Men om jag gissar så säg... 7 meter? Har verkligen ingen aning. Kan ta mig en närmare titt idag!

7meter!? :eek:
Om man gör en tiometersvolt i dressyren är ju den tokliten, de där kan ju inte stämma?
 
Sv: rundcorall

Den här corallen hade jag på Tricorn Ranch.
15m. Nedgjutna telefonstolpar, mins inte den exakta höjden men en bit över 2m. Helplankat upp till ca 150. Något utvinklat staket.


corall3.jpg


corall2.jpg


corall.jpg
 
Sv: rundcorall

haha, jaa jag ocksåååå!!!

Den corallen är nu i himlen, såhär såg det ut när jag var där förra sommaren:

corallnu.jpg


:mad::mad::mad:
 
Sv: rundcorall

Den där corallen är den enda jag skulle vilja ha av de som visats i den här tråden! Jag tycker de andra ser klena ut.

Skall jag bygga corall någon gång så skall det vara en ordentlig en som man verkligen kan lita på tål alla påfrestningar som kan uppkomma i en corall.
Jag jobbade ett halvblod i corall (1.90m hög). Han blev arg och ville inte alls ge efter i sitt ledarskap och hoppade helt sonika ut! Han var i övre plankan men landade ordentligt på andra sidan. Alla stod med hakan i knäväcken... Det är väl ett extremfall men jag vill inte oroa mig för att brädorna ger efter om en häst skulle kasta sig emot det.

Corallen jag använde var byggd med grova brädor där det var tomt varannan brädrad, hoppas ni förstår. Istället hade de på insidan satt upp en 1½m hög svart armeringsmatta. En sån där svintung svart gummimatta med armering i, funkade kanon! De sista 40 cm var det brädor med glipor emellan.

Något att tänka på är att inte ha corallen helt stängd utan gör ett hål någonstans. Efter att mannen på gården blivit rejält illa tilltygad av en fruktansvärt kaxig och överjävlig hingst så gjorde han ett hål i mattan i grinden där man kan ta sig ut om det skulle behövas.

Corallen där är kanon men sen används den väldigt flitigt också, stället tar emot "problemhästar" på uppfostran och inridning så påfrestningen kan i vissa fall vara väldigt stor.

Hoppas ni förstår något av mitt trötta, dåligt skrivna inlägg...
Fråga om det är något.
 
Sv: rundcorall

Till isisar brukar man säga ca 15 meter om man ska markträna hästarna (join-up och liknande) ska man rida så behövs en större. Detta enligt de tränare jag pratat med.

//Sara
 
Sv: rundcorall

Kan slänga in en bild på corallen som fanns där vi hade hästarna förut. Tror att den var 18m i diameter och runt 2m högt staket. Byggt av tunnare stockar men den var rejäl ändå.

17672034.jpg
 
Sv: rundcorall

Till isisar brukar man säga ca 15 meter om man ska markträna hästarna (join-up och liknande) ska man rida så behövs en större. Detta enligt de tränare jag pratat med.

//Sara

Var och lyssnade på Monty Roberts i fjol och han rekommenderade också 15 m till hästar under 140, upp till 160 tyckte han 16 meter var bäst, han ville helst inte ha större än 16 m, men om det var riktigt stora hästar kunde det vara nödvändigt med större.
 
Sv: rundcorall

Skulle nog vilja ha en som är 18 meter i diameter, höjden och inbyggnad är en smaksak. Har du en unghäst är det kanske bättre med en som är hög (hoppar ej ut) en häst som är van kan man ha lägre.
 
Sv: rundcorall

Visst går man väl och drömmer om någon typ av corall, där man kan jobba hästarna lösa.
Jag har provat att göra en provisorisk Picador, efter Klaus Ferdinand Hempflings modell i boken "Dansa med hästar".

En Picador är tydligen ett spanskt "ridhus" som är fyrkantigt och där var sida ska vara 10,75m. Tanken är att hästen ska gå på ett "fyrkantigare" spår än i en rundcorall. Vid varje hörn får den böja sig, ändra balans och undertramp och på sidorna rätar den ut sig. Det blir i princip en tiometers-volt som är lite kantig.
Jag har inte haft möjlighet att prova jobba i en större rundcorall, men jag gissar att hästen går med samma böjning och balans hela tiden. Vad är eran erfarenhet?
Har någon mer än jag provat en fyrkantig corall? Vad är era erfarenheter, mer än att hästen kan fastna i hörnen.

Jag upplevde att min häst fick en betydligt kortare kropp, och högre bakdel, efter bara ett par sessioner i picadoren. Det var så jag riktigt hajade till och blev förbluffad. Nu har vi inte jobbat där på ett par veckor och nu börjar han sjunka ner och bli längre i kroppen igen.
Ibland blev han stående i ett hörn, men det gick att driva iväg honom igen. Ibland kom jag lite för nära honom, och tryckte in honom i hörnen. Det verkade vara väldigt krävande för hästen att jobba där, för vi höll inte på mer än några minuter åt gången och efteråt var han väldigt trött.

Innan jag bestämmer mig för att bygga en mer permanent picador/corall hade det varit intressant att höra era reflektioner och erfarenheter, framförallt om någon har erfarenhet av bägge typerna av anordning.
 
Sv: rundcorall

Vad fin den är!


Vi är lite inne på paddock eller ev rundcorall. Sambon vill hellre ha corall, tar mindre plats :angel:

Men om man bygger en på ungefär 16-18 meter i diameter, kan man rida där ibland också då? Det är väl inte bra att rida för mycket på böjt spår..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver hitta nya t-shirts eller linnen till när jag spelar Padel och tränar. Jag vet dock inte vilket material jag ska välja, för...
Svar
1
· Visningar
159
Utrustning Okej kära Buke! Behöver lite hjälp från bikupan! Ny hästisen har visat sig vara smack på exakt mellan två storlekar i grimmor och...
Svar
6
· Visningar
379
Tjatter Samsung galaxy s10e finns det? Behöver en ny mobil men hittar bara större modeller än den. Hade velat ha en ny i samma storlek och en...
Svar
7
· Visningar
562
Senast: EmmaBovary
·
Kläder & Bli fin Behöver köpa kläder och pga småbarnsliv och sånt har jag ej tid att inventera butiker så jag beställer mest. Men då kan man ju inte...
Svar
4
· Visningar
347
Senast: Eli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp