Rundflätade lädertömmar - ålder?

bettysmatte

Trådstartare
Har i min ägo ett par rundflätade tömmar. De är svarta eller riktigt mörkt bruna. Jag har själv haft dem i drygt 25 år. När jag fick dem var de definitivt inte nya. Har egentligen aldrig sett rundflätade lädertömmar - är det ovanligt? Någon som kan gissa på ungefärlig ålder på tömmarna? Användningsområde? De är superhärliga att hålla i :love:!

Sv: Rundflätade lädertömmar - ålder?

this_thread_is_worthless_without_pics.gif

Okej, jag har några dåliga bilder. Inte lätt att ta bra bilder på något svart, tycker jag. Kameran är nog inte tillräckligt avancerad...

PC010008-1.jpg

PC010012.jpg

Har "ljusat upp" bilderna lite, för att man förhoppningsvis ska se bättre!

Vet inte om detta är till någon hjälp men.. jag andvänder gårdens finsele här hemma och till den finns orginaltömmarna (rundflätade tömmar) kvar.

Och den selen är inköpt i slutet på 1800 början på 1900 vad min svärfar har berättat.

KL
Kan inte bidra tyvärr - men inflikar att jag gärna skulle vilja HA sådana. Det känns som det skulle vara sådana "smidiga med tyngd" som alla är ute efter. Skicka bilden till produktansvarig på Tärnsjö!

Så kan det faktiskt vara... Tömmarna (antagligen tillsammans med en sele) hängde hos en bonde som vi hade min första ponny hos, och vi fick dem av honom.

Du har helt rätt. De ÄR smidiga men med tyngd! Som sagt, helt underbara :love:! Visst kan jag skicka bilden, men tror ni inte att de hade blivit "rätt" dyra att få gjorda idag? Känns som om det är rätt mycket jobb med att tillverka rundflätade tömmar "x" meter långa...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
8 070
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
27 490
Senast: lizzie
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 888
Senast: Stereo
·
Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 286
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Panik vid dusch
  • Jobba som veterinär
  • Bästa solcreme

Hund, Katt, Andra Djur