Bukefalos 28 år!

Russian Blue

Mabuse

Trådstartare
Vi funderar på att skaffa katt, och har tittat lite på Russian Blue. Är det någon som har någon erfarenhet av rasen? Hur är de?
Tanken i så fall är väl att köpa en kattunge från någon uppfödare. Pratade om saken med min syster som menade att vi istället borde ta en vuxen huskatt från ett katthem - vad säger ni om det? Är det egoistiskt att köpa en kattunge när det finns vuxna katter som behöver hem?
 
Nja, det beror ju på vad ni är ute efter. Om det är just raskatt ni vill ha, med stamtavla och hela baletten så är det ju inte så stor chans att ni hittar någon sådan på ett katthem. Fördelen med att köpa raskatt är ju att man vet lite vad man får. Du kan följa kattens uppväxt och vet var den kommer ifrån. En hittekatt är ju lite av ett "oskrivet blad" den kan ju vara hursom helst. Kanske skygg, kanske vild, men kanske också jättehärlig!

Gör det ni känner för!

Om det är just Russian Blue ni fastnat för så är det ju uppfödare ni måste vända er till, men om det inte spelar så stor roll hur katten ser ut eller är så kan ju katthem vara ett alternativ.
 
Jag hade en RB när jag var i USA. Henne hittade vi på ett "katthem" så nån stamtavla hade hon ju inte. Det var meningen att hon skulle bli råttfångare, men valde själv att bli innekatt!! Hon gick inte ut ens om dörren stod vidöppen. Men fin var hon!
 
Åhh, nu är du inne på "mina marker" :love:.
Är ryssuppfödare sedan början av 90-talet.
Ryssen är en familjekatt som passar utmärkt i barnfamilj. Ofta pratar dom mycket men dom har inte så hög röst utom när dom inte får som dom vill ;).
Får man besök så är oftast ryssen som bortblåst för att när gästerna gått plötsligt ligga och tvätta sig i soffan.
Det går utmärkt att lära ryssen att gå i koppel. Fast då får man tåla att gå ut ofta, då när ryssen fått smak på koppelpromenad så vill dom ut mycket! Har haft mina i långsnöre på tomten, fungerar utmärkt :)
Ingen pälsvård att bekymra sig om. Fäller två gånger/år men det är allt. Behöver inte borstas och fixas fastän många ryssar uppskattar att bli borstade.
Andra frågor? Det är bara att fråga på :)
En fördel till är att det inom rasen inte finns några direkta rasbundna sjukdomar :idea:
 
Jag har en Ryss! Underbar katt :) Lite av en enfamiljskatt. Skygg för främmande, men har man väl "kvalat in" så är han supergo och väääldigt sällskapssjuk (knäkatt). Ganska energisk, påhittig, envis, nyfiken, ska alltid vara med, pratar mycket. Försökte tidigare ta hem en annan katt så han skulle få sällskap, men det gick inte alls. Har i efterhand hört att "ryssarna" trivs bra av att vara ensamma katter (rå om människorna själva). Har hört flera som har ryssarna som innekatter, har dock svårt att tro att just min skulle ha kunnat passa som innekatt (går ut och in som han vill) för han har mycket spring och bus i benen :rofl:
 
Vi har bara tänkt att ha en katt, så det låter ju bra. Möjligen skulle den få samsas med mina föräldrars katt när vi är på deras sommarställe. Vet nån vad det bästa sättet är att få reda på vilka uppfödare som har kullar på gång?
 
Rasringar brukar vara ett bra sätt, de har ju ofta en kattungefömedlare som har koll på vilka kullar som finns.

Russian blueklubben

Ryssfolket

Vet inte vilken av dessa som är störst, men det är väl bara att ringa och höra om det finns några kullar, eller planer på. :)
 
Det var dom sidorna jag reda hade tittat på, men tack så mycket ändå för hjälpen. Tänkte om det kanske fanns en annan förmedlingskanal som var bättre.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 039
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 959
Senast: cirkus
·
Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 060
Senast: Tonto
·
Övr. Katt Jag har nu nästan bestämt mig för att skaffa katt under året. Tanken är två katter så de har sällskap av varandra när jag jobbar eller...
2
Svar
31
· Visningar
2 137
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp