Rutgaller till boxar

oki

Trådstartare
Jag håller på för fullt med att bygga nya stall. Helst skule jag vilja köpa färdiga boxinredningar men då jag har gott om plank och är hyfsat händig så bygger jag de 10 boxarna själv. Nu vill jag ju helst ha galler mellan boxarna och undrar om några här har svetsat fyrkantnät eller krenelerat rutgaller i sina boxar. Hur fungerar det, blir det hållbart och ser det vettigt ut?
Det galler jag tänker på har maskor i storleken 40x40 eller 50x50 mm och en trådtjocklek av 3-5 mm.
Krenelerat galler (vävt) går tydligen att köpa i rullar om 25-30 m och inte bara i färdiga bitar.
Lägg gärna in bilder om ni har och kom med tips eller synpunkter. Priser?

Mvh Oki

Sv: Rutgaller till boxar

Vi var inne tidigare på att svetsa färdigt nät i ramar, men tillslut vart det ändå liggande galler.
Det nätet vi var inne på är ett färdigt galler som finns på 25m rulle.
har för mig att godstjocklek på trådarna är 2mm, rutorna runt 30mm i diameter. Rullen ligger runt 1000-1200kr. Rutorna är svetsade och raka. Mer info finns på detta nät, grene.se, se varukatalog, sök under varutext " svetsat nät".
Lycka till!

det fungerar utmärkt men blir väldigt instängt och om möjligt ännu mer fängelse aktig känsla än vanligt galler...... tyvärr......

Vi har krenelerat galler i träramar för fönstren, och där funkar det bra och släpper igenom mycket ljus. Mellan boxarna valde vi dock liggande galler av rostfritt; det är fyrkantsbalkar som stöd och "rundstavar" emellan. Har bara just mellan boxarna, och upp till ca 160:s höjd vilket funkar bra i privatstall med islänningar som är goda vänner.

Liggande galler kan dessutom ha större öppningar än stående, så det behåller ljus och en öppen känsla. Beror dock helt på vad man tänker hysa för vilddjur i boxarna ;)

Vi har krenelerat galler i träramar för fönstren, och där funkar det bra och släpper igenom mycket ljus. Mellan boxarna valde vi dock liggande galler av rostfritt; det är fyrkantsbalkar som stöd och "rundstavar" emellan. Har bara just mellan boxarna, och upp till ca 160:s höjd vilket funkar bra i privatstall med islänningar som är goda vänner.

Liggande galler kan dessutom ha större öppningar än stående, så det behåller ljus och en öppen känsla. Beror dock helt på vad man tänker hysa för vilddjur i boxarna ;)

Ja, jag tror det får vara 18 cm mellan rören om man har liggande rör. Rutgaller släpper igenom mycket ljus precis som du säger och det är en av orsakerna till att jag vill ha sådana.
Nu har jag ju inga vilddjur :) utan varmblod men jag vill ju ändå avgränsa dem från varandra speciellt när de äter, det blir lugnast så tycker jag. Träväggarna blir inte speciellt höga och dörrarna blir breda och utan galler. Så någon fängelsekänsla tror jag inte det blir mer än i "vanliga" boxar.

Nej det beror inte på "vilddjuren". Det finns måttbestämmelser på avstånd, grovlek (hållfasthet) mm. Vad sades när länsstyrelse granskade ritningarna?

det fungerar utmärkt men blir väldigt instängt och om möjligt ännu mer fängelse aktig känsla än vanligt galler...... tyvärr......

Jag hade rutnät (armeringsmatta kallas det också, man har det när man t.ex. gjuter betonggrunder) i mitt stall. Funkade hur bra som helst, ljust och trevligt. Jag målade gallret vitt och fick inte alls någon fängelsekänsla. Kanske inte den bästa avdelaren om man har hästar som attackerar mot varandra mot/genom näten, men helt klart ett bra alternativ.

Vi har inte förprövat stallet, eftersom vi bara har tre boxar. Kommunens miljö och hälsa har inspekterat och godkänt, och gården är godkänd som "säker gård" hos LRF/ LF så allt är "tillräckligt i ordning" ;)

Gallren är mätta och godkända vid den förstnämnda inspektionen, men det var bara för de inte hade sett den varianten tidigare. Vi hade full koll på måtten vid byggnationen.

Det jag menade med "vilddjur" var att då man använder liggande galler så kan man ha större öppningar - vilket innebär att hästarna lättare når varandra. Vi har dessutom bara galler mellan boxarna, inte i framkant. Vissa gånger kanske den lösningen inte är passande (båda alternativen).

Angående krenelerat galler så nämnde jag inte det sist, men jag tycker att det är en nackdel att det är svårrengjort jämfört med andra varianter. Ser lätt ofräscht ut.

ok -läste slarvigt. Men även kommunens inspektör ska kunna ge dig vilka mått som gäller på galler, nät etc. Annars är det ett tips att låna "Att bygga häststall" - där står mycket sådant. För att nu ingen ska tro att jag misstrodde dig så misstänkte jag itne "svartbygge" eller motsvarande. Tyckte bara att tjänstemännen borde kunna svarar-förstår bättre nu

Boken du nämner hade vi stor nytta av då vi byggde :) , men först hade vi en sommarjobbande agronom som inspektör och sen kommunens ordinarie vid inspektionerna. Ingen av dem hade koll på måtten i detta fallet ... Håller helt med att de borde de ha, eller åtminstone skrifterna med sig för att snabbt kolla upp det.

Jag har också den boken, och den är ju helt SUVERÄN. Alla boxarna klarar mått och dylikt.
Har ju under åren byggt ett antal stallar (inredningen) så det är inte det första objektet jag håller på med. Vet också att hästar är olika och vissa går hårdare på inredningen än andra. Tanken med rutgaller var om det skulle vara en billigare lösning som håller likvärdigt som stående eller liggande svetsat galler.
Bra med tips som ex att det blir mer "svårstädat" osv. Mera tips och synpumkter, tack! :)

Min häst har fastnat med en baksko i ett sånt galler. :crazy: Alla mått i stallet var godkända. Efter att ha varit med om det skulle jag inte välja sånt galler, det var bara tur att vi var där och att hon inte fick panik. Dessutom tyckte jag det gav fängelsekänsla iaf i det stallet.
Jag valde stående galler av rundstång. Blev skitsnyggt!

i mitt nya stall har jag sånt galler som butiker ofta har i skyltfönster..
vänta ska se om jag har nån bild ..

stall2.jpg

syns ganska dåligt på denna bild men kan knäppa nya om du är intresserad.
Har funkar super för oss iaf.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Hej! Jag ska bygga fyra boxar och en spilta. Jag skulle väldigt gärna ha lita tips av er innan vi börjar bygga. Det ska bli till... 2
Svar
26
· Visningar
3 119
Senast: Stisse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tar jag rätt beslut att avliva?
  • Vilken ras passar mig?