Rutiner vid nattjobb

Bukefalos 30 år!

Sryoqwe

Trådstartare
Ni som jobbar eller har jobbat natt, hur gör ni?

Jag ska snart börja och dagarna börjar då strax innan två på natten. Jag är gärna uppe tidigt men till och med detta är tidigare än vad jag är van vid. Har ingen familj eller andra åtaganden som är beroende av min närvaro på särskilda tider (kan ju byta fodringstider för djuren). Börjar tidigt nästa vecka så behöver lite ställa om så att min dygnsrytm passar hyfsat omgående :)

När slutar du?

Börja 02 låter som ett rätt kasst upplägg för att få till dygnet, men jag hade absolut inte hanterat det som att "gå upp tidigt" utan i så fall tagit två sovpass; ett direkt när jag kommer hem och ett på kvällen innan jag åker.

När jag jobbat natt har passen varit tex 21-06, och jag har gått och lagt mig direkt när jag kommer hem. Det sämsta man kan göra är att börja skyffla sin sömn fram och tillbaka, oavsett när man väljer att ha sin vila.

Våra nattpass ligger 1830-0630 eller 2230-0630.

Jag försöker skjuta på dygnet så mycket som det går dagarna innan nattpass. (Vilket jag tycker är sjukt svårt) och sova 'middag' innan jobbet. Brukar komma i säng runt 07 och sover då (efter första natten) till ca 12-13. Försöker sova middag även den dagen men efter natt 2 brukar jag sova till 14-15. Vilket innebär en hel 'natts' sömn.

Viktigt för mig är att äta en lätt frukost innan jag sover (oftast äts den på jobbet strax innan överlämning) för annars vaknar jag för tidigt av att jag är hungrig.

Matar katterna innan jag somnar också. Annars vaknar jag av att andra är hungriga.

Jag försöker vara snäll mot mig själv på nattveckan och se till att all tvätt är gjord, det finns mat i kylen/frysen, det är nybäddat osv. Så få krav som möjligt.

När slutar du?

Börja 02 låter som ett rätt kasst upplägg för att få till dygnet, men jag hade absolut inte hanterat det som att "gå upp tidigt" utan i så fall tagit två sovpass; ett direkt när jag kommer hem och ett på kvällen innan jag åker.

När jag jobbat natt har passen varit tex 21-06, och jag har gått och lagt mig direkt när jag kommer hem. Det sämsta man kan göra är att börja skyffla sin sömn fram och tillbaka, oavsett när man väljer att ha sin vila.
Som jag fattar det kommer jag sluta ca 9 på morgonen. Inte helt säker än, ska få mer information nästa vecka. Håller med om att det känns krångligt men det är ett jobb och det lär finnas värre tider.

Tack för svar! Tror inte att jag vill ha flera sömnpass, men får se. Jag kommer nog testa med tidig uppgång, alltså läggdags 16-17, snabb morgonrutin och uppgång strax innan 01. Optimalt är det nog inte men jag tycker om morgnarna mer än kvällar.

Jag jobbar konstant natt, har helt vänt på dygnet och vänder inte tillbaka för färre än fyra dagars sammanhängande ledighet. Det är omställningen som är jobbig för mig, sova 09-17 har gått över förväntan att vänja sig vid rent fysiskt. Mentalt är det lite tungt att "sova bort dagen", speciellt på vintern, men försöker banka in att det faktiskt bara är 8 h i sängen och jag måste ju sova nångång.

Nu är det ju lite speciellt för mig som jobbar 1-3 dygn i stöten och sover på jobbet, men det ser ut typ såhär:
Käkar sen middag hemma, börjar midnatt, jobbar till stad X, käkar snabb frukost på hotellet, somnar 8:30, vaknar 16:30, äter middag, jobbar hem, slutar 02:30, vaken hemma till 05-08(lägger mig när jag blir trött) och äter frukost innan, ställer klockan på 8-9 h efter läggdags.

Äter en del mellanmål på nätterna, ofta typ drickyoghurt och sånt som går in i en pytteliten kyl och går att äta med en hand :laugh: är inne på tredje året med såna här arbetstider nu och jag har märkt att det absolut viktigaste för mig är att tillåta mig själv att sova och att äta. Jag är inte superglad i varm mat på natten men nånting måste man nästan reda ut till "lunch", oavsett om det är en matlåda, en clementin, eller en macka. Häromdagen somnade jag hemma vid 9:30(!) och vaknade 14, och ville mentalt gå upp, men det är inte rimligt att nöja sig med 4,5 h sömn när man ska ut igen på natten, bara för att man känner att man borde fånga dagen eller nåt sånt. Jag jobbar natt, alltså måste jag få sova dag, och helst då 8 h.

Dumma arbetstider, men jag har fått lära mig att försök hålla dina mattider, så frukost på morgonen, skjut lunchen till em och sista måltiden på kvällen. Inget kaffe efter midnatt och jag äter inte heller mellan midnatt och 05. Försök vila direkt du kommer hem, jag behöver koppla av och läsa lite innan jag somnar. Sov så länge du kan och lägg dig och vila iaf på kvällen innan du ska åka till jobbet för kroppen vilar även om du inte kan somna. Skaffa mörkläggningsgardiner om du inte redan har det, rullgardin och öronproppar om du blir störd av ljud.

Jag kommer nog testa med tidig uppgång, alltså läggdags 16-17, snabb morgonrutin och uppgång strax innan 01. Optimalt är det nog inte men jag tycker om morgnarna mer än kvällar.
Jag är en fd morgonmänniska, började mellan 02 och 05 varje dag i nästan fem år. Det går, om man faktiskt går och lägger sig. 16 är -väldigt- tidigt att lägga sig, men jag hade nog också velat prova det iom att du slutar så sent på morgonen. Om jag utgår från mig själv innebär avslut vid 09 att läggdags blir tidigast 10-10:30, på tok för sent i mitt tycke. Hade lätt provat jobba det som ett tidigt morgonpass om jag fortfarande var morgonmänniska :)

Jag jobbar sju nätter på sex veckor, 18-7.
Pågående natt sover jag mina vanliga fem timmar natten till den dagen. Sen gör jag mina vardagliga sysslor innan jag lägger mig ca 13. Sover till strax efter 16 och kör hemifrån ca 17.
Dagen efter kör jag till stallet på morgonen och är hemma ca 8.30-9. Duschar och fixar hemma, lägger mig oftast 10.30-11 och sover sedan till strax efter 16.
Sen fortsätter det så tills jag är klar med nattsvepet.

Jobbar jag övertid kan det också bli 19-8. Då förskjuts allting ovan med en timme.

Jag jobbar bara enstaka nätter då och då, så då blir det ju lite annorlunda än att jobba ständig natt. Men jag försöker att inte låta nätterna förstöra min vanliga dygnsrytm (som är sömn c:a 23.30-7). Jag sover inget extra innan nattpasset utan biter ihop och är vaken i ett dygn och får nattpasset avklarat, sover sen 4-5h på förmiddan, och har sömntryck nog att komma i säng bra samma kväll, sova en normal natt och vara på banan igen.

Har kollegor i Norge som börjar kl 02 men de jobbar i drygt 12h. Deras dygnsrytm är som de skulle jobba dag dvs efter jobbet går de och tränar, lagar middag eller annat och sen går de och lägger sig för att sova 8h. Går upp och äter ”frukost” och börjar vid 02 igen.

Jag ska snart börja och dagarna börjar då strax innan två på natten. Jag är gärna uppe tidigt men till och med detta är tidigare än vad jag är van vid. Har ingen familj eller andra åtaganden som är beroende av min närvaro på särskilda tider (kan ju byta fodringstider för djuren). Börjar tidigt nästa vecka så behöver lite ställa om så att min dygnsrytm passar hyfsat omgående :)
Tror mycket av hur man behöver tänka om beror på hur många nätter man har i sträck och hur många per tex per månad. Jag jobbar antingen 19-08 eller 21-07 beroende på om det är vardag eller helg. När jag var under 35 upplevde jag inga större problem med nattjobb men nu 20 år senare tar de mycket. Jag sover inte innan men dricker aldrig kaffe efter 18, dricker mkt vatten under natten och äter bara lätt, typ kvarg eller en macka sent på kvällen och sedan lika som en frukost på tidiga morgonen. Sedan försöker jag sova så länge som möjligt, men har svårt att sova längre än till 13.

När jag började 02 eller 03 så sov jag 1-3 timmar när jag kom hem och la mig för "natten" runt 18-19-tiden. 02 var nog den sämsta tiden att börja för mig annat än enstaka tillfällen för det är svårt att gå och lägga mig på eftermiddagen för att få ihop tillräcklig sömn tyckte jag.

Jag hade nog försökt utgå från vilken del av dygnet som det är mest värdefullt för mig att vara vaken. I mitt fall är det kvällen. Jag lgger mig ofta efter 01. Men med de arbetstiderna hade jag försökt sova några timmar direkt efter jobbet, och någon timme innan det är dags att jobba igen.

Om det inte hade funkat, skulle jag läggamig vid hemkomsten så att det blir "nattsömnen". Sen vara vaken under kvällen och jobbnatten.

Men helt ärligt har jag svårt att ens föreställa mig sämre arbetstider.

Jag hade liknande arbetstider när jag jobbade en sommar som tidningsbud. Då jag fortfarande bodde hemma med familjen den sommaren, så blev det att jag sov efter jobbet. Möjligen med en tupplur någonstans vid midnatt. Att försöka sova på eftermiddag- kväll var inte möjligt i ett hushåll där alla andra hade vanliga kontorstider.

Jobbar du treskift på en fabrik eller hur kan du ha sådana arbetstider? Jag jobbar enbart nätter på ett vårdboende och det jobbiga är att ställa om, men jag klarar det.

Jag jobbar bara enstaka nätter då och då, så då blir det ju lite annorlunda än att jobba ständig natt. Men jag försöker att inte låta nätterna förstöra min vanliga dygnsrytm (som är sömn c:a 23.30-7). Jag sover inget extra innan nattpasset utan biter ihop och är vaken i ett dygn och får nattpasset avklarat, sover sen 4-5h på förmiddan, och har sömntryck nog att komma i säng bra samma kväll, sova en normal natt och vara på banan igen.

Såhär blir det för mig också (jag jobbar bara enstaka nätter, och inte regelbundet). I övrigt jobbar jag dag/kväll (och vaknar oftast rätt tidigt även när jag jobbar kväll, men det funkar oftast bra ändå).

Mitt nattpass är kl 21-06. Vilket innebär att jag behöver gå hemifrån ca kl 19:30 och kommer hem ca kl 7:30.
Jag försöker att sova/vila ett par timmar sent på eftermiddagen innan passet, vilket om jag har tur innebär att jag lyckas sova en timme eller så. Efter jobbet försöker jag att sova igen, oftast lyckas jag sova en eller par timmar. Sen sover jag som jag brukar till natten som följer och sen är dygnet tillbaka åt rätt håll för mig.

En gång lyckades jag inte sova vare sig före eller efter mitt nattpass. Jag var vaken ca 38h. Då mådde jag inte bra under helgen som följde det nattpasset. Men lyckas jag sova lite, som jag beskrev ovan, så funkar det rätt bra just eftersom det är enstaka tillfällen.

Jag jobbar 22-08.45, 4 nätter på raken var fjärde vecka. Går finemang. Ät vad du vill, drick ordentligt med vatten och sov på dagen. Lägg dig lagom mätt. Ingen människa är den andra lik. Jag dricker kaffe, 21.45, 01, 03 och vid frukost 08. Försöker ligga i sängen vid 10. Sover jag dåligt ena dagen så blir det oftast bättre dag 2.

Jobbar du treskift på en fabrik eller hur kan du ha sådana arbetstider? Jag jobbar enbart nätter på ett vårdboende och det jobbiga är att ställa om, men jag klarar det.
Har fått ett vikariat som tidningsbud. Så tyvärr är inte planen att fortsätta vintertid, tror faktiskt jag hade trivts väldigt bra med dessa arbetstider då.

Min nuvarande plan inför ändringen är att succesivt vara uppe senare, för att sedan efter första passet vara vaken till ca 16 och på så sätt vända dygnet helt. Tror att det blir enklast för mig med mina nuvarande rutiner att göra så. Iom bilkörning är det inte ett alternativ att helt enkelt inte sova inför ett pass, även om jag lär vara trött efter första passet.

Tror det bästa är att försöka anpassa efter sin egen dygnsrytm och känna efter när det är mest värdefullt att vara vaken. Jag jobbar 3-skift (natt är 21.20-06.20) och har bara svårt att ställa tillbaka från natt till dag och inget behov av att "ställa om" på förhand till något pass. Sover jag mindre en natt innan dagskiften så har jag inga problem att somna i tid liksom. Det är andra saker i mitt liv som påverkas negativt av skiftjobb som I sin tur påverkar återhämtningen liksom.

Jag planerar kaffeintag och hur mycket jag dricker sista halvan av skiftet, eftersom jag sover merparten direkt när jag kommer hem. Jag lägger mig inte hungrig och ställer alltid klockan eftersom det gör det lättare för mig att sova/somna om att veta att det är sömn som gäller tills klockan ringer.

Inför första natten så försöker jag ha sovit bra och sedan ta en powernap på kvällen, eller om jag har tid ger typ 2 h sömn bästa förutsättningarna. Ser också i allra längsta grad inte boka något nattveckorna och ha allt förberett. Vi jobbar 4 nätter på raken och ganska ofta kan man dessutom börja lite tidigare någon natt och då blir det ännu mer ont om tid för sömn, mat o stall mellan skiften. Försöker så gott jag kan sova minst 7 h. Men vaknar jag för tidigt så försöker jag ta en chill dag och ev powernap innan nästa skift för att orka hela veckan. Äter alltid lagad mat på jobbet (men varierar kraftigt när jag kan ta måltidsuppehåll) och rejäl frukost när jag vaknat, i övrigt vad som passar verksamheten och privatlivet.

För mig var faktiskt det viktigaste att lära mig att inte bli stressad över bristande sömn, för då blev den ju inte bättre. Tyvärr är det ju de som inte klarar nätterna så bra hos oss de som är morgonpigga. De får bara några timmars sömn på förmiddagen och har svårt att kunna sova lite mer senare på em för det blir för tidigt för att sedan hinna till jobbet. Så I ditt fall hade jag nog också funderat på att försöka sova merparten innan jobbet som första test.

Liknande trådar

• Nä nu...! (Utbildning)
  • Jobba dygn som personlig assistent, ok? Låååångt!!!
  • Föräldraöverförd oro
  • Läsa vidare

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar