Rycktborste

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare MartinaN
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 271
M

MartinaN

Vad använder ni för rycktborste när ni rycktar. Tycker inte jag hittar nån ordentlig som tar bort mycket med stöv. Vad ska man sattsa på. En borste i natur eller syntet hår? Tätt mellan borsten eller glesare...lite hårdare borst eller mjukare?? ALla tips är välkomna!

Sv: Rycktborste

Syntet på vintern är ju lite jobbigt då allt blir statiskt. Bäst är väl naturborst då :D

Och hyffsat tätt mellan stråna...

Ni får gärna lägga in namn på borsten och ev. bild eller vart man kan köpa den.

För att få bort stöv vill jag ha en tagelborste, tät och inte supermjuk. De mjuka ger bara glans och de i syntet ger bara en statisk häst. Täta, halvhårda tagelborstar är överlägsna!

JAg också... Jag är supernöjd. Den kommer verkligen ner i hästen... Eller vad man säger...

jag har en "Husqvarna Favorit" från typ stenåldern :p
men den funkar, (ryktar iofs inte så ofta) tror det är ngn typ av syntetborst.

-knapplån-

Jag har en i naturhår, ganska korta och täta, den är jättebra.Avskyr syntet, helt värdelöst!

(och du, ryktborste, utan c;))

Det beror på vad man har för häst. Jag hade en halvmjuk, tät borste i naturhår till min arab, det var jättebra, men till fjordingen som har mycket mer päls är det ju helt värdelöst.. Just nu har jag en "halv" hård syntetborste, tät, som kommer ner ordentligt i pälsen, funkar bra, men jag gillar inte syntet, har dock inte hittat någon annan som funkar än..

Jag har en sån här i svinborst från stübben.

700021.jpg

Fungerar bra på sommarpäls/kortare päls. Dock inte hittat någon vettig ryktborste att använda på min islandshäst om vintrarna.

Jag hade en från SRF som jag var jättenöjd med. Trärygg, riktigt tätt äkta hår och ställbar läderrem över handen. Den ultimata ryktborsten ;)
i4835_a66685_37554.gif

Fast mest avnände jag denna, helt underbar borste!
i4835_a29385_37549.gif

Senast ändrad av en moderator:

Jag har 3 ryktborstar, alla likadana med läderrrygg och "kropp" från Equery. Vad borsten är utav för material vet jag inte riktigt, det är inte syntet iaf. Detta är den enda ryktborsten jag kan tänka mig. Man får sån bra känsla med handen av att det är läder, och inte trä eller plast i ryggen.

Ett tips är att om du ska köpa nya borstar framöver så köp ENDAST borstar med naturhår i, de minskar statisk elastcitet och dessa väldigt otäcka stötar vi ger varann den här årstiden..
/Asmo

Bild:
5013.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Den har jag med!! Tycker den är kanonbra!!:bow: Men samtidigt vill jag hitta en sån där dyr, lyxig i naturmaterial!! Men som sagt, tills dess är Börjes-borsten riktigt bra!!

Ja, men köp den jag har då, samma märke, fast bättre. (dyrare också)

MartinaN skrev:
Vad använder ni för rycktborste när ni rycktar. Tycker inte jag hittar nån ordentlig som tar bort mycket med stöv. Vad ska man sattsa på. En borste i natur eller syntet hår? Tätt mellan borsten eller glesare...lite hårdare borst eller mjukare?? ALla tips är välkomna!
Stubben star junior, tycker jag är bra.

Tack för alla svar. Ska åka till häst affären i morgon och se vad man kan hitta. Har just nu en i gethår...men som sagt..tycker bara den är bra som sista finish. Vill ha en ryktborste som tar bort mer, och som går ner i hästens päls. Han är korthårig...men jag vill ju inte bara borsta på ytan...då är det ju ingen mening.
Jag vill ha en borste där man verkligen får med stövså att det märks...för han är välldigt stövig just nu.

Liknande trådar

Utrustning Jag söker tips på ryktsaker som inte skapar statisk elektrisitet. Det ska vara t.ex. ryktborstar i naturmaterial har jag läst men hur är...
Svar
12
· Visningar
783
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 737
Senast: Edla
·
Utrustning Har någon tips på mjuka ridkängor? Gärna i läder. Mina fötter är tyvärr superkänsliga och jag får lätt skavsår eller ont, alltså är...
Svar
0
· Visningar
141
Senast: NilHe
·
Kropp & Själ Jag har torrt frissigt och något lockigt hår som ser riktigt trist ut. Just nu kör jag balsammetoden och håret har blivit friskare och... 2
Svar
28
· Visningar
1 227
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss eller diss - del 6
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur