Ryggbälte för ländryggen

M

mis

Är det någon som testat ryggbälte? Jag har problem med ländryggen bl a och undrar om jag ska kosta på mig ett stöd för ca 500 kr.
Mina problem med ryggen är när jag jobbar i stallet, mockar, bär vattenhinkar, höbalar osv och när jag travar i lätt sits.

Annat råd? Efter ett tag i traven måste jag stå i lätt sits för jag får någon slags kramp i ländryggen. Vissa dagar är värre än andra.
Som sagt, är det värt att köpa ett ryggbälte och testa?

Sv: Ryggbälte för ländryggen

Ett ryggbälte kommer inte hjälpa dig i längden eftersom det troligen är så att din kropp inte är tillräckligt stark i vissa muskler (bukmuskulaturen som ska fungera som en korsett) och kanske att du också är spänd/förkortad i vissa muskler (ofta höftböjaren och sätesmusklerna när problemet sitter i ländryggen).

Jag tror att du skulle ha större nytta av att gå till en massör, naprapat, sjukgymnast eller liknande där du dels får mjuka upp stela muskler och dels får hjälp med övningar för att stärka de svaga delarna...om det nu inte är så att du redan har provat det förstås ;).

Ett ryggbälte kan möjligtvis ta bort symptomen men orsaken kommer fortfarande finnas kvar.

Sen vet vi nog alla att stallarbete kan vara ganska tungt och krävande och tyvärr finns sällan några riktigt bra arbetsredskap för att underlätta.

Är det någon som testat ryggbälte? Jag har problem med ländryggen bl a och undrar om jag ska kosta på mig ett stöd för ca 500 kr.
Mina problem med ryggen är när jag jobbar i stallet, mockar, bär vattenhinkar, höbalar osv och när jag travar i lätt sits.

Annat råd? Efter ett tag i traven måste jag stå i lätt sits för jag får någon slags kramp i ländryggen. Vissa dagar är värre än andra.
Som sagt, är det värt att köpa ett ryggbälte och testa?

Jag har varit både hos läkare, kiropraktorer osv och även gjort röntgen utav min svank. Problemen jag har är att jag är just enormt svankryggig och blir fort trött trots rejäla muskler både i rygg och mage. Mitt arbete som sopåkare klarar jag av pga att jag tränar min rygg genom mitt tunga jobb men också för att jag har rejäla skor med stötdämpande gelsula och tilliga iläggssulor i skorna.

Ett ryggbälte gör bara att du tappar dina muskler ännu mer och får ännu ondare. Skaffa bra skor vilket är a och o för ryggen, träna både rygg och mage och gå gärna mellan varven till en kiropkraktor.

Ett ryggbälte kan möjligtvis ta bort symptomen men orsaken kommer fortfarande finnas kvar.

Ja, det är så klart sant, det är bättre att åtgärda problemen från grunden än att bara tillfälligt lindra dem.

Men för egen del använder jag gärna ryggbälte (BoT) med gott resultat vissa dagar när min rygg gör sig alltför mycket påmind. Jag har en svaghet i korsryggen efter en ridolycka för många år sedan. När det känns för :devil: i ryggen åker bältet på. Har det även ibland när jag rider, det ger ett skönt stöd i korsryggen. Så för min del var de 500:- väl investerade pengar.

Fast BoT verkar ju på ett helt annat sätt, att få blodgenomströmning via värmen som utvecklas från den keramiska leran, mao mer medicinskt och stödjer inte ryggen som ex.vis njurbälte m.fl Min sambo har slitna mjukdelar i sin armbåge och använder BoT just för att stimulera blodgenomströmningen så skadan kan läkas eller lindras helt enkelt

BoT ryggskydd har även en viss stödjande funktion. Precis lagom för att fungera utmärkt, utan att störa, när man rider.

Jag får problem med ländryggen när jag blir nerkyld eller när jag mockar hela stallet.
Har ett BoT ryggbälte och är supernöjd, har inte ont alls när jag har det (eller efter) men glömmer jag det ngn gång märker jag det direkt..

BoT ryggskydd har även en viss stödjande funktion. Precis lagom för att fungera utmärkt, utan att störa, när man rider.

Ja men det gör inte att du tappar ryggmusklerna som ett annat skydd kan göra

Jag tycker att du ska prova försöka bli medveten om din arbetsställning.

Försök att "svanka ut", alltså dra in magen och få mindre svank. Ha lätt böjda knän, stå med tyngden på hälarna, fötterna med en höftbredd emellan.

Ta hjälp av en massör, osteopat, chiropraktor eller liknande som du får förtoende för. Denna kan ge dig styrkeövningar och sterchar som du kan göra!

Lycka till!

Hej igen

Jag går hos massör var 4:e vecka och hos kiropraktor var 8:e vecka för ridolyckor vid två tillfällen för 5 år resp 2 år sedan som gjort min rygg sämre än innan.
Musklerna kan nog aldrig tränas upp för mycket (möjligtvis bli överansträngda) men det är inte mitt problem. Jag är muskulös och har lätt att bygga muskler. Jag tänker alltid på min hållning. Om jag står och diskar hemma måste jag stå med fötterna brett i sär t ex, för att vara rak i ryggen, annars får jag jätteont.

Jag ska nog köpa ett sånt där ryggbälte eftersom en del av er är nöjda med det.

En fråga till. Använder ni skyddsväst samtidigt som ryggbältet? Jag rider inte en meter utan min skyddsväst. Kanske blir ännu svettigare med ett ryggbälte, men hjälper det så kommer det vara värt både svett och pengar :)

Har din massör kollat Psoas muskeln?

Om inte, be denne kolla hur kort den är och strecha ut den om det behövs!

Tyvärr kan jag inte svara dig på frågan om skyddsväst går ihop med ryggbälte eftersom jag aldrig använder skyddsväst. Men du kan väl ta västen med dig om du ska prova ut ett ryggbälte och känna hur det funkar tillsamamns.

Jag har använt ett sånt bälte som jag fick av min sjukgymnast, eller jag fick låna det och det var hur bra som helst att använda vid avlastning. Min rekommendation är att du går till en sjukgymnast och ber att få ett utprovat. Du kan också hyra en TENS-apparat som ger jätteskön smärtlindring tycker jag.

Stretcha rumpan!!!!

Många stallmänniskor har väldigt korta rumpmuskler vilket gör att de får ont i ländryggen.

Jag har alltid njurbälte när jag rider, & när jag måste stå upp el. gå omkring längre stunder. Utan den kan jag inte rida mer än max 20 min & ser ut som en säck potatis *ler*
Efter en lång tids utredning kom dom fram till att mina muskler är förtvinade, så jag kan inte göra mer skada än det redan är. Men när det begav sig för många år sedan så blev jag avråd från att använda korsett el. annat ryggstöd, för att man tappar muskler.

Jag började med ridningen på gamla dar igen för att se om hästarna kunde ge mig lite livskvalité & bibehålla den lilla muskelkraften jag har. Får hjälp & avlastning med mycket, såsom fylla på vatten i hagen. Har handikapps anpassat stallet utifrån mina förutsättningar, så det funkar för det mesta.

När jag har ont i ländryggen så tar jag på mig njurbätet vid mockning, ridning & då jag måste fylla på vatten vissa gånger i hagen, om ingen är hemma.

För ett halvår sedan köpte jag ett dyrare njurbälte i sportaffären för ca 800:-, men det var inte ett dugg bättre än det jag hade köpt i MC butiken innan......tror det kostade mellan 250-350 kr. Så pris säger inte allt !

Har funderat på BoT då mina hästar använder det & har stor nytta av deras produkter.
Men då jag pratade med dom på mässan i Gbg, så beslöt jag för att låta bli att köpa det, då det i första hand ger värme genomströmning, & mindre stöd. Njurbältena ger mycket värme genomströmning med + mycket stöd.

Naturligtvis kan du använda ett njurbälte med skyddsväst, gör det ofta. Dom dagarna unghästen är lite pigg el. om vi prövar nya saker, så åker skyddsvästen på för säkerhets skull. Min kropp skulle inte klara ett fall från en häst som är 1.76 över havet *ler* så bra...................

Så när det känns som att ryggen ska gå av, ta på dig njurbältet. Ett annat tips är värmedyna hemma när du sitter vid i soffan, istället för värktabletter.

Lycka till.

Jag är opererad för ett diskbråck i ländryggen och har följdaktligen haft en del problem med ryggen. Jag har ett vulkanbälte som jag använder varje morgon när jag åker till jobbet. Sitter 20 min i bilen med bältet på, musklerna blir "varma" och jag är mindre stel när jag skall böja jobba, så jag tycker det är guld värt!

Rider inte längre, men hade det när jag red innan.

Liknande trådar

Ridning Jag har problem med min medryttarhäst. Sedan en tid tillbaka vill han inte trava när jag rider. Det går att få trav ibland men det kan...
Svar
16
· Visningar
1 693
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 720
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har nyligen blivit medryttare. Nivån på mig är väl egentligen nybörjare och jag är bara ute och lufsar i skogen med hästen utan...
Svar
13
· Visningar
3 048
Senast: Tassa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att... 2
Svar
20
· Visningar
5 970

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka