Sv: Ryggbälte för ländryggen
Jag har alltid njurbälte när jag rider, & när jag måste stå upp el. gå omkring längre stunder. Utan den kan jag inte rida mer än max 20 min & ser ut som en säck potatis *ler*
Efter en lång tids utredning kom dom fram till att mina muskler är förtvinade, så jag kan inte göra mer skada än det redan är. Men när det begav sig för många år sedan så blev jag avråd från att använda korsett el. annat ryggstöd, för att man tappar muskler.
Jag började med ridningen på gamla dar igen för att se om hästarna kunde ge mig lite livskvalité & bibehålla den lilla muskelkraften jag har. Får hjälp & avlastning med mycket, såsom fylla på vatten i hagen. Har handikapps anpassat stallet utifrån mina förutsättningar, så det funkar för det mesta.
När jag har ont i ländryggen så tar jag på mig njurbätet vid mockning, ridning & då jag måste fylla på vatten vissa gånger i hagen, om ingen är hemma.
För ett halvår sedan köpte jag ett dyrare njurbälte i sportaffären för ca 800:-, men det var inte ett dugg bättre än det jag hade köpt i MC butiken innan......tror det kostade mellan 250-350 kr. Så pris säger inte allt !
Har funderat på BoT då mina hästar använder det & har stor nytta av deras produkter.
Men då jag pratade med dom på mässan i Gbg, så beslöt jag för att låta bli att köpa det, då det i första hand ger värme genomströmning, & mindre stöd. Njurbältena ger mycket värme genomströmning med + mycket stöd.
Naturligtvis kan du använda ett njurbälte med skyddsväst, gör det ofta. Dom dagarna unghästen är lite pigg el. om vi prövar nya saker, så åker skyddsvästen på för säkerhets skull. Min kropp skulle inte klara ett fall från en häst som är 1.76 över havet *ler* så bra...................
Så när det känns som att ryggen ska gå av, ta på dig njurbältet. Ett annat tips är värmedyna hemma när du sitter vid i soffan, istället för värktabletter.
Lycka till.