Rygglinjen? vad tror nu kan passa?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Curtis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 3 264
Sv: Rygglinjen? vad tror nu kan passa?

ny är jag ju inte o nån länd som sluttar upp har hon inte direkt..ganska rak men ändå inte.svårt o förklara...jag ska höra med ridläraren så fort hon är där så får hon titta på det...o säga sen vad jag ska göra nån sadelprovare anlitar jag inte om jag kan få bättre info från en som e gratis...hehe

kanske har en gammal bild hur lägger man u in bilder här då!??

Absolut inte. Din häst hr inte markerade bogblad, inte lika hög manke, inte lång manke, och inte lika böjd rygg.
Nu har inte jag bilden framför mig på din häst, så det finns nog mer som inte är likadant...

På ena bilden ser hon ut att vara överbyggd, men på den andra bilden ser hon ut att vara rak i ryggen?

Du får inte bättre info av mig just nu, för att jag ska kunna säga vad som kan vara fel måste du ha nåt en viss kunskapsnivå, och du måpste förstå de grundläggande principerna kring sadelprovning så att vi kan ha en diskussion. Dessutom behöver jag bättre och mer detaljerade bilder än så.

ok på bilden där hon inte är dräktig är mest lik hur hon ser ut nu...jag ska ta lite bilder imorgon eller på söndag så kan du se hur hon ser ut nu fast jag tror inte det hjälper lättare IRL och se hur det ser ut ska höra med ridläraren på stallet om hon vill titta på det...

hon verkar inte ha ont av det iaf..inte med westernsadeln iaf hon är helt underbar att rida i den...
fast det va 6 månader sen jag red o hon har inte blivit riden ordentligt på dem senaste 3 månaderna...o hon är ett krutpaket o då menar jag krut me stort K...hehe...

kanske en dum fråga men hur blir en häst överbyggd...

Senast ändrad av en moderator:

Haha, jag tänkte väl det. :p

Var bor du? Bor du i närheten kan jag komma dit och hjälpa dig.
Bilder vill jag ha på mailen, narcissus5140@hotmail.com, skriv vem du är på buke och ditt "problem" så kommer jag ihåg vem du är...

En häst kan bli överbyggd av att växa, jobbas på ett visst sätt, eller så är den bara byggd så. Det är inget bra eller dåligt.

jag bor utanför malmö...kan se vilken dag jag tar foto lägger till dig på msn så jag vet var jag har adressen...växt har hon nog inte gjort jobbat på viisst sätt hmm nää hon såg ut så när jag köpte henne...nästan du får se på dem nya fotona sen..hon är nog bara byggd så konstigt bara att sadeln inte gjort så innan.,...kanske börhöver stoppas om den har ju ändå snart 4 år på nacken...och det är en "billig" sadel...hon är en travare om det kan hjälpa fast d spelar nog inte så stor roll...

Hon kanske blev så efter att hon varit dräktig. De kan ju få lite slappare magmuskler vilket kan resultera i en svankigare rygg.

Jag är typ aldrig online på msn (eller rättare sagt, jag orkar aldrig prata med någon på msn)... Så maila istället.

jag mailar när bilderna är tagna...la bara till dig på msn för o ha nånstans o spara adressen så¨jag slipper leta upp den här...men svankigare rygg har hon inte fått däremot mer mage bara...

Hej!

Visst måste väl bommens form inverka på huruvida den ligger an mot länden? :confused: Jag menar självklart spelar bommens längd roll men en rundad bom lämnar ju ryggen tidigare. Det har i alla fall jag fått lära mig. Kanske jag inte förstår riktigt vad du menar....

Jag har några bilder på honom under arbete som du kan få se.

Flyinge05003.jpg

undertramp4.jpg

Ja, det gör den.

En för rundad bom på en rakryggad häst blir en katastrof med kotledsinflammationer och ryggproblem som följd. Många tror att en böjd bom med rundbossor är bra, för att den lämnar ryggen tidigare. Men iställt blir det bara ett tryck i mitten, och ännu värre när hästen arbetar.
Och sedan så vill man att hästen bär upp ryttaren på en så stor yta som möjligt, därför måste bossan följa hästens rygg.
Sen så är det så att de kortaste sadlarna som finns p´marknaden idag har kilbossor, så har du problem med en kort rygg och har en rakryggad häst ska du kolla på dessa istället för andra sadlar med rundbossor och böjd bom, för visst, dessa sadlar kommer lämna ryggen tidigt, men de kommer inte passa.
Det finns en gräns för hur tidigt en sadel får lämna hästens rygg, vissa sadlar, t.ex. Jaguar ÄR gjorda för att lämna ryggen tidigt, men om de lämnar ryggen tidigare än vad de ska kan hästen få ont.

Jag märker att du är lite förvirrad av allt detta med sadlar ch att du är väldigt intresserad. Om du vill kan du maila mig så besvarar jag dina frågor....

Jag är fullt medveten om att en alltför rund bom koncentrerar trycket till en för liten yta av hästens rygg. Av det du skriver är inte mycket nytt för mig....och jag känner mig definitivt inte förvirrad. :p Däremot gillar jag att ställa frågor för att se om andra är förvirrade. :devil: Det är så jag försöker se om folks kunskaper går tillräckligt djupt. Det är ju alltid intressant att föra en diskussion med andra som har samma intressen, och helst mer djupgående kunskaper.

Du efterfrågade ridbilder på min häst för att bättre se rygglinjen i arbete (antar jag). Kan du kommentera dessa och kanske på så sätt tillföra någonting?

Mvh Monika

Med tanke på denna kommentaren:
Jag menar självklart spelar bommens längd roll men en rundad bom lämnar ju ryggen tidigare. Det har i alla fall jag fått lära mig.

Antog jag att du inte kunde så mycket. Dessutom har du ställt en del "nybörjarfrågor" i tråden. För kan du så mycket som du verkar tro hade du vetat att en rundad bom och en rak bom lämnar ryggen lika tidigt, det beror på bossorna hur tidigt den lämnar och längden på bommen, inte bommens form.

Jag bad inte om ridbilder, jag bad om bilder där hn arbetar. Med ridbilder är ju en ryttare och en sadel i vägen, behöver en bild där han tömkörs eller liknande.

Suck, skrev ett långt svar som försvann. Du får nöja dig med slutklämmen.

Jag är nog lite förvirrad trots allt.:confused: .....I alla fall om jag jämför med dina tvärsäkra uttalanden. Jag vill ha mina fakta granskade från flera olika håll innan jag uttalar mig bestämt i en fråga. Det är därför jag är så intresserad av en diskussion i ämnet.

Känslan jag får från dina inlägg är att du inte vill diskutera utan vill visa hur duktig du är och få bekräftelse.

Mvh Monika

Jag diskuterar gärna, men en hel del av sakerna som du har tagit upp i den här tråden har diskuterats på bukefalos gång på gång. Vad är det för speciellt du vill diskutera?
Om jag vill lära mig mer om en sak kring sadlar vänder jag mig till tillverkare och sadelmakare/utprovare och har en diskussion med dem, och om du är genuint intresserad av att veta hur en sadel fungerar så råder jag dig att göra detsamma. Dåm får du inte bara veta på hur en sadel fungerar, men vad som är så speciellt med de olika märkena.

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
419
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
980
Senast: Esmeralda
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 425
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
4 023
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka