Bukefalos 28 år!

Ryggningstips

Sv: Ryggningstips

Och hur ofta är det så då...

Sa inte att det är lätt:o Men jag försöker.
Nej hur ofta är det framåtbjudning i ryggningar öht, om man ska vara ärlig. Jag tycker det är skitsvårt.
Men det handlar inte om att man lärt ord eller ej, utan helheten förstås, att få hästen att tänka fram - fast den tar steg bakåt. :idea:
 
Sv: Ryggningstips

Jag har ju Kyras bok, men den har nog dammat igen. Länge sedan jag öppnade den. Ska läsa vad hon skriver och återkomma i diskussionen. :idea:

Svårigheten är ju bjudningen. Men för mig är ryggningen en fråga om tillit. Det är onaturligt för hästen att backa rakt bakåt där den inte ser. Det krävs tillit och trygghet för att hästen ska göra detta riktigt villigt. Utan villighet får man ju ingen bjudning, och inte heller någon genomsläpplighet. VILL hästen rygga, och gör detta utan något motstånd kommer ju resten av sig självt. Därmed kan jag också tänka att lära hästen från marken hjälper - genom tilliten. Därför tar jag hjälp från marken, även om det är ridningen som ger ryggningen.
 
Senast ändrad:
Sv: Ryggningstips

Sa inte att det är lätt:o Men jag försöker.
Nej hur ofta är det framåtbjudning i ryggningar öht, om man ska vara ärlig. Jag tycker det är skitsvårt.
Men det handlar inte om att man lärt ord eller ej, utan helheten förstås, att få hästen att tänka fram - fast den tar steg bakåt. :idea:

Nej jag menar det, man rider framåt i ryggningen alltså exakt som du skulle gå framåt men du sitter bara emot i framsidan så hästen går bakåt istället
 
Sv: Ryggningstips

Jag tror det är just det (tillit) som fick min häst att "släppa loss" med övningen som tråden inleddes med: skänkelvikning över diagonalen med inblandade ryggningar.
Han vågade rygga bakåt och gjorde det villigt från detta läge. När det fungerade var det plötsligt mycket enklare att göra på 4-kantsspåret också, från halt.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
827
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
2 943
Senast: Brille
·
Hästhantering Har ett kallblod som är jättesnäll, lyssnar bra, följer min minsta vink, gör som man ber honom om i allting FÖRUTOM i hagen. Varje...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 139
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
27 976
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp