Bukefalos 28 år!

Ryggont :(

N

Nora_

Flyttade min häst till ett annat stlal i början av september å köpte en ny sadel strax innan.. en griffin haflinger syntetssadel... då hennes andra sadel var lite sliten och sne...

I början va allt som vanligt å hon verkade trivas kanon bra.. men sen började jag få problem med ridningen(första gången på 3 år) med min medryttare så backade hon med( typ 8-10 steg)... så hon hoppade av och ville inte rida.. sen red jag och hon var sig inte lik, kände på ryggen men märkte inget direkt... sen märkte jag att hon protesterade hejvilt när jag bad henne backa från marken) och att hon drog upp vänstebak ben vid hovkraffsning.. å att hon hade en öm punkt på vänster bakknä.. men hon verkade inte ha ont inte halt eller nått sånt.. har grubblat över varför hon betett sig så konstigt vid ridningen och protesterat vid backning osv... hon brukar aldrig vara såhär... så hon har fått vila nu i en dryg vecka... i dag när jag skulle ut å rida så märkte jag vid genomkollen att hon hade ont i ryggen, på höger sida av ryggraden ungefär där bakre delen av sadeln ligger.. när jag tryckte där så la hon bak öronen å rörde sig oroligt åt sidorna med bakdelen...

Tror att det kan vara den nya sadeln som inte ligger bra...

förhoppningsvis ligger det "bara" på mjukdelarna...

Hade tänkt hoppa över ridningen och bara jobba från marken, så som tömkörning,longering , promenader nu ett tag å se om det går över...

Vad tror ni?
*orolig*
 
Sv: Ryggont :(

Ryggont kan komma sig av te x bakknäproblematik, kan också vara vice versa. Låter i varje fall som om du behöver en koll från veterinär.
 
Sv: Ryggont :(

okej tack för svar :) men jag tror inte det är det faktis, har inte märkt några sådana problem å jag hade ut vetrinären för inte allt för länge sedan... :S Andra ideér?
 
Sv: Ryggont :(

Skulle kolla upp hästen på klinik, låter som om det skulle kunna vara rygg alt bakknä, ofta hänger problemen ihop.
 
Sv: Ryggont :(

Min arab hade problem med ryggen när jag köpte honom för snart åtta år sedan. Jag testade olika sadlar och fick en utprovad. Trots det fick han ont i ryggen. Jag red för indstruktör för att kolla att jag inte red hästen fel, masserade ryggen, vilade hästen mm. Men det blev inte bra. Han gick och slog med huvudet när jag red och ömmade om jag tryckte på ryggen. Upplevde att han var bättre efter massage och ridning men jag ville ju inte rida honom när han hade ont. Det blev mycket promnader vid hand i skogen. Men sedan fick jag hjälp av en chiropraktor. Det visade sig att han hade en låsning i manken och i rumpan. Chiropraktorn klämde på vissa punkter i ryggen och han hade rejält ont då. Men efter behandlingen var det som en annan häst. Han reagerade inte när jag tryckte på ryggen. Han var jättefin att rida. Dock tog det några veckor så var symtomen tillbaka. Tog ut C igen och hästen blev bra. C sa att hästen kan behöva behandling ganska ofta tills han fått muskler som håller kotorna på plats. Tog därför ut honom var åttonde vecka i ett år ungefär. Nu åtta år senare tar jag ut C lite emellanåt i förebyggande syfte för att kolla. Vi gör det alla i stallet, och vi är mycket nöjda. Värt att prova. Inte så dyrt heller. Som stamkunder betalar vi 200 kr per gång.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 572
Senast: Honey07
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 427
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 728
Senast: Piaff
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 388

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Försäkring
  • Bilsätesskydd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp