RYGGPROBLEM (DOLDA HANDIKAPP)

För att glädja er alla så är mina knän enligt röntgen perfekta! (Även om det minsann värker rätt bra i dom ganska ofta...).

/.KT
 
Min ortoped tyckte att ridning var bra för mig och min rygg och det var bra att rida men jag fick lova att inte ramla av. :cool:
 
Vad lustigt...den enda stället jag sitter rak i ryggen på är just i sadeln. Ok, jag har problem med ländryggen, men det är värre när jag inte rider. Som tur är så har jag en läkare som har häst och förstår att man kan må bra av ridning också. Vilken tur att läkare är så olika. :bump:
 
Ja jag har ju själv märkt att jag har MINDRE ont när jag rider samt ett par timmar efteråt. Om ridningen var skadlig skulle jag väl få MER ont?

Eller????

/Kung Tulle

ps/ har fått tid hos sjukgymnast på torsdag! Red min underbara nordishingst i ridhuset idag (men bara i skritt). Han e SÅåå! Söt....särskilt när han stajlar sig för speglen! :)
 
Enligt min sjukgymnast så är ridning lika skonsamt mot kroppen som simning. Oftast är det dåliga magmuskler som är boven till dålig ryggmuskulatur. Men det stämmer inte alltid.
 
Jag har en whiplashrelaterad skada pga en bilolycka, som tur är väldigt lindrig om man jämför med er andra här.
Men mina läkare har alltid tyckt det är bra att jag rider, just för att man bygger ju upp rygg och axlar ganska bra.

Däremot vill läkaren att jag bara rider lugna hästar, och min är väl inte riktigt vad man kan kalla lugn alla dagar. Och om jag ramlar av så kan skadan bli mycket värre.

Jag tycker ni alla gör det jättebra som kämpar på.

Sen är det ju så att ibland kanske man inte borde rida pga riskerna, men samtidigt så måste man få tänka på hur man mår psykiskt.
Utan min häst skulle jag inte alls vara lika lycklig som jag är idag.

Skickar en kram till er alla bara för att ni kämpar på så bra! :bow:
 
Att läkare "förbjuder" en att rida tror jag hanlar om okunskap. Mina senaste ortopeder (högt utbildade och forskare) förespråkar ridning allihop!
Jag har själv en whiplash-skada, ihoptryckta kotor och fibromyalgi. Då min häst nu varit sjuk har jag inte kunnat rida på några v. Och jag är så dålig i kroppen! Det var länge sedan jag mådde så här dåligt. Nu ser jag fram emot att börja rida igen. Jag blir alltid så mkt bättre.

Och precis som Mirjada säger: Kräv en ordentlig utredning. Det har ni rätt till!
 
Jag blev opererad som liten, då jag hade en "bula" i svanken, och när de operared så såg de att en kota fortfarande var öppen, men att den nog skulle sluta sig.
En läkare höll senare på att göra ett mistag (om min mamma inte hade stoppat honom), vilket hade kunnat leda till en fistel som hade gått rakt till ryggmärgen...
Som tur är så är läkarvåden bättre nu.

Men när jag som äldre runt år 1999 (19 år), började jag få väldigt ont i min rygg. En del orsak var väll att unghästen jag skaffade då hopade otroligt mkt med sin rygg så det blev "knyckar" i min rygg.

Men det är bara det att jag har ont exakt där jag har blivit operared, slår jag mig lite lätt där så känner jag hur smärtan bara sprider sig ut åt sidorna.
Nu flera år senare har jag vant mig vid att ha ont, så jag känner inte av det lika mkt längre, men då i början så kunde det göra så ont att tårarna kom.

Förra året när min ichiasnerv komm i kläm och domnade av mitt ena ben så sökte jag läkare. Jag berättade om mina problem och om vad de som om kotan när jag var liten, så jag blev skickat till rögten. men bilderna visade ingeting onormalt.

Fick komma till en sjukgymnast som konstaterade att jag hade scoliosen, diskar som inte låg där de skulle och förmodligen för långa ledband i ryggen.

Men jag tycker det är ytterst kontigt att jag har ont i länryggen precis där jag har blivit opererad..
Desutom, ska inte en läkare kunna se det sjukgymnasten såg???

Funderar på att söka en annan läkare, eller ska man gå runt och ha ont i ryggen hela livet??

Som tur är så är det inte så ofta det gör otroligt ont, men det gör alltid ont.
Och nu när jag för någon dag sedan red i säkerhetsväst så kändes det inte bra i ryggen *suck*.
 
dumheter!
fortsätt du med idn viktnedgång,ju mer du går ner i vikt detso lättar eblir dte för leder och diskar!
ju rörligare du blir,dets o mer kan du bygga upp muskleran att hålla din skadade rygg på plats..Dte är KNAPPAST så at du kommer att haman i rullstol av att rida den ridningen du gör,och absolut inte av ditt jobb,då jag ju milt sag är insatt i vad du jobbar med.

och hamnar du i rullstol så gör du väl det men knappast av den orsaken...

Folk har så mycket fördomar åt ala håll..själv fick jag inet gå i nrheten av mina djur pga av allergi för en läkare.Mn husläkare blev jättearg så nog har jag dem i sängen som vanligt..läkare..suck....

viktnedgången och träningen är dte som är allra,allra viktigast för tat du skal hålla.Du har ju gjort ett jättejobb hittlls!


Thina
 
och hamnar du i rullstol så gör du väl det men knappast av den orsaken...

Tja allvarligt talat så skrämde mig det där med rullstol rätt litet...det vore nog värre om man får något som slår sig på hjärnan.

Isåfall fick jag väl skaffa mig en stadig(are) sadel

Asfaltera bort nivåskillnaderna i stallet

Ha en ramp vid ytterdörren.

Köket e ju redan rulleanpassat eftersom tanten som bodde här innan satt i rulle tidvis pga dåliga höfter.

Och asfaltera gångar mellan hagarna så det var lätt att släppa in och ut pållarna.

Samt gräva en grop som jag kunde leda ner hästen i och kava mig upp från kanten på hästryggen :)

Och använda ev assistenttimmar till att mocka och diska vilket redan nu är det tråkigaste som jag vet! :p

/KT
 

Liknande trådar

I
Gravid - 1år hej! väljer att ha ett anonymt nick, tids nog kommer jag att skriva i detta forumet med mitt vanliga nick, men iom att få personer...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 304
Senast: laeikinois
·
Övr. Grenar Obs, ingen annons. Ni som har hästar som promenadrids i skogen och lite på bana då och då. Skulle ni kunna tänka er att ha en skötare...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 846
Senast: Prosit
·
Hästvård Tadaa....så var allt igång igen... :smirk: Bakgrund: Lilla Misse ramlade ner i ett dike för 10 veckor sen, slog sig Rejält och han...
Svar
5
· Visningar
1 194
Senast: Jen80
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp