Ryggproblem!? Hjälp!!

jenneliewiden

Trådstartare
Okej hörni, nu behöver jag verkligen ALLAS hjälp!

Min D-ponny som jag har haft i nästan 3 år har blivit behandlad ett flertal gånger för smärta i ryggen (framförallt länden och bogbladen) Symptomen är att han är sne när man rider. I hals och nacke. Och att han är väldigt tjurig när man jobbar i ridhuset, han kan kicka och sparka väldigt mycket.
Första gången han blev behandlad hade vi dock inte märkt så mycket i ridningen utan vi upptäckte problemet i en årlig undersökning eller vad man ska säga. Eftersom problemet inte var så stort, dvs han inte hade så jätte ont av det så gick han på en liten kur metacam och vilade i några veckor. + att vi stoppade om hans sadel så att den skulle passa honom bättre!
Några månader senare började vi märka av att han förändrades i ridningen och humöret. När vi klämde på länden kunde vi också se att han reagerade på ett liknande sätt som senast. Vi tog ut två veterinärer till stallet som undersökte honom noggrant och de konstaterade att hans steg var lite ojämnt, han var öm i ryggen men ren på böjproven. De rådde oss att åka till klinik för en ännu grundligare undersökning.
Vi åkte till srömsholm och fick hjälp av en veterinär som även var kiropraktor. Även där var han ren i böjproven men hade ordentligt ont i både länden och bogbladen. För att kunna utesluta att det var något tokigt med skelettet så röntgade vi ryggen och den såg väldigt fin ut. Hon tittade på sadeln och tyckte att det SKULLE kunna vara den som orsakat problemen. Så det skulle absolut vara en bra idé att byta sadel.
Han fick gå på en LÅNG metacam kur och han vilade väldigt länge. Jag satte mig inte på honom förrän kanske 3-4 månader efter besöket. Han sattes igång sakta barbacka i ca 1 månad och sedan åkte vi till strömsholm för att prova ut en ny sadel. Vi fick en snabbt som de och vi tyckte passa bra.. (kanske lite för snabbt för att vara säkra...?) Efter de så satte vi igång honom lite mera men red ändå OTROLIGT lugnt väldigt länge. I början av sommaren ( 6 månader efter att vi började utredningen) så åkte vi till strömsholm för ett återbesök. Han visade inte alls lika mycket ömhet i bogbladen och länden och såg även fräshare ut i gångarterna. Han blev då friskförklarad och vi trodde att problemen skulle vara slut en gång för alla.
Han sattes igång mer och mer och han kändes väldigt bra i ridningen. Han kändes riktigt bra in på hösten och jag hoppades att det skulle hålla i sig men problemen började sakta smyga sig på igen. Han började kicka när man satte höga krav och samlade honom i ridnignen men jag fortsatte ändå rida på för jag trodde att de bara kunde vara humöret. Det har gått väldigt upp och ner undet hösten, ibland har det verkligen gått otroligt bra och det har känts som att han aldrig har varit finare. Men det har även vart dagar då det känns som att något måste vara fel eftersom han är så motvillig. Det var väldigt nyligen vi kände att nu är det något igen. Och det var när han ganska plötsligt blev otroligt sne i kroppen när man rider. Han lägger huvudet på sne och det känns omöjligt att få honom rak i kroppen. Vi tycker även att han reagerar på tryck på länden igen.

Jag behöver verkligen alla tips jag kan få på vad det kan vara och vad jag borde göra. Många kommer självklart tycka att jag borde ta det direkt till veterinär och det kanske jag håller med om. Men jag känner bara att varför har det inte hjälpt långvarigt det som veterinärerna gjort? Borde man kanske ta det till en equiterapeut och se vad den har att säga först..?
Vad kan min häst ha för fel som gör att skadan kommer tillbaka hela tiden?

Oerhört tacksam för svar
/ Förvirrad och orolig hästägare.
 
Sv: Ryggproblem!? Hjälp!!

Bra att du gjorde en röntgen. Har själv haft en rygghäst, dock med KS... inte så kul.
Skulle kanske kunna vara SI leden som spökar? Googla lite kring detta! Vet ett par equiterapeuter som är duktiga på detta, akta dig dock för att för mycket gå på endast detta. Kan ju vara flera faktorer som spelar in.
Lycka till!!
 
Sv: Ryggproblem!? Hjälp!!

Tack!
Ja KS hade han ju inte. SI leden kan jag inte så mycket om och vad jag minns så pratade inte vår veterinär något om detta heller. Ska göra som du säger att googla runt för att få lite almän fakta :)
Jag känner nu i efterhand att man kanske skulle ha krävt en ÄNNU noggrannare undersökning senast men det blir ju att man bara lyssnar på veterinärens åsikt..
 
Sv: Ryggproblem!? Hjälp!!

Vad röntgade man? Bara ryggen?

Vad säger hästens tränare? Kan man se att han använder kroppen oliksidigt, stelt, har osunt rörelsemönster etc?
Det finns så himla mycket man kan åtgärda i hur de rör sig bara man ser de små detaljerna och har kunskap nog.

Jag hade kontaktat veterinär igen. Hade man bara tagit plåtar på rygg hade jag också velat ha på tex hals/nacke alt bakknän, SI-ld etc beroende på vad vet tror.

När jag jobbar med såna fall så har jag noga valt veterinär som själv tävlat svårklass dressyr och förstår träningsdelen bättre än andra vet. Dessutom anser jag att en rörelsestörning och hältor kräver ett visst mån av känsla. Den går inte att lära ut fullt. Man kan bli en duglig veterinär av skolan. Men fantastisk blir man bara om man har känslan.
Först låter jag alltså veterinären göra sitt, få hästen smärtfri. Sen börjar jag träna dem så att de lär om sina rörelsemönster till ett sunt.
Många hästar med upprepad problematik rör sig osunt på något vis och kan behöva hjälp att hitta nytt sätt att röra sin kropp.

Att utrustning passar måste också kollas. Om ni köpt sadel för 6 mån sen så kan hästen mycket väl ändrat sig så sadeln inte längre passar. Spec iom att den då ni köpte inte riktigt var igång?
Protesterar hästen lika mycket om du rider utan sadel?
 
Sv: Ryggproblem!? Hjälp!!

Japp, det var ryggen vi röntgade! Antar att det blev eftersom han var fin i benen på böjproven och så..
Vi har tyvärr inte en tränare som vi haft som vi kan rådgöra med.. Vi tränar för tränare såpass sälla så att det förmodligen är ganska svårt för dem att se skillnad. Men tanken har absolut kommit att jag skulle ta hjälp av en tränare nu för att se vad några erfarna ögon kan se!
Jag håller absolut med att vi kan behöva ett nytt träningssätt. Speciellt en tid efter skadan så att han verkligen kan bygga upp sina muskler istället för att de ska brytas ner på en gång.
Ja jag känner nu att jag är i stort behov av en fantastisk och även kritisk veterinär. Inget "han blir nog bra av en kur metacam" och inga "det kan nog vara sadeln" För det har inte fungerat hittils.

Ja det stämmer det du säger att sadeln kanske inte längre passar.. även fast inte jag tycker att han har förändrats mycket i kroppen.. Man kanske skulle åka på återbesök hos sadelmakaren.. också? eller?
Han beter sig likadant utan sadel också..
 
Sv: Ryggproblem!? Hjälp!!

Jag känner tyvärr inte till veterinärerna i ditt område så väl att jag vågar rek någon. Jag vet att det bör komma en duktig utländsk vet dit regelbundet. Han var nog belgisk eller ngt.. Han ska ha ett lite annat synsätt och mer se till helheten i hästen än enstaka leder etc så som många vet tyvärr kan bli.
Det kanske går att snoka vidare kring för dig. Jag minns tyvärr inte allt kring den infon runt honom. Han har veterinärer på plats i ert område som tar hans fall mellan gångerna han är på plats.

Oavsett hade jag åkt till vet och velat ha ytterligare utredning.
Hittar ni inget så kan man ju iaf kolla om hästen har smärta genom att sätta den på smärtstillande en period och se om beteendet upphör.
Då vet ni åtminstone att man bör leta vidare eller om man faktiskt till slut måste ge upp.
Än verkar ni ju ha en del kvar att testa. Så jag vill inte skrämma upp dig!
Men man vill ju iaf veta att hästen inte har ont!

Hittar man ingen smärta så får man testa lägga om träningen.
Och oavsett så kanske man bör göra det.

Lycka till!
 
Sv: Ryggproblem!? Hjälp!!

Hittar man ingen smärta så får man testa lägga om träningen.
Och oavsett så kanske man bör göra det.

Lycka till!

Helt rätt tycker jag:bow::bow:

Om man "veterinärt" frikänner hästen så kanske en equiterapeut kan hjälpa?
Och att faktiskt rida för tränare som kan hjälpa TS vidare (TS skriver ju att man inte rider särskilt ofta för tränare) och ge råd om/där TS gör fel.
 
Sv: Ryggproblem!? Hjälp!!

Som utbildad och diplomerad hästfysioterapuet skulle jag rekommendera dig till att ta ut en equiterapuet eller fysioterapuet innan du åker till veterinären igen. Då det inte är någon skelettskada och problemet har kommit tillbaka kan det vara sadeln igen. Om ni hittade en sadel som låg bra är det mycket möjligt att hästen musklat om sig och den inte passar längre. Jag har alltid ett återbesök och kollar sadeln 4-8 månader efter att jag provat ut en ny till någon.

En annan sak är att det är något muskelärt spänningar i musklerna gör att skada återkommer och blir bättre en tid efter en metacam kur. Men kommer alltid tillbaka. Kan också vara så att han har snedheter i musklerna.

Lycka till och hoppas ni får ordning på problemet
 
Sv: Ryggproblem!? Hjälp!!

Okej! Men några andra som jag har pratat med tycker att jag skulle prata med strömsholm igen eftersom dom känner till hur det var förut och eftersom veterinären där var kiropraktor också ? Men du tycker att det är bättre att ta ut en annan equiterapeut istället?
Jag stämmer bra det du säger att det nog har med musklerna att göra. Och kanske är sadeln problemet igen.
Muskulära spänningar, eller snedheter i musklerna, vad gör man åt sånt? :)
 
Sv: Ryggproblem!? Hjälp!!

Jag har aldrig haft problemet tidigare att jag har suttit snett. Red för instruktör i 10 år innan jag slutade för 2 år sedan. Men jag tvivlar inte på att om han börjat sätta över mig snett så gör nog jag knappast saken bättre. Men jag har svårt att tro att det är det stora problemet.. :/
 
Sv: Ryggproblem!? Hjälp!!

En sak att tänka på är att ländryggsproblem ofta hänger ihop med bakknät. Det går inte alltid att böja fram problem där utan kan behövas andra undersökningsmetoder.
Jag har en ponny som lätt blir något öm i ländryggen pga svaga bakknän. Han har inga större fel, utan det märks mest att han tappar bärighet och lägger huvudet på sned i ridningen. Detta kommer vi ifrån med hjälp av blistring av knäna och regelbunden massage av rygg och bog. Han blir lätt spänd och låst i bogarna. Jag tömkör mycket och det är lite kul att se hur han lätt väljer att bära mer på ena bakbenet trots att det känns som han bär på rätt ben! Det har fått mig att inse hur lätt han kan lura mig i ridningen att han bär på det svagare benet fast han inte gör det. Denna svaghet upptäcktes av en välrennomerad equiterapeut och inte av veterinären. Men som sagt så har problemen varit väldigt små.

Jag skulle om jag varit du, åkt tillbaka till veterinären på Strömsholm, det blev ju ändå bättre efter besök där och de vet ju hur hästen har sett ut tidigare. Kanske kan de rekommendera en equiterapeut, annars får du kika runt lite. Ta ÄVEN ut en equiteraput och räkna med att sadeln behöver kollas igen av någon som är duktig på sadlar. Därtill för att utesluta och minska risken för att andra saker påverkar så kan det vara bra att ta en titt på tänder och även kolla över dig själv. Detta mest för att inte missa något och för att ge hästen bästa möjliga chans till att bli bra. Be gärna veterinären att kika extra på bakknäna och kanske även ta en röntgen på dem.

Det tar tid för hästar med ryggproblem att läka och det är bra att du gav honom ordentligt med tid första gången. Tömkör mycket och skritta mycket och gärna i skogen, ta gärna långa promenader oxå istället för uppsuttet. Många hästar behöver kollas regelbundet och vissa behöver regelbunden massage (min 1-2ggr/månad) för att hålla problemen borta. Be tex equiterapueten att visa hur du kan massera lite och stretcha mellan behandlingar, och läs gärna på lite om massage så kan du få ytterligare ett verktyg att hålla din häst frisk. Hoppas du hittar ett bra sätt att få honom att fungera! Det kan vara mycket jobb, men det fixar ni! Håller tummarna!

Lycka till!
 
Sv: Ryggproblem!? Hjälp!!

Håller med om detta, problem med bakknän kan inte uteslutas pga rena böjrov, däremot kan knäna bedövas för att se om hästen rör sig bättre, dock är förbättringen aldrig så bra som vid ledbedövning av en kota pga stor, komplex led. Låter absolut som att det kan vara ett knäproblem av din beskrivning!
 
Sv: Ryggproblem!? Hjälp!!

min häst är spänd i ländryggen och veterinärer och "massör"/fysioterapeut nånting blandat utbildad person har teorin att det kan komma från bakknäna. Hon är ibland öm över bakknän men visar inget på böjprov eller fynd på röntgen.

Alternativ två är nästan tråkigare...: hur rider du? Om hästen läker ut utan ridning men får problem med ridning kan kan fråga sig saker som tex. sned ryttare? Obalanserad ryttare? För tung ryttare? Dålig ridning? Fel sorts ridning?

Övrigt är väl skoning och hovvinklar, munstatus och bett, sadel, muskulatur, leder, smärta någon annanstans som bidrar till ont i ryggen.. ja vad som helst.
 
Sv: Ryggproblem!? Hjälp!!

Jag har aldrig haft problemet tidigare att jag har suttit snett. Red för instruktör i 10 år innan jag slutade för 2 år sedan. Men jag tvivlar inte på att om han börjat sätta över mig snett så gör nog jag knappast saken bättre. Men jag har svårt att tro att det är det stora problemet.. :/

Det där skulle jag inte lita på!
Enligt alla instruktörer jag ridit för sitter jag väldigt bra, även om det finns smådetaljer att fila på men det gör det ju för alla.
Men jag är helt galet skev, men det syns inte för blotta ögat.
Däremot syns det om jag ridit mkt i en och samma sadel och jag går till en väldigt kritisk sadelmakare för omstoppning.
Hon ser direkt att jag suttit skevt, för hela sadeln blir skev och måste stoppas om.
Tack gode gud att jag stötte på henne för nu vet jag ju om att jag måste stoppa om mina sadlar minst 1gång om året pga det.

Dock har ingen annan sadelmakare någonsin sagt det när de stoppat om mina sadlar...
Men de har inte vunnit något SM i sadelmakeri massor av gånger heller så de har antagligen inte sett det eller så bryr de sig inte :eek:
 
Sv: Ryggproblem!? Hjälp!!

Självklart ska ni tillbaka till Strömsholm! Utredningen fortsätter ju nu när problemen är tillbaka, det finns ingen snabbfix för hästar, och vad mer skulle veterinärerna göra när hästen friskförklarades?

Nu är hästen dålig igen och det första är att ta hästen till veterinär för att kontrollera så det inte är något annat som spökar - du har ju fått andra symptom. Det kanske inte alls är samma gamla, utan en kombination av grejor.

FÖRST veterinär, sedan andra alternativ.
 
Sv: Ryggproblem!? Hjälp!!

Sandrafors:
Ja jag får ta upp det där med bakknäna med en veterinär. Visste inte att det var så vanligt att ryggproblem kom från bakknäna faktiskt.

Hur jag rider.. Sned ryttare? Chansen finns absolut. Men dålig ridning eller fel sorts ridning har jag svårt att tänka mig iallafall! Jag rider otroligt varierat och för det mesta ute på olika underlag och när han är villig så arbetar han mycket bra med mig! Men om han har en svag rygg som kanske lätt blir dålig eller musklar sig fel så kan jag tänka mig att han skulle behöva mer arbete utan ryttare i form av tex tömkörning!

Ja det finns ju en rad olika möjliga orsaker.. Jag kan iallafall säga att en veterinär tittade i hans mun nyligen och den var fin.. :)
 
Sv: Ryggproblem!? Hjälp!!

Pulkaskurk: Hm okej! Men då måste ju detta vara jätte svårt att upptäcka!? Vad gör du åt problemet? Behöver du bara tänka på det när du rider?
 
Sv: Ryggproblem!? Hjälp!!

Lovisaleonora_:
Ja jag tror på det du säger! :) Ska ringa och prata med strömsholm, höra vad dom har att säga och dom kommer ju säkerligen tycka att vi ska komma dit igen :)
 
Sv: Ryggproblem!? Hjälp!!

Kan du åka hela vägen till Uppsala eller Norra Stockholm eller Enköping så vet jag en super veterinär som också tävlat dressyr svårklass många år. Hon kan ridning med. Så hon kan säga till dig om det sas är skit i sadeln. ;)
Nu menar jag inte att du rider jättedåligt! Men en del hästar kräver viss ridning för att hålla. Hon kan se sånt lite mer än andra, som själva inte utbildat så många hästar. Hon kan också ge lite ridövningar.
Dvs om du bokar tid för hältutredning och visar din häst uppsuttet.
Hon sammarbetar också med en kiropraktor som man ibland kan boka in för gemensam bedömning.

På något av de ställena tror jag man kan ordna så du kan komma med häst. Norra Stockholm går iaf. Där står jag inhyrd. Hon har kommit dit för mina och andras hästar.

Är det inget alt rekommenderar jag Strömsholm och en tränare. En BRA tränare! För av alla veterinärer jag känner till vet jag bara en några få som verkligen kan rida och träna hästar!
Och de ger därför råd efter det om träning/ridning. De är inte utbildade i sånt.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
453
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 605
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 244
Senast: MiniLi
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 614
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp