ryggproblem?! lr inte?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare favvo_tjejen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 063
F

favvo_tjejen

ja.. nu äre ju så att jag har ju undrat i tidigare trådar om just hästens rygg... och nu har jag haft en veterinär som har kollat på min ögonsten.. och hon sa att det inte var någon fara.. bara vi skulle byta sadel!.. så nu har jag inte ridit med sadel på över en månad minst! så jag har varvat med barbacka ridning och promenad och lite longering.. men nu så om man ibland provar att klämma på ryggen å så.. så svankar hon och så.. precis som hon visade förut.. men hon ser glad ut ändå!? så hon verkar ju inte ha särskilt ont!?.. nu kan det ju inte vara sadeln som är problemet! kan det vara så att hon vet att hon kanske får vila och slipper ha någon på ryggen om hon svankar.. eftersom det blivit automatiskt så när hon visat genom att svanka?! så hon kanske luras?! kan det vara så?!

Jag skulle ha tagit ut en kiropraktor. Hästen kanske är sned eller har en massa låsningar i ryggen som får den att svanka...tror inte att en häst fejkar att den har ont bara för att slippa ridas

Många hästar tycker det är obehagligt att man drar fingrarna över ryggen på dem och svankar för den skull, hon behöver inte ha ont alltså.

Om hästen har ont så brukar den visa det på andra sätt förutom att svanka, de brukar lägga öronen bakåt, flytta sig undan och se allmänt besvärade ut. Om veterinären säger att det är ok och du inte har några andra preblem tex vid ridning så är det nog ingen fara.

mins när man fick kolla ryggen i 8an, d eva hemskt, så visst kan din häst svanka för de e obehagligt, hade hon haft ont tror jag hon skulle visat de genom att lägga bak öronen t.ex.

Och det kan sitta i benen oxå som visar sig på ryggen..

Hästar kan inte luras. Varken låtsas ha ont i ryggen eller ont i några ben. Om veterinären menade att hästen har ont i ryggen av sadeln och detta inte förbättrats när du varit utan sadeln en månad, så hade kanske veterinären fel om orsaken. Kan vara läge att ta ut veteriären igen. Om en häst har ont i ryggen när man klämmer över ryggen eller ej, kan vara svårt för en lekman att veta. Därför är det bäst att låta en veterinär kolla. De vet om "svankningen" beror på smärta eller ej. Det är ju alltid skönt att kolla upp hästen efter en skada, för att försäkra sig att allt är väl, innan man startar upp igen.
Hälsning Maja

Hej! Jag tror inte hon har ont men skulle ändå ta ut en kiropraktor för säkerhets skull. Min tott hade ont i ryggen men han lät mig inte ens sitta upp och kom jag upp så försökte han få av mig, stegra och bocka.. Tog ut en kiropraktor och han hade en sträckning i korset på vänster sida.

en fråga... kollade vet. i munnen på din häst?? Min totto hade tok ont i ryggen och det var delvis pga sadeln men till stor del tand ont.. en ilsken liten vargtand låg och gjorde ont och så hade hon en "pappegojnäbbs tand" på samma sida. Hon hade helt enkelt ont i munnen och spänningar i nacke och sedan ner i ryggen!

nu är hon helt återställd!

Colombia Girl :bump:

jo.. veterinären kollade även i munnen.. det var ju en veterinärbesikting som gjordes innan vi köpte hästen.. och allt med utan anmärkning.. så vi bad henne kolla ryggen på henne medans hon ändå var hos oss.. hon sa att det inte var någon fara?.. att hon var endast lite öm i ryggen.. sedan har jag varit till en sadelmakare också.. och även hon var och kollade ryggen och klämde och grejjade.. och hon var väldigt duktig.. men då visade inte min häst någonting då heller.. det är som att det är alltid just när man hoppar upp.. och har gått några meter som hon sänker ner länden.. och sedan blir allt som vanligt..?! konstigt de där!? har iaf beställt en ny sadel nu så nu ska vi kika om de blir bättre.:D för i ridningen visar hon inget.. :confused:

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden... 2
Svar
28
· Visningar
4 434
Senast: Ida94
·
Utrustning Hejsan:) jag har ett liten fundering:) jag hade en dåligt passande sadel innan men efter köp av ny som passade bra då så har det inte... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 202
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 082
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 387

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka