Sadeltankar

Åsikterna går isär kring det här. Personligen tycker jag att memory foam är jättebra, jag har båda men föredrar memory foam. Testa och bilda din egen uppfattning 😊
Aha det förstår jag att alla inte alltid tycker likadant;) jag är än så länge väldigt nöjd över padden
 
Tack! Anledningen till att jag valde fuskpäls är att jag kan verkligen inte ta hand om fårskinn:angel: men blir detta en lösning som är långvarig så blir det nog köp av en genuin she*pa anatomic padd eller nån begagnad mates padd tror jag:) men jag tror tyvärr inte att sadeln kommer ligga så här bra i mer än 1-2 månader eftersom att hon är i en uppmusklingsfas så din åsikt och erfarenhet är alltså att fårskinn är bättre än memory foam? Det dubeskriver av fårskinn har jag för mig att hon pratade om när det handlar om memory foam:laugh: men jag har en känsla av att fårskinn är bättre än memory foam:)
Jag kan inte heller ”ta hand om” fårskinn. Tvättar paddar extremt sällan överlag, och känner att det är skit samma. De blir inte nersvettade på samma sätt som fårskinn som ligger direkt mot huden om man har schabrak emellan.
Hellre att ha en bra fårskinnspad som sviktar fint, än teddy eller gelpad som inte alls ger samma avlastning, och helt enkelt köra slut på den istället för att oroa sig för tvätt.
 
Jag kan inte heller ”ta hand om” fårskinn. Tvättar paddar extremt sällan överlag, och känner att det är skit samma. De blir inte nersvettade på samma sätt som fårskinn som ligger direkt mot huden om man har schabrak emellan.
Hellre att ha en bra fårskinnspad som sviktar fint, än teddy eller gelpad som inte alls ger samma avlastning, och helt enkelt köra slut på den istället för att oroa sig för tvätt.
Aha jag tänkte att det var bra att tvätta dom för att de ska hålla sig och inte bli nersuttna lika snabbt men jag vet inte om det är så det funkar utan mer att jag tyckte det verkade logiskt:p hon har just nu en som ser ut som fårskinns padd men som är Teddy under istället tror du att den kan skapa problem?:)
 
Aha jag tänkte att det var bra att tvätta dom för att de ska hålla sig och inte bli nersuttna lika snabbt men jag vet inte om det är så det funkar utan mer att jag tyckte det verkade logiskt:p hon har just nu en som ser ut som fårskinns padd men som är Teddy under istället tror du att den kan skapa problem?:)
Jag tror aldrig jag har tvättat min fårskinnspadd. Hängt med i mååånga år🤪
 
Jag tror aldrig jag har tvättat min fårskinnspadd. Hängt med i mååånga år🤪
Hahahaha då är det nog ingen fara med det då:laugh: jag gissar att dom är tåligare än man tror:D då blir det nog till att köpa in en om dom håller så länge för det kan ju alltid vara bra att ha lite i gömmorna😝
 
Aha jag tänkte att det var bra att tvätta dom för att de ska hålla sig och inte bli nersuttna lika snabbt men jag vet inte om det är så det funkar utan mer att jag tyckte det verkade logiskt:p hon har just nu en som ser ut som fårskinns padd men som är Teddy under istället tror du att den kan skapa problem?:)
Borsta dem kan man ju absolut göra för att de ska hålla sig fina och fluffiga.

Jag tror inte att Teddypadden kommer skapa problem, MEN om du är ute efter bästa stötdämpning så ger Teddypadden inte ens i närheten samma effekt och slits ut mycket fortare (syntetiska fibrena tappar stunsen väldigt fort, slits och bryts av).

Vill man rengöra fårskinnets ullsida lite så passa på att att snötvätta den - gnid den i snön och sen daska av smutsiga snön med en piska eller liknande. Gammalt knep att rengöra ullmattor, vilka man aldrig tvättade.
Bonus när du använder denna metod är att du får utlopp för dina aggressioner efter en tung dag på skola/jobb :up::D:idea:
 
Borsta dem kan man ju absolut göra för att de ska hålla sig fina och fluffiga.

Jag tror inte att Teddypadden kommer skapa problem, MEN om du är ute efter bästa stötdämpning så ger Teddypadden inte ens i närheten samma effekt och slits ut mycket fortare (syntetiska fibrena tappar stunsen väldigt fort, slits och bryts av).

Vill man rengöra fårskinnets ullsida lite så passa på att att snötvätta den - gnid den i snön och sen daska av smutsiga snön med en piska eller liknande. Gammalt knep att rengöra ullmattor, vilka man aldrig tvättade.
Bonus när du använder denna metod är att du får utlopp för dina aggressioner efter en tung dag på skola/jobb :up::D:idea:
Okej då förstår jag varför teddypadden är sämre, jag har även märkt att den padden är nog i tunnaste laget då sadeln glider lite lite grann även när sadelgjorden är spänd så hårt som den ska vara spänd(den har främst glidit när hon blir pigg och glad för då bör man inte nudda magen på henne för då kan det gå fort😝 jag gillar din tanke om att piska padden lite när livet känns tufft, jag har nog sämre dagar i stallet än i skolan
 
Hejsan igen jag har nu märkt att fairfield sadeln skaver henne på manken och att den är pytte pytte lite för smal vid manken/ bogbladet och med ett vidare järn så lyfter sadeln säkert 2-3 centimeter i bakänden så den kommer hon inte att ridas i mer men då till min fundering vad finns det för märken som passar en rak/lite överbyggd fjordhäst med ganska stora bogar vi har provat fairfield 2 andra märkeslösa sadlar som var kvar sen det var hästar i stallet senast och en wintec med blått järn i wintecen kommer absolut inte passa henne mer (när hon är i form) tyvärr som den ser ut nu på henne så ligger den i så stor bakåt vikt att skulle jag sätta mig i den så sitter jag nästan på bakvalvet:crazy: den som ändå suttit bäst i bommform är en stübben Siegfried extra men den är något smal för henne och även lite lång finns det några sadlar helst i hopp/allround modell dressyrsadlar är inget för mig😅 jag ska bifoga lite bilder på ryggen och även olika sadlar:)
EBA79606-60EF-4909-A465-4560171B534B.jpeg
 
Jag har varit lite sugen på en Tekna a-line eller s-line men jag vet inte om de passar att tänka på är att prislappen inte får vara så hög så begagnat är att föredra:) obs! Hon kan inte ha mer än 17 Max 17,5 tumm vilket inte gör något för mig men mina ben uppskattar om de är störr än 16 tumm iallafall;)
 
Hejsan igen jag har nu märkt att fairfield sadeln skaver henne på manken och att den är pytte pytte lite för smal vid manken/ bogbladet och med ett vidare järn så lyfter sadeln säkert 2-3 centimeter i bakänden så den kommer hon inte att ridas i mer men då till min fundering vad finns det för märken som passar en rak/lite överbyggd fjordhäst med ganska stora bogar vi har provat fairfield 2 andra märkeslösa sadlar som var kvar sen det var hästar i stallet senast och en wintec med blått järn i wintecen kommer absolut inte passa henne mer (när hon är i form) tyvärr som den ser ut nu på henne så ligger den i så stor bakåt vikt att skulle jag sätta mig i den så sitter jag nästan på bakvalvet:crazy: den som ändå suttit bäst i bommform är en stübben Siegfried extra men den är något smal för henne och även lite lång finns det några sadlar helst i hopp/allround modell dressyrsadlar är inget för mig😅 jag ska bifoga lite bilder på ryggen och även olika sadlar:)Visa bifogad fil 83789
Har du provat det vidare järnet och en padd som fyller ut?
 
Jag hade tittat på Globus clic bom 36/38 eller thorowgood t4 cob. Det är relativt korta sadlar för de riktigt breda hästarna.
Thorowgood går att ändra järn i och finns ofta begagnat.
Dom har jag kikat lite på men jag är lite osäker på formen ifall det är hennes typ av sadel,hur är de storleks mässigt thorowgood då alltså?:) Globus Clic hur är dom i storleken?
 
Dom har jag kikat lite på men jag är lite osäker på formen ifall det är hennes typ av sadel,hur är de storleks mässigt thorowgood då alltså?:) Globus Clic hur är dom i storleken?

Jag har ju haft det till kallblod modell BRED utan manke.
Globus clic 36 är väl x-vid och 38 xx-vid
Har glömt graderna men ska gå o googla.
8E5703B5-91F1-4C80-B57E-1432AC776EAE.jpeg

Denna ardenner korsning hade jag 38 till o fick ha padd vintertid men sommar fyllde hon ut den 🙈
Hade även thorowgood t4 cob till henne o även där vidaste järnet sommar o kunde gå ner ett vinter eller ha fårskinnspadden.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Vi har en sadel som passar bra till vårat kallblod, enda problemet är att hon har typ ingen manke alls och alla sadlar vi provat...
Svar
4
· Visningar
807
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 160
Utrustning Någon som har tips på hur man kan padda upp sadeln från manken? Ny sadel blev utprovad av sadelmakare i våras, men det sista har hästen...
Svar
5
· Visningar
1 555
Senast: Mia_R
·
Utrustning Vilken är i era ögon den bästa padden? Tanken är att padden ska jobba mellan häst och sadel på ridskola för att skona hästens rygg från...
Svar
16
· Visningar
4 190
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp