Sv: Ryggproblem pga bomlös sadel?
Jag har provat ganska många olika bomlösa nu, och hästen har inte fått "problem" av nån av dom men eftersom han är VÄLDIGT kinkig med sadlar och gjordar kan man ändå se vilka han gillar och vilka som är obekväma eller trycker.
Fitform + Equilizerpad hade han inga problem med men jag hade inget trä, annars skulle han nog fått belastning på manken vid uppsittning.
Flexion SBS gillade han INTE! Vilket var synd för jag satt väldigt bra i den, förtterna var stabila i traven vilket är ovanligt i bomlösa sadlar (för mej). Anledningen att han inte gillade den är att sadeln är ganska bred och platt undertill och successivt formas om efter hästryggen, men har man en smal häst med kort/svankig rygg är det risk att bakkanten trycker. Inte så det ger belastningsskador men som sagt min häst gillade det INTE utan sparkade bakut vid sadling.
Flexion Supreme (är iofs svår att få tag på men jag skriver om den ändå) var bättre under men har ett koppjärn framtill och var lite lång, 18", för min lilla häst. Han hatade den inte men gillade inte att den inte var helt mjuk.
Diddi dynan som jag har nu har jag inte hunnit rida så mycket i eftersom hästen blev halt. Det FINNS risk att han får för myket belastning framme vid manken, speciellt eftersom stigbygelfästena sitter rätt långt fram (stolsits

) och min häst har rätt hög manke + att sadeln brukar åka fram en del när man rider. Vid sadling däremot protesterar han inte ett dugg. Man kan trycka på sadeln och vicka på bakvalvet osv utan att han bryr sej nämvärt, jämför då med Flexionsadeln som han brukade sparka bakut och huggas vid sadling

Står man mycket i stigbyglarna bör man nog ha en pad, helst Equilizer för kanalens och truckfördelningens skull. Nu brukar inte jag belasta stigbyglarna så mycket och hästen har inte uppstickande ryggrad så än så länge rider jag utan.
Generellt sett så ska hästen bara kunna få belastningsskador av "hårda" saker, alltså kan de med fast framvalv/träpommlar/"hård" stoppning eller utan tryckfördelande pad skapa spänningar i ryggen. Annars är det som sagt ryttarens fel. Eller att sadeln inte har tillräcklig mankfrihet/dåligt stigläderfäste.