Ryggproblem pga bomlös sadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Johanna_Agge
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 5 814
J

Johanna_Agge

Någon som fått problem av att använda bomlöst? Och då menar ja inte av den där trägrejen (inte alltid trä men) vid manken, utan att hästen fått ont i ryggen pga felbelastning lr nått annat realterat till sadeln.
Hört så mycket bra om bomlöst, men också hört att hästen behöver stöd av bommen och att bomlöst därför inte funkar bra och att hästens rygg går sönder efter ett tag..(låter klite drastiskt men..) :o ;)

Så jag vet att det finns folk som är jättenöjda med sin bomlösa sadlar.

Men jag frågar er andra, om ni haft problem och vad det berodde på isf.

//Johanna

Sv: Ryggproblem pga bomlös sadel?

Jag skulle också vilja höra om det är någon som fått problem av sin bomlösa sadel, och vilket sadel det isf var?

Själv har jag ridit bomlöst ca 1 1/2 år, och hästen har aldrig gått så bra, varit så fint musklad och haft så fina gångarter :bump:

Rider man i bomlöst är det mest ryttaren som är problemet, för att rida i bomlöst ska du känna din kropp och dess rörelsemönster för att inte störa hästen för mkt. Det blir ännu mer flaggstångseffekt i en bomlös sadel än i en vanlig.

Och det ska man se som ett stort plus.
Rider man bomlöst blir man tvingad att se över sitt sätt att balansera på hästryggen, medan man i en bomsadel kan rida/hänga lite hur som helst, utan att det visar sig lika tydligt som med den bomlösa.
Det är hästen man rider som blir mest straffad när man inte tar tag i sin ridning, vilket många "bomryttare" inte gör, för ingen påpekar för dom att de sitter snett.

CK skrev:
Och det ska man se som ett stort plus.
Rider man bomlöst blir man tvingad att se över sitt sätt att balansera på hästryggen, medan man i en bomsadel kan rida/hänga lite hur som helst, utan att det visar sig lika tydligt som med den bomlösa.
Det är hästen man rider som blir mest straffad när man inte tar tag i sin ridning, vilket många "bomryttare" inte gör, för ingen påpekar för dom att de sitter snett.

precis!.....

Det undrar jag med! Jag har ridit barbacka (med dubbla westernpaddar för att inte sittbenen ska kännas i ryggen på hästen) Men jag känner att jag skulle vilja ha lite stöd under fötterna då jag ska galoppa med hästen. Har en travare som inte lärt sig galoppskänkeln bra utan slängtravar och då kan de vara skönt med stöd. Men är det dåligt för hästen? Hur många har bomlösa sadlar?

Jag har en bomlös Torsion Endurance. Har tidigare haft även en Fitform. Har provat Barefooten.

Är mycket nöjd med min bomlösa och blev över en ridtur av med många av de problem hästen visat vid ridning (som jag inte ens hade början till en lösning på).

Har aldrig hört om hästar som fått problem av välliggande bomlös som varit korrekt använd (d v s med padd om modellen så kräver).

Har forskat lite i det där med bomlösa sadlar och detta är vad jag har kommit fram till:

Sadel:
En sadel används för att fördela ryttarens tygnd på hästens rygg. Detta gör den genom en bom.
Negativt: Den ligger still på hästen, hästen har ett konstant tryck på ryggen. Vilket dock är ok efter som att ryttarens vikt fördelas på en stor yta.

Bomlös sadel:
En bomlös sadel är alltså en sadel utan bom.
Används till? Ja, kanske för att ge ryttaren "stöd", göra det lättare för ryttaren att sitta kvar och ryttaren kan ju även stå upp(med hjälp av stigbyglarna). Den formar sig bättre efter hästens rygg än en vanlig sadel.
Negativt: Den sitter fast, dvs. bidrar med ett kontstant tryck på hästens rygg, den fördelar dessutom inte ryttarens tygnd ordentligt då den inte har någon bom.

Barbacka:
Ryttaren formar sig efter hästens rygg, och rör sig även, vilket innebär att hästen inte får ngt konstant tryck på ryggen och vikten fördelas på en naturligt sätt.
Negativt: Ryttaren åker lättare av(många) och kan inte stå upp(no stigbyglar).

Om man ser till dessa tre så är bomlös sadel eg. ganska dumt.
Den fyller inte sadelns funktion med har alla dess nackdelar - förutom att den formar sig efter hästen på ett annat sätt. Det bästa för hästen är eg. att inte ha ngn sadel alls. Men det är få ryttare som väljer det alternativet. Jag föreslår att man rider 50% barbacka och 50% med anlig sadel. Bomlöst förstår jag inte varför man ska ha över huvudtaget - om man inte vill använda den som säkerhet på en häst som är lite vild och kanske inte kan ha vanlig sadel.

Även sadelmakare jag pratat med håller med om den teorin.

En bomlös sadel används precis som en "vanlig" sadel (alltså med bom) och fyller samma funktion (fördelar trycket från ryttaren). Detta förutsätter att en bra pad används till sadeln, då fördelas trycket av ryttaren över en stor yta. Dessutom är den bomfria sadeln flexibel för hästens rörelser på ett sätt som sadlar med bom inte är (just för att det inte finns någon bom som binder samman fram och bakvalv). Den bomfria sadeln följer alltså med i hästens rörelser.

Självklart trivs olika ryttare/hästar olika med bomfria sadlar, men jag tycker inte det är inte på något sätt dumt att använda. Jag tycker att det är smart!

Det tråkiga är att det är så många som har "vanliga" sadlar som inte passar sin häst, dessa gör ju väldigt stor skada eftersom det ofta blir tryckpunkter. Dessutom ändrar ju sig en häst mycket i myskler och form och har man då en bomfri så slipper man byta så fort det händer.

Jag har provat ganska många olika bomlösa nu, och hästen har inte fått "problem" av nån av dom men eftersom han är VÄLDIGT kinkig med sadlar och gjordar kan man ändå se vilka han gillar och vilka som är obekväma eller trycker.

Fitform + Equilizerpad hade han inga problem med men jag hade inget trä, annars skulle han nog fått belastning på manken vid uppsittning.

Flexion SBS gillade han INTE! Vilket var synd för jag satt väldigt bra i den, förtterna var stabila i traven vilket är ovanligt i bomlösa sadlar (för mej). Anledningen att han inte gillade den är att sadeln är ganska bred och platt undertill och successivt formas om efter hästryggen, men har man en smal häst med kort/svankig rygg är det risk att bakkanten trycker. Inte så det ger belastningsskador men som sagt min häst gillade det INTE utan sparkade bakut vid sadling.

Flexion Supreme (är iofs svår att få tag på men jag skriver om den ändå) var bättre under men har ett koppjärn framtill och var lite lång, 18", för min lilla häst. Han hatade den inte men gillade inte att den inte var helt mjuk.

Diddi dynan som jag har nu har jag inte hunnit rida så mycket i eftersom hästen blev halt. Det FINNS risk att han får för myket belastning framme vid manken, speciellt eftersom stigbygelfästena sitter rätt långt fram (stolsits :crazy: ) och min häst har rätt hög manke + att sadeln brukar åka fram en del när man rider. Vid sadling däremot protesterar han inte ett dugg. Man kan trycka på sadeln och vicka på bakvalvet osv utan att han bryr sej nämvärt, jämför då med Flexionsadeln som han brukade sparka bakut och huggas vid sadling :p Står man mycket i stigbyglarna bör man nog ha en pad, helst Equilizer för kanalens och truckfördelningens skull. Nu brukar inte jag belasta stigbyglarna så mycket och hästen har inte uppstickande ryggrad så än så länge rider jag utan.

Generellt sett så ska hästen bara kunna få belastningsskador av "hårda" saker, alltså kan de med fast framvalv/träpommlar/"hård" stoppning eller utan tryckfördelande pad skapa spänningar i ryggen. Annars är det som sagt ryttarens fel. Eller att sadeln inte har tillräcklig mankfrihet/dåligt stigläderfäste.

tintilar skrev:
Sadel:
En sadel används för att fördela ryttarens tygnd på hästens rygg. Detta gör den genom en bom.
Negativt: Den ligger still på hästen, hästen har ett konstant tryck på ryggen. Vilket dock är ok efter som att ryttarens vikt fördelas på en stor yta.
En bomsadel passar när hästen står still, så som den ser ut när man provar ut sadeln. Vad händer när hästen höjer ryggen? Eller om den istället sänker ryggen? Vad händer om ryttaren hänger till höger?

Bomlös sadel:
En bomlös sadel är alltså en sadel utan bom.
Används till? Ja, kanske för att ge ryttaren "stöd", göra det lättare för ryttaren att sitta kvar och ryttaren kan ju även stå upp(med hjälp av stigbyglarna). Den formar sig bättre efter hästens rygg än en vanlig sadel.
Negativt: Den sitter fast, dvs. bidrar med ett kontstant tryck på hästens rygg, den fördelar dessutom inte ryttarens tygnd ordentligt då den inte har någon bom.
Sadeln jag har (startrekk espaniola) är ganska stabil (flera lager läder) och tryckfördelar över hela ryggen. Den ger mig en bra sits (med lite ändringar), där min kropp inte blir motarbetad. Jag måste sitta i bra balans annars åker jag av.

Barbacka:
Ryttaren formar sig efter hästens rygg, och rör sig även, vilket innebär att hästen inte får ngt konstant tryck på ryggen och vikten fördelas på en naturligt sätt.
Negativt: Ryttaren åker lättare av(många) och kan inte stå upp(no stigbyglar).
Om hästen har en ryggrad som inte ligger gömd i fett eller muskler blir den utsatt för tryck av ryttarens kropp. Om ryttaren istället sitter på revbensbågen trycks sittbenen väldigt lätt ner och irriterar musklerna. Min sits blir iaf inte arbetad mot rätt håll utan barbackaridning framhäver alla mina brister.

Det perfekta kommer man nog aldrig komma fram till eftersom vi inte är skapta för att sitta på en häst...

Om en ryttare av rätt tyngd vet hur man ska sitta på hästen(rida den) - så jo, då är det så "perfekt" det kan bli. Alltså hästen får inga besvär alls, och förhindras inte av ryttaren.

Men om vi bortser från det - kan inte säga att "såhär är det" i det fallet, för jag har aldrig frågat en häs om det stämmer - så varför välja det sämsta alternativet vi kan hitta? :cool:

Det tråkiga är att det är så många som har "vanliga" sadlar som inte passar sin häst, dessa gör ju väldigt stor skada eftersom det ofta blir tryckpunkter. Dessutom ändrar ju sig en häst mycket i myskler och form och har man då en bomfri så slipper man byta så fort det händer.
Men VAD ska du ha sadeln till?? :confused:

En bomlös sadel används precis som en "vanlig" sadel (alltså med bom) och fyller samma funktion (fördelar trycket från ryttaren). Detta förutsätter att en bra pad används till sadeln, då fördelas trycket av ryttaren över en stor yta. Dessutom är den bomfria sadeln flexibel för hästens rörelser på ett sätt som sadlar med bom inte är (just för att det inte finns någon bom som binder samman fram och bakvalv). Den bomfria sadeln följer alltså med i hästens rörelser.
Är det så, förstår jag syftet med bomlös sadel. Men detta är inte fakta enligt de sadelmakare jag pratat med och det som jag läst. Men du kan absolut ha rätt - ttl ska genast undersöka. :cool:

En rent allmän fundering på ämnet...
Jag har ju själv en torsion trekking till min nordisgrabb som tidigare haft ryggproblem. Har inte ridit i den i mer än... vad kan man säga tio månader på ett ungefär. Men personligen har både han och jag goda erfarenheter av den. TROTS detta intresserar jag mig ändå för andras åsikter och tankar i ämnet Bomlösa sadlar och har därför följt rätt många av trådarna.

Det tycks mig att, som med det mesta inom ridning och hästhållning, det här med sadlar är en helt individuell fråga. En häst/ryttare går bra med det och en annan hatar det osv. Man måste känna sig för själv och räkna ut vad som kan vara det bästa alternativet när man väljer sadel. Jag är extremt emot generaliseringar. :mad:

Vad gäller sadelmakarnas åsikter så skiljer ju även de sig. Vissa sadelmakare säger att en bomlös är det sämsta man kan tänka sig, andra prisar dem över allt annat och en tredje grupp undviker att ha ngn åsikt whatsoever. Likadant med veterinärer, kiropraktorer, tränare... tja, ni förstår nog vad jag menar.

För varje positiv åsikt finns en negativ och vice versa. I slutändan (och nu upprepar jag mig antagligen) är det egentligen bara man själv och hästen som kan säga exakt vad som passar just dem.
Allt är relativt och individuellt. :cool:

frågade min hästs massör ifall min pålle kunde ha en bomlös eftersom han inte gillar nån sadel alls jag provat.
Hon tyckte inte det var nån idé eftersom det forskats så lite om dem.
Dessutom tyckte hon även att bomlösa sadlar bör vara för hästar som är välmusklade i ryggen och man inte bör lägga dom på omusklade hästar.

Hmm vad jag förstått så är bomlösa bra för hästar som är svåra att få musklade tex av felaktig sadel osv.
Är det inte så eller?

Jag blir vansinnig på allt tjatande om "men det är väl bättre än en illasittande bomsadel?" Men köp en passande bomsadel då! Ta ut en auktoriserad sadelutprovare! :crazy:

Har en Torsion .Bättre sadel har jag alldrig haft.Hästen älskar den,rör sig lätt och tar ut sina steg till fullo.
Nu har jag inte haft den så länge.Kommer problem så kanske man slarvat med padar och skötsel för övrigt.Hoppas jag slipper problem,
jag är jätte nöjd med den. :bow:

Liknande trådar

Utrustning Jag har googlat och sökt här på buke, men inte riktigt hittat det svar jag söker. Har en utprovad Tekna S-line dressyr till min...
Svar
0
· Visningar
828
Senast: Tagliabue
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i... 2
Svar
25
· Visningar
4 495
Senast: pews1972
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 655
Senast: Liten
·
Utrustning Min allroundbomsadel ligger inte bra längre och jag har blivit nyfiken om en bomlössadel kan vara något för min häst. Fick inga...
Svar
11
· Visningar
2 110
Senast: Rhodugune
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka