Ryggproblem pga bomlös sadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Johanna_Agge
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 5 814
Sv: Ryggproblem pga bomlös sadel?

Och vad gör man om man fått sadeln (högsta kvalitet) specialstoppad av en erkänt skicklig sadelmakare som säger att den kan inte passa bättre än så och hästen fortfarande inte gillar den????
Jo, man köpen en Flexion SBS bomlös sadel och får en nöjd och glad häst :D
Dessutom blev min andra häst, som aldrig haft sadelproblem, mjukare och mer rörlig efter andra gången jag red honom med Flexion sadeln....
Hur andra bomlösa sadlar fungerar kan jag inte uttala mig om men att Flexion fördelar trycket minst lika bra som min bomsadel är jag 100% övertygad om.

Jag har fått min information från de återförsäljare av bomlösa sadlar jag har kontaktat (torsion och stall vrå), och ryttare med bomlösa sadlar som är "frälsta". Alla dessa poängterar att man måste använda en pad till sin bomlösa - annars är den inte bra, men gör man det så blir resultatet som jag skrev. Sen har jag inte forskat så mycket kring eventuella negativa effekter, jag har kanske frågat fel personer (eller så är det inte så många som har fått problem - svaren på den här tråden tyder på det). Jag har fått för mig att bomlösa sadlar tagits fram av (för?) distansryttare och alltså ska vara bekväma för både häst och ryttare under långa ridturer. Är självklart intresserad över all information som du hittar - både positiv och negativ.

För mig passar bomlöst bra eftersom jag har en häst som sväller upp som en balong under sommarhalvåret och som sen magrar (... på fjordingvis) av på vintern. Genom en bomlös sadel slipper jag ha flera sadlar och all ångest som jag brukar få vid anpassningen av dessa.

Vad finns det fler för bomlösa sadlar där man inte behöver ha nån specialpad under?

Utan pad: flexion SBS, star trekk, några (?) ansür,dartmoor...
Någon mer? :confused:

Oj, hade visst inte läst hela tråden :o

Fast vissa hästryggar kräver padd ändå :smirk: och vissa ryttare.. Handlar ju lite om hur mycket man står i lädren också (utom på Flexion och kanske nån till).

tintilar skrev:
Är det så, förstår jag syftet med bomlös sadel. Men detta är inte fakta enligt de sadelmakare jag pratat med och det som jag läst. Men du kan absolut ha rätt - ttl ska genast undersöka. :cool:

Det ÄR så, och anledningarna till att sadelmakare är negativa till bomlösa kan vara många... bland annat är det till stor del bommen i en sadel som kostar, och tar man bort den så.. försvinner ju en del av deras hantverke...
Dessutom har de flesta sadelmakare varken sett, känt på eller ridit i en bomlös. Innan man lyssnar på någon som uttalar sig om något så ska man nog ta reda på vad personen VERKLIGEN vet om ämnet i fråga... De sadelmakare som jag visat bomlösa sadlar för har varit klart positiva, och jag vet en känd sadelmakare från östersund som faktiskt (!) ibland råder sina kunder att köpa bomlöst.

Människan har ridit barbacka och i bomlösa sadlar i fyra tusen år... bladsadeln tillkom för att hästarna skulle orka bära ryttare i rustning och för att ryttarna inte skulle falla av i strid med lans till häst. Den traditionella bomsadeln uppfanns när engelsmännen började hoppa hinder med sina hästar under jakten, och insåg att det är lite småsvårt och farligt att göra detta i bladsadlar med höga gallerier.

//diplomerad sadelinprovare och förespråkare för (bra) bomlösa sadlar

Lånar knapp...

Det är ju väldigt många distansryttare som rider mil efter mil i bomlösa sadlar, knappast kan en bomlös sadel vara skadlig för hästryggen då...

Å andra sidan är det många distansryttare som rider i bomsadel också :smirk:

Kul att du är för! Att fråga en sadelmakare om bomlösa sadlar är väl annars som att fråga ägarna till bensinstationen om de gillar gasdrivna bilar....
Man vill väl inte bli av med sitt levebröd.

När det gäller bomlösa sadlar så tror jag att de första tillverkades för westernridningens grenar där hästen ska springa runt tunnor och polebending där de springer slalom mellan pinnar.
Alltså grenar där hästen måste böja sig mycket - ni förstår givetvis att en bomsadel försvårar böjningen medan en bomfri ger högsta rörelsefrihet.

Distansryttarna hittade snart denna sadel.
Kraven på sadelns passform är mycket, mycket högre om du ska tävla 8-10 timmar i sträck mot att som vanliga ryttare, rida 45-60 minuter om dagen. Det är väldigt svårt att hitta en bomsadel som verkligen passar och när hästen sedan musklar om sig så kan en förut välpassande sadel sitta apa igen...

Jag kan tänka mig att de flesta hästar trivs bra med bomfri sadel. Trycket fördelas faktiskt bra om man har rätt dyna under. Har hittills inte hört talas om annat.
Jag vet att en svensk sadeltillverkare som var väldigt "anti-bomfritt" skulle testa tryckfördelningen med hjälp av en speciell pad som visar var trycket ligger, och det var alldeles tyst efter testet så antagligen visade inte testet att bomfritt var uselt.

Har hittills aldrig fått preciserat exakt vad som skulle vara dåligt med bomfritt. Har sett massor av hästar med trycksår och vita fläckar efter illasittande bomsadlar, men ingen med sådana effekter efter bomfria sadlar. Då rör jag mig ändå i distanskretsar där väldigt många använder bomfritt.

Haha, jag har själv märkt det där med rörligheten då jag i princip bara hde ridit bomlöst på min "nya" häst och sen provade rida med bomsadel.. Nu är det lite dåligt exempel eftersom den bomsadeln inte passade 100% men hästen vägrade svänga! Bara "travarvändningar", så fort han var tvungen att böja sej var det helt kört.. Bortskämd häst :p och bortskämd ryttare som är van att rida bomlöst/barbacka ;)

Nej, jag tror faktiskt inte att en sadelmakare är negativ mot bomlösa av den anledningen. Det man får se upp med när man använder en bomlös sadel är att frigöra ryggradens taggutskott,d v s att använda någon form av pad som skapar en kanal för dessa, annars blir det ett konstant tryck och smärtor i hästens rygg. Det är där "skon klämmer".

Hur kan det komma sig att de flesta hästar med just kissing spines fungerar med bomlösa sadlar men ej med bomsadlar??

Njah, men ibland undrar man eftersom det finns sadelmakare som är rent rabiat emot bomlösa sadlar.
att man själv inte känner till någon som faktiskt fått problem på grund av dem och sedan känner många som ridit flera distanssäsonger upp till 160 km-tävlingar utan minsta sadelproblem med bomlösa, det tycks liksom inte "bita" när man argumenterar med dessa sadelmakare.
Det förskräckliga är att de håller kurser (de och de - jag tänker närmast på en) och sprider att bomlösa sadlar är farliga... Sjukt.

Bättre att understryka på att man verkligen ska skaffa en tryckutjämnande pad med ryggkanal att ha under istället för att prata grundlöst skit om bomlösa sadlar.

Liknande trådar

Utrustning Jag har googlat och sökt här på buke, men inte riktigt hittat det svar jag söker. Har en utprovad Tekna S-line dressyr till min...
Svar
0
· Visningar
828
Senast: Tagliabue
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i... 2
Svar
25
· Visningar
4 495
Senast: pews1972
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 655
Senast: Liten
·
Utrustning Min allroundbomsadel ligger inte bra längre och jag har blivit nyfiken om en bomlössadel kan vara något för min häst. Fick inga...
Svar
11
· Visningar
2 110
Senast: Rhodugune
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Bästa fysiska ridsportbutiken?