Ryggproblem

Moa092

Trådstartare
Hej!
Mitt sto har sedan Agu-19 haft problem med återkommande låsningar och röngades i ryggen UA okt-19, efter det behandlades hon av ET och osteopat varje månad och har fungerat superbra.. fram tills nu. För ca 1 månad sedan vägrade vi ut oss på en tävling ( hon har aldrig stannat innan, utan är en sådan häst som verkligen suger tag i hinder ), samma kväll var hon jätteöm i ryggen. Vi bokade in tid på Slöinge och fick en tid 3 dagar senare. Detta är idag exakt 2 veckor sedan, hon kollades på hältutredning och det var UA, och röntgade halsen, ryggen tyckte veterinären var ”onödigt” att röntga då det inte var så länge sedan. På röntgen så hade hon några få pålagringar men inget som bör störa henne. På ultraljud över ryggen hittade dom att hennes ryggmuskel var inflammerad och hon blev sprutad, sen har vi så klart fått en igångsättningsplan som vi följt till punkt och pricka samt haft osteopat ute efter veterinärns rekommendationer. Hon har känts ”fin” ett tag ( hon promeneras endast från marken ) med fin så har hon inte visat några tecken på ömhet när jag tex borstat eller linimentat ( som jag också gör varje dag i samråd med veterinär och ET ) men senaste två dagarna har hon återgått till att ha blivit superöm igen och skjunker i ryggen för minsta beröring och försöker fly undan, det syns verkligen att det gör ont på henne. Enligt planen så ska hon börjas skritta uppsuttet imorgon men det kommer jag givetvis inte göra fören jag har pratat med min veterinär och eventuellt fått ännu en koll.
Men tänkte kolla om någon har varit med om något liknande, vad berodde det på, hur såg rehabiliteringen ut, hur mår hästen idag? För mig så är det viktigaste bara att hon ska vara smärtfri, kvittar för mig hur våran framtid ser ut resultatmässigt, så länge vi har en framtid tillsammans❤️
Ha en bra kväll
 
Förra hösten började min häst protestera en hel del vid ridning, speciellt i galoppfattningar. Hon har varit svår till och från tidigare, men den här gången var det värre. Vi röntgade ryggen och fann att hon hade kissing spines (men det var troligen inget nytt) och en inflammation i ett ligament i ryggen. Hon hade även inflammation i SI-leden. Så inte precis samma som du har råkat ut för, men åt det hållet, dock utan lika tydlig ömhet i ryggen vid beröring.

Hon sprutades i SI-leden och behandlades med stötvåg för ryggen, totalt tre gånger. Igångsättningen bestod av mycket arbete från marken, både tömkörning och promenering (en hel del över bommar). Jag är lite förvånad över att du fått råd om att börja skritta uppsuttet redan efter två veckor, det tog oss betydligt längre.

Vi hade också en annan häst i stallet som var mer tydligt öm i ryggen, precis som din, och även där krävdes det en längre tids vila och stötvågsbehandlingar. Han är också igång fint idag, men det tog ett bra tag (runt 2-3 månader om jag inte minns fel) innan han var smärtfri från ryggen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund (chihuahua 4,5 år) började påvisa smärta i ländrygg/höft för ungefär ett par år sedan genom beröring samt ovilja på promenad...
Svar
11
· Visningar
1 210
Senast: LindaGsson
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 122
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 492
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 987
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp