Ryggprofil

Sv: Ryggprofil

Din häst är inte tillräckligt rak i ryggen för att klara en Kieffer.Tror att du måste ha en sadel med lite mer svängd bom. Tex Prestige Harry Dabbs Elegant eller en Jaguar.Vad säger en Sadelutprovare om din Häst ?:)

Att om jag bara var noggrann när jag gjorde mallen och skickade med bilderna och mallen så skulle h*n fixa så sadeln skulle passa...

Jag är också tveksam...
Kieffer hade inte varit mitt förstahandsval på en sån häst. Jaguar hade jag provat istället, och om jag kommer ihåg rätt är din sambo smal, och då borde en Jaguar passa honom också, då de är små i storlekarna.

Nja så smal vet jag inte om han är, men han har dock mindre rumpa än mej..det är sant..men jag är 166 cm och han är 188 cm
Fast nu är det ju meningen att även jag ska kunna använda sadeln också.

Nu får jag väl hoppas att sadelmakaren är så pass ärlig att h*n säger till ifall h*n inte kan fixa sadeln, utan då får h*n sälja sadeln åt oss.

När vi köpte denna sadel för 5.5 år sedan till min gamla Dame, så prövade vi exakt 108 (!!!) sadlar innan vi hittade EN sadel som passade BÅDE sambon och hästen....så jag är inte säker, men jag tror att det provades även Jaguar....
Och jaa, då var jag färdig att slå en stekpanna i huvudet på sambon...tror Damen tyckte detsamma ;)

Eftersom jag ännu har en osåld sadel så finns det absolut inga pengar att investera i någon annan än så länge, och sitta på en pad det gör sambon INTE....tömköra kan han inte heller och låta en 23åring stå bara för att jag vill rida MIN häst hela tiden fungerar inte heller...så allt är just nu rätt bläääääh...:(

Damen var min gamla häst som gick bort för 2 år sedan.

Men alldeles när vi hade köpt Lippan i april förra året använde vi denna sadel och hon stormtrivdes i den då.
Fast då såg hennes rygg ut som ett Himalayamassiv och revbenen kunde man spela på.. :(

Sen kom ju min operation ibörjan på maj och efter sommarbetet som gav henne massor med mat och motion, mycket kuperade hagar, så var sadeln för smal.

Då använde hon ponnyns Wintec 500 med först vitt järn i, sen när hon gick mer försvann sommarhullet och då byttes det till det smalare röda järnet.
Med mer muskler byttes det tillbaka till det vita järnet och straxt efteråt var även den sadeln opassande pga att den blev för böjd.

Men då tog jag fram en gammal Wintec med fast järn i som var använd till en ardenner, och jippi den passade, i exakt 5 veckor...

Och där är vi nu...

Japp det är Passieren som ligger snett.

Alltså framvalvet ligger ungefär där det ska ligga, men vänstra bakre delen av bossan ligger på höger sidas ryggmuskel.

Men bara på henne....skit knepigt alltså....

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
441
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 233
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: cowgirl81
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 423
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Stockholms skärgård
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Husvagnsrenovering

Hund, Katt, Andra Djur