Ryktmetod - "banging"

Stefffie

Trådstartare
Hej!

Jag har majoriteten av min hästerfarenhet och träning från sverige, men bor sedan några år i UK och har nyligen börjat ta mig igenom deras motsvarighet till ridsportsförbundets utbildningsskala. Något jag nu stött på är termen "to bang a horse" i relation till dagens rykt - typ genomgående rykt, som avsultats med "banging". Jag har hittat en YouTube video som jag tror visar fenomenet, och är förvånad - har aldrig sett något liknande, men mitt hästande har alltid varit på hobbynivå, och det här är kanske vanligare på högre nivå?


Så, allsvetande Buke, är detta något som ni har sett förut? Är det hyfsat vanligt i Sverige (bland kanske mer satsande ryttare?) eller är det ett Brittiskt fenomen?

Visas ca 2.30 in i filmen
 
Jobbat med tävlingshästar för Badminton i England, tävlingsstall hoppning, uppfödning och galopp på Irland och även hopp och fälttävlan i Sverige, men inte sett det förr. Sett många fila på sina hästar på tävlingsplatser. Mycket puts med "kökshanddukar" ja, men missat hela bang-metoden! Gamla metoder med halmviskor och liknande samt de modernaste uppfinningar, men den här varianten har jag missat!
@kimmis87 :laugh:
Hade gärna sett er prova den här metoden! Du bankar till och häststackarns ögon hoppar halvvägs ut! O_o
 
Jobbat med tävlingshästar för Badminton i England, tävlingsstall hoppning, uppfödning och galopp på Irland och även hopp och fälttävlan i Sverige, men inte sett det förr. Sett många fila på sina hästar på tävlingsplatser. Mycket puts med "kökshanddukar" ja, men missat hela bang-metoden! Gamla metoder med halmviskor och liknande samt de modernaste uppfinningar, men den här varianten har jag missat!
@kimmis87 :laugh:
Hade gärna sett er prova den här metoden! Du bankar till och häststackarns ögon hoppar halvvägs ut! O_o

Han hade nog kastat sig rakt in i boxväggen ärligt talat. Han är hingst men mkt känslig. När han är för på vid betäckningar och det kanske ser ut som att han skiter fullständigt i mig, då lägger jag ett finger mot hans bog, ett lätt tryck, utan minsta kraft, bara en påminnelse, och han backar 2-3 steg DIREKT. Är han riktigt uppe i det blå så säger jag Back samtidigt.

Jag "slår" aldrig mina hästar vid beröm, sådär som de gör när de går ifrån den hästen, klapp klapp klapp. Aldrig. Så han har ju liksom noll vana vid den typen av beröring. Så jag tror att han skulle bli väääldigt upprörd.
 
Hej!

Jag har majoriteten av min hästerfarenhet och träning från sverige, men bor sedan några år i UK och har nyligen börjat ta mig igenom deras motsvarighet till ridsportsförbundets utbildningsskala. Något jag nu stött på är termen "to bang a horse" i relation till dagens rykt - typ genomgående rykt, som avsultats med "banging". Jag har hittat en YouTube video som jag tror visar fenomenet, och är förvånad - har aldrig sett något liknande, men mitt hästande har alltid varit på hobbynivå, och det här är kanske vanligare på högre nivå?


Så, allsvetande Buke, är detta något som ni har sett förut? Är det hyfsat vanligt i Sverige (bland kanske mer satsande ryttare?) eller är det ett Brittiskt fenomen?

Visas ca 2.30 in i filmen

Ja, fast mer allmant gar det under benamningen "Strapping"
Handlar inte om att göra hästen ren utan det är mer av en slags massage som ger ökad muskeltonus.
 
Jag hade fattat det så att "Strapping" 'är benämningen på hela ryktproceduren, alltså en mer genomgående sådan än e.g. "quartering", och att "banging" är en del av "strapping".

Men ja, precis som @_Viva_ säger så är teorin alltså att det ska hjälpa muskeltoningen genom att uppmuntra hästen att omväxelvis spänna och slappna av i de stora muskelgrupperna...
Det erkänns i manualen (för BHS stage 2) att det är en gammaldagas metod som i huvudsak användes på tävlingshästar, men det är fortfarande en del av kursplanen, och för att godkännas på provet ska man alltså "

3. Be able to strap a horse.
...
3.2 use equipment to assisst in the development of muscle tone"

Då jag aldrig hört talas om denna metod tidigare så var jag bara nyfiken på om det var något som överhuvud taget fanns i Sverige, eller om det var en brittisk ide, om än gammaldags..
 
Ärligt talat tror jag att de allra flesta hästar kan desensiteras gott och väl tillräckligt bra för att inte ha några problem med den här behandlingen, om man vill. Inte konstigare än att vänja dem vid något annat vi utsätter dem för. Men jag förstår bara inte riktigt nyttan, det skulle vara intressant med litet saklig argumentation kring den och hur teorin som @Stefffie berättar om relaterar till verkligheten.
 
Hästarna lär sig ju som med allt annat. Håller med @Snubbelfot. Många sensibiliserar ju sina hästar för spön, så varför inte detta? Mina hästar som är vana vid att jag gör massa konstiga saker skulle troligen vänja sig snabbt (börjar såklart inte så hårt och stora "slag").

Men ärligt ser jag inte funktionen med att ge ett "slag" på ett enda ställe för att sedan dra i hårriktningen. Att klappa över hela kroppen ganska hårdhänt skulle jag se mer nytta av. Men orka........
Här ryktas inte ens hästarna om det inte är något väldigt speciellt tillfälle. Det skulle nog dessutom upplevas som mycket mer obehagligt än "slaget" för den ena som avskyr att bli ryktad.
 
Det där kallas även tapotement (både på engelska och svenska) och är ett massagegrepp. Används vid massage både av häst och människa (används dock inte så ofta på häst eftersom det ju ser ut som att man står och slår hästen och då kan missuppfattas). Ingår dock i utbildningen både på häst och människa.

Finns flera varianter på detta grepp. På människa är det vanligare att det görs med sidan av händerna i en rytmisk rörelse tex över sätet. Gemensamt är att man aldrig lägger kraft i slaget. Handen/fingrarna ska vara avslappnade. Det framkallar vibrationer i strukturerna och är mycket användbart. På hästar får man såklart börja lite försiktigt och kolla av hur hästen reagerar. De flesta hästar brukar inte ha något emot det : )
 
Jag har en akupressur/massgeapparat till min häst. Ser ut som en stor slipmaskin. Första gången jag skulle använda den var det stooora ögon och stora näsborrar. Nu njuter han.

Så visst kan man väl banga på hästen och lära den det, fast jag föredrar min maskin.
 
Oj det där har jag aldrig sett förut. Kan inte direkt säga att jag tycker att hästen i filmen ser ut att njuta av det utan med acceptera det. Ser inte heller ut som någon metod jag skulle använda mig av..
 
Aldrig sett tidigare... Jobbar med tävlingshästar och skulle inte få för mig att göra det på våra hästar, det måste ta enormt på axlarna.
Hej!

Jag har majoriteten av min hästerfarenhet och träning från sverige, men bor sedan några år i UK och har nyligen börjat ta mig igenom deras motsvarighet till ridsportsförbundets utbildningsskala. Något jag nu stött på är termen "to bang a horse" i relation till dagens rykt - typ genomgående rykt, som avsultats med "banging". Jag har hittat en YouTube video som jag tror visar fenomenet, och är förvånad - har aldrig sett något liknande, men mitt hästande har alltid varit på hobbynivå, och det här är kanske vanligare på högre nivå?


Så, allsvetande Buke, är detta något som ni har sett förut? Är det hyfsat vanligt i Sverige (bland kanske mer satsande ryttare?) eller är det ett Brittiskt fenomen?

Visas ca 2.30 in i filmen
 

Liknande trådar

Z
Hästvård Intressant och relevant artikel jag hittade på Fass hemsida. Artikeln i sin helhet finns på...
Svar
8
· Visningar
1 929
Senast: Zebung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp