Ryktväska

bambi82

Trådstartare
Jag är lite efter men har nu iaf bestämt mig att byta ut hästarnas rykthinkar mot väskor.

Har köpt tre billiga från hööks på prov, för att se om detta är nåt för mig. Men har även klämt lite på en läcker lila sak från eskadron :love:

Vilka har ni och vad är fördelarna med dem? Har heller inte bestämt än om alla ska få likadana fast lite olika färger eller om jag ska blanda lite tex att nån har eskadrons och de andra de från hökks osv.
(har nog inte råd med såna från eskadron till alla :crazy:)

Har också sett en från horseware, brun tror jag den var som såldes komplett med borstar och allt. Vill gärna veta om nån vet var denna går att köpa! Och gärna om den finns i flera färger?

Sv: Ryktväska

Jag har en från Eskadron och bara älskar den! Supersmidigt med alla fack där jag har gummiband, saxar, hovkrats, liniment, whiteboardpennor. Kalas när sånt smått inte hamnar längst ner i hinken liksom:). (Ska nog sälja denna gröna eftersom Eskadron kommer med en lila i kommande kollektion:angel:).

Jag köpte en från hööks nyligen, har inte packat upp den men det verkar onekligen vara praktisk :). Egentligen hade jag velat ha den rosa som säljs på Granngården, men det är inte alltid man får som man vill :crazy:

Återkom gärna med recension när du börjat använda dom. Spanar själv på de från Hööks. Verkar ju vettigt med alla fack.

Jag har en shoppingkorg, typ en sån som man har på ICA.
Helt super! Lagom stor, men ser var som finns i och är lätt att tvätta!
Den är dessutom lätt att förvara, hård och kantig som den är!

Jag har en som Hööks sålde för några år sedan, en svart med röda detaljer. Den ser lika ut som den vinröda de har nu...

Jag tycker den är kanonbra och har haft den hängande på boxen hela tiden. Har satt en brandkårshake om de två korta handtagen och tagit av axelremmen. Perfekt åtkomst på prylarna!

Den har även hållit formen bra tycker jag, även om den börjat spricka lite i fodret på den sida man tar ut borstarna åt, sas. Men då har den hängt framme och varit i bruk i flera år, som sagt.

Är sugen på den bruna med lock. Dels för att den är brun, dels för att det hanteras en del hö runt min box just nu... :angel:

Har gjort iordning mina idag och ska börja prova, känns bra hittills :)

Det är lagom storlek för mig vill inte ha sån där stor ryktlåda som var populär förut, då samlar jag på mig alldeles för mkt skit!
Ska ju bara vara borstarna i min, har eget stall och förvarar flaskor, smörjor, snoddar osv i skåp.

Enda nackdelen var väl att nu när jag kollade över borstarna lite känns de ganska sunkiga, VILL HA NYA!!! Så vilka är era favvoborstar om jag nu råkar köpa några nya en sak jag måste ha är iaf en (eller helst 5-6st) sån typ hårborste i trä från borstiq att ha till man och svans min har försvunnit.

Känns väl också som att man kanske skulle köpa såna med lock istället blir nog ganska äckligt efter ett tag i de här. Har eskadrons lock?

Det är lagom storlek för mig vill inte ha sån där stor ryktlåda som var populär förut, då samlar jag på mig alldeles för mkt skit!
Ska ju bara vara borstarna i min, har eget stall och förvarar flaskor, smörjor, snoddar osv i skåp.

Samma här!:D
Väskan rymmer bara det nödvändigaste, möjligen kan man hänga en flaska flugmedel på kanten sommartid.

De där stora lådorna är perfekta till de där flaskorna i skåpet, och i en har jag alla benskydd och reflexer. Superlätt att bära fram tillsammans med sadel, träns och hjälm när man ska rida!

Som vanlig mankborste/allroundborste kan jag verkligen rekommendera den lite greppformade Borstiq-borsten som bl.a. Hööks säljer.

I övrigt har jag en vanlig korthårig skurborste, en rotborste med långa strån, borsten ovan, en supermjuk borste, en putsduk (Equi Comfort?), en svettskrapa med taggar och en oval ryktskrapa i plåt.
Har ryktborsten ligger kvar i väskan också, den plockade min medryttare fram och jag har inte orkat lägga undan den igen... :angel:

Med den utrustningen får man bort både lera, päls och skräp. :laugh:

I allmänhet använder jag bara naturborstar, de är överlägsna både när det gäller hantering (täta, inga stötar) och hållbarhet. Plaststrån kanske håller sig raka längre, men de slipas ofta till vassa nålar efter ett tags användande...

Senast ändrad:

Jag har en från Horseware. Horsewares och eskadrons är typ identiska, förutom färg/möster och att köper du Horsewares får du den komplett med borstar, för samma pris som Eskadrons.

Jag är kär i min groomingbag, men använder den än så länge bara när vi är ute och åker.

*KL

Hur funkar det med att rengöra i en sån där väska? Jag får städa ur ryktlådan titt som tätt eftersom det hamnar päls, stöv, hö och annat bös i den när jag har den ståendes i stallgången när jag ska borsta odjuret.

Det är precis det som är anledningen till att jag bara har den när vi är ute och åker.

Men jag tror säkert att det går bra att handtvätta den och få den fräsch.

*kl*

Har en babyrosa med beiga detaljer från Three Horses, kostade väl 150 spänn eller något. Oerhört smidigt med ryktväska, kommer aldrig att byta tillbaka till låda eller hink! Har en ryktlåda till sjukgrejerna bara. Väskan har hållit väldigt bra, men pga färgen så har den blivit lite dassig. Funderar på att köpa en ny, då vill jag ha en modell större i mörkare färger, ultimat hade varit mörkgrått eller svart med cerise detaljer men det kan jag nog bara drömma om. Fast vintertid funkar den lilla väskan bra, den rymmer ju det vanliga typ ryktborste, skrapa, rotviska och sånt. En stor hade dock varit skönt sommartid, när häst går på bete en kilometer från stallet, så att man får plats med flugmedel, lite klorhexidin och sånt och bara kan bära med sig hela väskan när man ska till hagen.

Till reflexer, aktuella benskydd, ländtäcke, hjälm och "bettombyte" har jag vintertid en större plastback från CityMail. I den lägger jag också ner ryktväskan. När det är dags att rida så slänger man bara ner tränset från kroken till backen och tar med sig back och sadel så har man allt man behöver, väldigt smidigt.

Utlåtandet av min stallkamrater som spanat på hööks variant efter ha sett min eskadron. Var att min är större samt har en hård kant upptill vilket gör att den inte säckar ihop. Jag har den "gamla varianten" och köpte den första för 250:- på euro horse för ett gäng år sen. Den andra införskaffades på ebay då jag blev kär i färgen efter att den utgått. Betalade då 20euro för en ny med lapp.

Enda nackdelen var väl att nu när jag kollade över borstarna lite känns de ganska sunkiga, VILL HA NYA!!! Så vilka är era favvoborstar om jag nu råkar köpa några nya en sak jag måste ha är iaf en (eller helst 5-6st) sån typ hårborste i trä från borstiq att ha till man och svans min har försvunnit.

Jag köper bara naturborstar, har nån från borstiq, men mina favoritborstar är också naturborstar men inte lika grova borst. De är precis lagom täta och hårda. Har en rotviska och en "glansborste" med tagel. Jättebra borstar, kan kolla vad de heter när jag varit i stallet, för det minns jag såklart inte. :angel:

Jag har två syntetborstar som jag använder... till täcket och till svansen. :p

KL

har två såna väskor, mamma har ena och den andra har vi som tävlingsväska (med torktrasa, extra snoddar, borstar, tvål och sånt). Jag är en organiserad typ vill inte ha alla huller om buller utan har en lång smal ryktlåda, lätt att se och komma åt (jämfört med en påse). Jag har rätt mkt olika smågrejer i lådan.. Lätt att förvara och göra rent. Sen har vi kundkorgar (och mindre plastkorgar) till senskydd, svampar och allt möjligt =)

jag har en mörkröd från hööks (den det var special pris på utan lock^_^), den är inte jätte rymlig men den duger till mig :).
får plats det som behövt t ex till tävling i alla fall, dvs rykt borste, benskydd och tävlings mapp + vattenflaska :D mer begär jag inte att den ska rymma heller :p

hemma i stallet så har jag en rykt låda, också från hööks men väldigt väldigt gammal men super bra:D

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 267
Senast: Thaliaste
·
Utrustning Hej allihopa! Jag köpte en svart dressyrsadel i förra veckan och letar efter ett snyggt dressyrträns. Det finns en hoppsadel med...
Svar
10
· Visningar
1 366
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 442
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
25 322
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka