Rysk påverkan inför valet

Här har du en oudkoncert att lyssna på alldeles precis var du vill! :D

Njae. Jag menar att deras uppdrag som det är nu bör innefatta de här sakerna för att säkra både framgång och vår frihet. Vilken vits är det att utbilda om människor inte vill bli utbildade eftersom de redan anser sig leva i en splittrad värld där antidemokratisk påverkan går hand i hand med deras redan etablerade bild av världen?

Tillägg: Och sen har ju de andra vetenskaperna jag nämnde också viktig kunskap om ämnet. Jag personligen har läst ett fantastiskt arbete av en historiker som handlar just om Trump-memes, deras användning och inverkan. Dessa bredare perspektiv behövs på myndigheten, tycker jag.
Jo men om de nu inte har det uppdraget, vad ska de göra? Förutom att prata med deras uppdragsgivare. De kan ju inte "bara göra" även om de kanske vill..
 
Jo men om de nu inte har det uppdraget, vad ska de göra? Förutom att prata med deras uppdragsgivare. De kan ju inte "bara göra" även om de kanske vill..
Deras uppdrag enligt förordning 2021:936 (mina kursiveringar)

"Myndigheten för psykologiskt försvar ska i fredstid och vid höjd beredskap
- leda arbetet med att samordna och utveckla myndigheters och andra aktörers verksamhet inom Sveriges psykologiska försvar,
- lämna stöd till sådan verksamhet, och
- bidra till att stärka befolkningens motståndskraft
2 § Myndigheten ska särskilt
1. identifiera, analysera och kunna lämna stöd i bemötandet av otillbörlig informationspåverkan och annan vilseledande information som riktas mot Sverige eller svenska intressen,
2. sprida kunskap och bidra till befolkningens och berörda aktörers beredskap i fråga om psykologiskt försvar,
3. bedriva utbildning och övningsverksamhet inom myndighetens ansvarsområde,
4. följa, beställa och förmedla forskning och annan kunskapsutveckling i frågor som rör psykologiskt försvar, och
5. verka för samverkan mellan myndigheter och övriga aktörer i det förebyggande arbetet samt skapa förutsättningar för och bidra till att säkerställa ett samordnat operativt agerande.

Myndigheten ska i sin verksamhet värna det öppna och demokratiska samhället och den fria åsiktsbildningen.

3 § Myndigheten ska kunna stödja medieföretag när det gäller att identifiera, analysera och möta otillbörlig informationspåverkan i den utsträckning sådant stöd efterfrågas."

Inom detta faller absolut forskning inom psykologi, historia, samhällsvetenskap etc. Inom detta faller också konstverksamhet och kulturutvecklande.

Sen måste vi väl få kritisera verksamheten oavsett? Bara för att en förordning är skriven betyder ju inte det att allt som är rätt och riktigt är satt i sten och ingen kritik får framföras! Det är precis sådant tänkande som jag absolut tycker att vi måste hålla oss borta från om vi ska värna demokratin i vårt land. Jag är fortsatt orolig över att denna myndighet inte befattar sig med vetenskapare när forskning och kunskapsutveckling ingår i deras uppdrag, och ännu mer orolig över vad som kan komma att ske med myndighetens verksamhet om politiken glider mer åt fascism och insynen blir ännu mindre.

Kom ihåg också att tråden inte främst handlar om denna myndighet. Tråden handlar om hur vi skyddar oss mot antidemokratisk påverkan. Vi måste ju kunna diskutera lösningar och problem fritt utifrån det, oavsett myndigheters nuvarande uppdrag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp