Bukefalos 28 år!

Ryttare trötta på arga bilister

Ja, vad ska man säga.....detta upplever jag varje jävla dag.

Trots det finns det fantastiska människor som saktar ner, vinkar och beter sig som,.....just människor ska i trafiken, med hänsyn.
 
Jag tycker det är värst när jag rider med småtjejerna. Då ser de ett ekipage med en stor häst, sen 2-3 ponnyer efter. Då kan man tycka att de borde sakta ner, men nej, de bara blåser förbi. Är ju bara att tacka hästarna för att de är så säkra.

För att inte tala om när man kommer med vagn och folk kör ända upp i arslet på en. Jag åker av vägen så snart jag kan, eller utnyttjar fickor, men jag kan inte trolla och hoppa diken med vagn.
 
För att inte tala om när man kommer med vagn och folk kör ända upp i arslet på en. Jag åker av vägen så snart jag kan, eller utnyttjar fickor, men jag kan inte trolla och hoppa diken med vagn.
Det tyckte min kompis travare :devil:. Den drog rakt över åkern ner och över ett dike. Blev inte så mycket kvar av sulkyn men kompisen klarade sig utan större skador. Kunde gått riktigt illa. Minns inte om den hästen gick att tävla med.
 
Är det bara jag som skulle vägra rida 5 km (eller mer) längs en trafikerad 70-väg för att ta mig från stallet till skogen? Grusvägar på landet ok för där kör folk ändå hyfsat bra (iaf de jag mött) men på en asfalterad 70-väg? Inte en chans att jag rider så långt som 5 km längs en sån. Och då är hästen jag rider rätt så trafiksäker (helt kan ingen häst vara men hon är väldigt duktig i trafiken).
 
Det tyckte min kompis travare :devil:. Den drog rakt över åkern ner och över ett dike. Blev inte så mycket kvar av sulkyn men kompisen klarade sig utan större skador. Kunde gått riktigt illa. Minns inte om den hästen gick att tävla med.
Ja kompisens fjording tyckte likadant. Vi körde förbi en man som BAR på en stege i sin trädgård. Sånt gör man ju inte! :nailbiting:
Fast vi hoppade inte diken, vi sprang ner för en brant slänt och ut på gärdet. Inga skador någonstans.
 
Är det bara jag som skulle vägra rida 5 km (eller mer) längs en trafikerad 70-väg för att ta mig från stallet till skogen? Grusvägar på landet ok för där kör folk ändå hyfsat bra (iaf de jag mött) men på en asfalterad 70-väg? Inte en chans att jag rider så långt som 5 km längs en sån. Och då är hästen jag rider rätt så trafiksäker (helt kan ingen häst vara men hon är väldigt duktig i trafiken).

Jag har 70-väg utanför vår gård och många småvägar genom villasamhällena ute på landet är 70-vägar. Vi bor ändå på en återvändsväg med bara en gård till efter oss.
Jag måste minst 5 km på vår men för att kunna ta mig på en tur över 8 km (det gör vi ofta) så måste vi ut mer än 5 km på 70-väg.
 
Är det bara jag som skulle vägra rida 5 km (eller mer) längs en trafikerad 70-väg för att ta mig från stallet till skogen? Grusvägar på landet ok för där kör folk ändå hyfsat bra (iaf de jag mött) men på en asfalterad 70-väg? Inte en chans att jag rider så långt som 5 km längs en sån. Och då är hästen jag rider rätt så trafiksäker (helt kan ingen häst vara men hon är väldigt duktig i trafiken).

Om alternative är stallplanen eller paddocken, så ja. Visst, man kan lasta och köra till skogen om det finns en bra plats att parkera på, men alla orkar inte göra det flera gånger i veckan.
 
Problemet är "på den trafikerade vägen." på 70-90 km/h vägar kan man inte sänka hastigheten till 10-30 km/h för då blir man en trafikfara. Man kan sänka farten lite och hålla ut så gått man kan, men ska man upp och rida på dessa höghastighetsvägar får man även acceptera att bilarna inte kan köra hur långsamt som helst utan att det blir en trafikfara.

Sedan som ryttare, om jag måste rida längst en höghastighetsväg rider jag i diket, om det går rider jag på andra sidan diket i åker kanten/skogen så vi har så mycket avstånd som möjligt emellan mig och bilarna.
 
Problemet är "på den trafikerade vägen." på 70-90 km/h vägar kan man inte sänka hastigheten till 10-30 km/h för då blir man en trafikfara. Man kan sänka farten lite och hålla ut så gått man kan, men ska man upp och rida på dessa höghastighetsvägar får man även acceptera att bilarna inte kan köra hur långsamt som helst utan att det blir en trafikfara.

Sedan som ryttare, om jag måste rida längst en höghastighetsväg rider jag i diket, om det går rider jag på andra sidan diket i åker kanten/skogen så vi har så mycket avstånd som möjligt emellan mig och bilarna.

Svårt att köra i diket med vagn. Sedan är det dessutom bilen som bestämmer avståndet mellan oss och sällan är det speciellt stort.

Man ska som bilförare alltid sakta ner och visa hänsyn vid långsamtgående fordon oavsett hastighet, förutsatt att det är vägar de får vistas på. Så, visst kan man sänka hastigheten till 10-50 km/h om det nu är nödvändigt för det LGF:et.

När tänker du att ansvaret i trafiken överlåts endast till den som är långsam?

Jag saktar alltid ner och gör medtrafikanterna medvetna om att jag sett dem och tar det lite lugnt genom att släppa på gasen, eventuellt bromsa lite och åka förbi i en båge eller vänta tills det är fritt för en sakta omkörning. Det är ju inte så ofta det händer att min tid blir lidande.
Jag tänker mer på att jag inte vill leva med att jag inte gjort allt för att någon ska känna sig säker och vara så säker som möjligt i trafiken där jag vistas.
 
Problemet är "på den trafikerade vägen." på 70-90 km/h vägar kan man inte sänka hastigheten till 10-30 km/h för då blir man en trafikfara. Man kan sänka farten lite och hålla ut så gått man kan, men ska man upp och rida på dessa höghastighetsvägar får man även acceptera att bilarna inte kan köra hur långsamt som helst utan att det blir en trafikfara.

Sedan som ryttare, om jag måste rida längst en höghastighetsväg rider jag i diket, om det går rider jag på andra sidan diket i åker kanten/skogen så vi har så mycket avstånd som möjligt emellan mig och bilarna.
Får man ens rida på en 90 väg? En väldig skillnad på 70 och 90 vägar tycker jag.

Att rida i diket ser jag som en väldig fara för övrigt på flera sätt, skulle aldrig kräva att min häst ska gå i ett dike. Ner i diket kunde jag trycka ner min häst i när vi mötte långtradare som hade svårt att få plats på den smala smala vägen. Då kunde min häst stå still i diket och släppa fram men aldrig att vi skulle befinna oss där nere hela tiden.
 
Får man ens rida på en 90 väg? En väldig skillnad på 70 och 90 vägar tycker jag.

Att rida i diket ser jag som en väldig fara för övrigt på flera sätt, skulle aldrig kräva att min häst ska gå i ett dike. Ner i diket kunde jag trycka ner min häst i när vi mötte långtradare som hade svårt att få plats på den smala smala vägen. Då kunde min häst stå still i diket och släppa fram men aldrig att vi skulle befinna oss där nere hela tiden.

Varför skulle man inte det? Jag rider ofta på en 90-väg utan några vägrenar öht. Ibland kör jag också. Försöker minimera sträckorna till 100 meter, men ibland blir det upp till 1 km jag måste rida.
 
Problemet är "på den trafikerade vägen." på 70-90 km/h vägar kan man inte sänka hastigheten till 10-30 km/h för då blir man en trafikfara. Man kan sänka farten lite och hålla ut så gått man kan, men ska man upp och rida på dessa höghastighetsvägar får man även acceptera att bilarna inte kan köra hur långsamt som helst utan att det blir en trafikfara.

Sedan som ryttare, om jag måste rida längst en höghastighetsväg rider jag i diket, om det går rider jag på andra sidan diket i åker kanten/skogen så vi har så mycket avstånd som möjligt emellan mig och bilarna.

Så om du kör och det kommer en EPA-traktor så kör du in i den? :confused:
 
Kan ju tycka att det är en övervägande fara att blåsa på i hög hastighet förbi en häst.
Istället för att lägga sig i 10-30 km på en 70-90 väg.

Just trafikanernas fel att jag inte har en trafiksäker häst. Vi bor på ett ställe där man måste ta sig 1 km på 70 väg för att komma till skogen. Har försökt att träna henne men bilisterna saktar ju inte ner trots att man vinkar att de ska sakta ner eller stanna. De borde ju se att hästen valsar men istället så tutar de eller skäller ut en att man är på vägen med en rädd häst.

Vi är förpassade till paddocken.
 
Kan ju tycka att det är en övervägande fara att blåsa på i hög hastighet förbi en häst.
Istället för att lägga sig i 10-30 km på en 70-90 väg.

Just trafikanernas fel att jag inte har en trafiksäker häst. Vi bor på ett ställe där man måste ta sig 1 km på 70 väg för att komma till skogen. Har försökt att träna henne men bilisterna saktar ju inte ner trots att man vinkar att de ska sakta ner eller stanna. De borde ju se att hästen valsar men istället så tutar de eller skäller ut en att man är på vägen med en rädd häst.

Vi är förpassade till paddocken.

Ja, man måste ju liksom träna trafik i trafiken. Det blir moment 22 om folk inte har vett i huvudet.
Jag har på våra vägföreningsmöten berättat för våra grannar att det ju är dem jag tränar trafik på och att deras sätt att köra i trafiken är det som avgör hur det går med träningen.

För, på varje jäkla möte sitter folk och klagar på de höga hastigheterna förbi deras hus men de inser inte att det är vi själva som kör som biltjyvar i området. Det ser ju vi som har häst, vilka som kör fint och vilka som inte bryr sig.

Men, man vill ju alltid att alla ska köra lugnt förbi just mitt hus men man vill inte köra lugnt förbi andras. Som om rättigheten att köra snabbt är det största problemet om man kör ihjäl ett djur eller ännu värre, ett barn.

Jag kan inte föreställa mig hur det skulle kännas att vara orsaken till en olycka med, gud förbjude, ett barn som offer utan att ha gjort mitt yttersta för att undvika detta. Trots det kommer man ju alltid anklaga sig själv för olyckan.
 
Jag kan bara inte förstå att man tycker att det är försvarbart att ge sig ut med häst på en 70-väg där folk faktiskt kör i 70 km/h. Visst att bilister har ett ansvar för att det går bra, men som hästägare har man väl ändå ett ansvar att se till sin hästs (och egen) säkerhet.
Att man måste rida på 70-väg för att komma till skogen eller bra ridvägar eller vad det nu kan vara är en totalt värdelös ursäkt. Man måste aldrig rida på 70-väg. Bara för att man stallat upp sin häst i ett stall där det ligger en 70-väg emellan stallet och en viss plats man vill rida på så ger det inget frikort för att utsätta sin häst för faran det innebär att ge sig ut på en 70-väg.
Jag vet att vissa tycker att de måste ut på 70-väg med sin häst och att bilisterna borde visa all möjlig hänsyn, för mig är de ryttarna minst lika illa som tävlingscyklisterna vi hade uppe i en annan tråd här för ett tag sen.
(Grusvägar utan skyltar har ju också 70 som gräns men ingen kör 70, det är inte de vägarna jag tänker på.)
 
Kan ju tycka att det är en övervägande fara att blåsa på i hög hastighet förbi en häst.
Istället för att lägga sig i 10-30 km på en 70-90 väg.

Just trafikanernas fel att jag inte har en trafiksäker häst. Vi bor på ett ställe där man måste ta sig 1 km på 70 väg för att komma till skogen. Har försökt att träna henne men bilisterna saktar ju inte ner trots att man vinkar att de ska sakta ner eller stanna. De borde ju se att hästen valsar men istället så tutar de eller skäller ut en att man är på vägen med en rädd häst.

Vi är förpassade till paddocken.

Men du kan väl inte förvänta dig att ovetande bilister ska hjälpa till att trafikträna dig häst?
Trafikträning ska ju vara gjort innan du ger dig ut i vanlig trafik?
Att ta ut en trafikrädd häst som inte är redo för det på 70-väg är ju vansinne! Tur att det inte gått illa!
 
Men du kan väl inte förvänta dig att ovetande bilister ska hjälpa till att trafikträna dig häst?
Trafikträning ska ju vara gjort innan du ger dig ut i vanlig trafik?
Att ta ut en trafikrädd häst som inte är redo för det på 70-väg är ju vansinne! Tur att det inte gått illa!

Moment 22......hur fasen tränar du häst i trafik utan trafik?

Sedan är det väl inte ett måste att göra det på 70-väg.
 
Jag kan bara inte förstå att man tycker att det är försvarbart att ge sig ut med häst på en 70-väg där folk faktiskt kör i 70 km/h. Visst att bilister har ett ansvar för att det går bra, men som hästägare har man väl ändå ett ansvar att se till sin hästs (och egen) säkerhet.
Att man måste rida på 70-väg för att komma till skogen eller bra ridvägar eller vad det nu kan vara är en totalt värdelös ursäkt. Man måste aldrig rida på 70-väg. Bara för att man stallat upp sin häst i ett stall där det ligger en 70-väg emellan stallet och en viss plats man vill rida på så ger det inget frikort för att utsätta sin häst för faran det innebär att ge sig ut på en 70-väg.
Jag vet att vissa tycker att de måste ut på 70-väg med sin häst och att bilisterna borde visa all möjlig hänsyn, för mig är de ryttarna minst lika illa som tävlingscyklisterna vi hade uppe i en annan tråd här för ett tag sen.
(Grusvägar utan skyltar har ju också 70 som gräns men ingen kör 70, det är inte de vägarna jag tänker på.)

Jag rider kortare sträckor på en 70-väg (oftast 100 m) för att komma till en grusväg där det är 70 men ingen kör 70. Om åkern intill vägen är lämplig att rida på (kortare tider på året) så rider jag på åkerns kant (precis i gränsen mellan diket och åkern istället för på vägen). Men då är hästen inte rädd för trafik. Men att rida så långa sträckor som 5 km längs den vägen hade inte velat göra. Bilisterna har hittills varit bra. Det har varit rätt stor spridning i hur de valt att passera oss. Allt från en som körde jättesakta en bra bit bakom till de som inte sänker hastigheten nämnvärt men tar ut avståndet så långt det går och släpper på gasen på vägen förbi. Det känns för mig och den hästen helt ok.

När jag var liten och var på ridläger så red vi 20 ekipage (ungar mellan 10-15 år med B-ponnys till stora hästar) längs en 70-väg (en kortare bit). De flesta bilister var snälla men det var en bil som inte bara gasade på när den passerade utan även tutade som en galning. Några hästar blev lite nervösa men alla skötte sig fint som tur är! Hur man tänker då skulle jag vilja veta! Ett gäng ungar på ponnys och man gör vad man kan för att skrämma dem...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter På torsdagseftermiddagen körde en bilist på en häst med en ryttare längs med en byväg i Bollnäs kommun. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
534
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En häst på vägen och en arg bilist. Det var upprinnelsen till ett bråk som slutade med en polisanmälan och ett påkört hästben. ...
Svar
15
· Visningar
1 985

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp