Bukefalos 28 år!

Ryttare trötta på arga bilister

Jag kan bara inte förstå att man tycker att det är försvarbart att ge sig ut med häst på en 70-väg där folk faktiskt kör i 70 km/h. Visst att bilister har ett ansvar för att det går bra, men som hästägare har man väl ändå ett ansvar att se till sin hästs (och egen) säkerhet.
Att man måste rida på 70-väg för att komma till skogen eller bra ridvägar eller vad det nu kan vara är en totalt värdelös ursäkt. Man måste aldrig rida på 70-väg. Bara för att man stallat upp sin häst i ett stall där det ligger en 70-väg emellan stallet och en viss plats man vill rida på så ger det inget frikort för att utsätta sin häst för faran det innebär att ge sig ut på en 70-väg.
Jag vet att vissa tycker att de måste ut på 70-väg med sin häst och att bilisterna borde visa all möjlig hänsyn, för mig är de ryttarna minst lika illa som tävlingscyklisterna vi hade uppe i en annan tråd här för ett tag sen.
(Grusvägar utan skyltar har ju också 70 som gräns men ingen kör 70, det är inte de vägarna jag tänker på.)

Mycket intressant.......Jag får stanna på min gård med det argumentet. Vår lilla väg hem till oss, plats för en bil i bredd, är 70-väg. Många har 70-väg mellan hus och stall, dvs genom sin gård.

Sedan kan man undra varför JAG inte förväntas vara ute på 70-väg när det är lika mycket mina medtrafikanter i bilarna som har ansvar för min säkerhet. Det är dessutom något som krävs för att få vistas i trafiken, att ALLA visar samma hänsyn oavsett vad du sitter i eller på. Jävla dumheter att tro att man har några jäkla rättigheter i trafiken. Man har skyldigheter, inget annat.

Vi kan faktiskt inte ens ta oss till vår egen ridvolt som ligger ca 100 meter från stallet utan att gå ut på 70-väg.

Argumentet fallerar för de som har häst i någorlunda tätbebyggt område eller i förorterna.
 
Moment 22......hur fasen tränar du häst i trafik utan trafik?

Sedan är det väl inte ett måste att göra det på 70-väg.

Det gäller ju att se till att trafiken är införstådd med att det är träning. Så att ge sig ut på någon tom bit väg och träna med en/några vänner i bil är väl ett rätt enkelt alternativ?
 
Jag kan bara inte förstå att man tycker att det är försvarbart att ge sig ut med häst på en 70-väg där folk faktiskt kör i 70 km/h. Visst att bilister har ett ansvar för att det går bra, men som hästägare har man väl ändå ett ansvar att se till sin hästs (och egen) säkerhet.
Att man måste rida på 70-väg för att komma till skogen eller bra ridvägar eller vad det nu kan vara är en totalt värdelös ursäkt. Man måste aldrig rida på 70-väg. Bara för att man stallat upp sin häst i ett stall där det ligger en 70-väg emellan stallet och en viss plats man vill rida på så ger det inget frikort för att utsätta sin häst för faran det innebär att ge sig ut på en 70-väg.
Jag vet att vissa tycker att de måste ut på 70-väg med sin häst och att bilisterna borde visa all möjlig hänsyn, för mig är de ryttarna minst lika illa som tävlingscyklisterna vi hade uppe i en annan tråd här för ett tag sen.
(Grusvägar utan skyltar har ju också 70 som gräns men ingen kör 70, det är inte de vägarna jag tänker på.)

Mitt stall är omringat av av 70 väg, och jag har inget val. Ska jag utanför stallplanen (typ) måste jag korsa eller följa 70 väg några hundra meter.

Det finns inte en oändlig mängd stall att välja mellan. De fyra närmsta stallen ligger också nära dessa vägar, eller motorvägen.

Det största problemen är att
1, folk kör inte i 70.
2, folk respekterar inte mer långsamtgående fordon, saktar inte ner/väntar inte på lämpliga omkörningstillfällen. Inte bara hästar utan även gående, cyklister, traktorer osv. Vid ett tillfälle försökte en äldre man i BMW köra om mig (på häst) samtidgt som vi båda hade möte i mötande fil av traktor med släp. Fanns inte en suck att vi skulle få plats alla tre samtidigt.


(detta sagt. Många förare av tyngre fordon på dessa vägar ÄR respektfulla. De saktar in, kollar av med oss ryttare, och tar ut svängen. Mycket trevligt. Det är mest dyra bilar som ställer till obehag)
 
Mycket intressant.......Jag får stanna på min gård med det argumentet. Vår lilla väg hem till oss, plats för en bil i bredd, är 70-väg. Många har 70-väg mellan hus och stall, dvs genom sin gård.

Sedan kan man undra varför JAG inte förväntas vara ute på 70-väg när det är lika mycket mina medtrafikanter i bilarna som har ansvar för min säkerhet. Det är dessutom något som krävs för att få vistas i trafiken, att ALLA visar samma hänsyn oavsett vad du sitter i eller på. Jävla dumheter att tro att man har några jäkla rättigheter i trafiken. Man har skyldigheter, inget annat.

Vi kan faktiskt inte ens ta oss till vår egen ridvolt som ligger ca 100 meter från stallet utan att gå ut på 70-väg.

Argumentet fallerar för de som har häst i någorlunda tätbebyggt område eller i förorterna.

Läser du sista meningen, den inom parentes så ser du att jag bara menar 70-väg där folk faktiskt kör 70. Inte oskyltad grusväg där folk inte kör 70.
 
Det gäller ju att se till att trafiken är införstådd med att det är träning. Så att ge sig ut på någon tom bit väg och träna med en/några vänner i bil är väl ett rätt enkelt alternativ?

Njae, det är ju inte frågan om en eller två gånger. För att göra en häst trafiksäker krävs ju ett stort antal gånger och det är givetvis svårt att få till sådana träningar.
Att jag som har stall själv och har svårt att få folk till att följa med i vagnen när jag kör skulle troligen, på dessa fem år, fått ihop 2 träningar.

Skulle jag rida på vår gårdsplan till dess?
 
Mitt stall är omringat av av 70 väg, och jag har inget val. Ska jag utanför stallplanen (typ) måste jag korsa eller följa 70 väg några hundra meter.

Det finns inte en oändlig mängd stall att välja mellan. De fyra närmsta stallen ligger också nära dessa vägar, eller motorvägen.

Det största problemen är att
1, folk kör inte i 70.
2, folk respekterar inte mer långsamtgående fordon, saktar inte ner/väntar inte på lämpliga omkörningstillfällen. Inte bara hästar utan även gående, cyklister, traktorer osv. Vid ett tillfälle försökte en äldre man i BMW köra om mig (på häst) samtidgt som vi båda hade möte i mötande fil av traktor med släp. Fanns inte en suck att vi skulle få plats alla tre samtidigt.


(detta sagt. Många förare av tyngre fordon på dessa vägar ÄR respektfulla. De saktar in, kollar av med oss ryttare, och tar ut svängen. Mycket trevligt. Det är mest dyra bilar som ställer till obehag)

Jo, man har ju ett val. Antingen är man beredd att utsätta sin häst för farorna med att rida på 70-väg (för det är inte riskfritt även om bilisterna sköter sig prickfritt), eller så hittar man en annan lösning. Man måste inte rida på 70-väg, man väljer att rida där.
 
Njae, det är ju inte frågan om en eller två gånger. För att göra en häst trafiksäker krävs ju ett stort antal gånger och det är givetvis svårt att få till sådana träningar.
Att jag som har stall själv och har svårt att få folk till att följa med i vagnen när jag kör skulle troligen, på dessa fem år, fått ihop 2 träningar.

Skulle jag rida på vår gårdsplan till dess?

Att någon inte kan eller tycker att det är svårt att ordna vettigt trafikträning gör ju inte att ekipaget hör hemma i trafiken.
Det är ju som att säga att "jag har inte råd att ta körlektioner för att få körkort, så jag kör ändå och lär mig på det sättet".
(Sen är jag medveten att ute på landet, med snälla grannar och bra vägar så går det att lösa utan att man har regelrätt trafikträning.)
 
Jo, man har ju ett val. Antingen är man beredd att utsätta sin häst för farorna med att rida på 70-väg (för det är inte riskfritt även om bilisterna sköter sig prickfritt), eller så hittar man en annan lösning. Man måste inte rida på 70-väg, man väljer att rida där.

Vad för val?

Jag vill, för hästen skull, rida utanför paddocken.

Även för att komma till de ridbara fälten vi har i anslutning till stallet behöver jag ta mig ca 100m längst 70 väg.

Det finns 'säker ridväg' 500m från stallet. Vilken de byggt för att vi skall slippa rida på/vid vägen. 500m på 70 väg.

Som sagt var, de andra stallen inom acceptabelt avstånd har också dessa vägar, eller värre.

PLUS:

Jag har RÄTT att rida på vägen. Jag SKA vara på vägen (om alternativet är gång/cykelbana). Bilisterna SKA visa hänsyn, sådan är lagen.
 
Jag kan bara inte förstå att man tycker att det är försvarbart att ge sig ut med häst på en 70-väg där folk faktiskt kör i 70 km/h. Visst att bilister har ett ansvar för att det går bra, men som hästägare har man väl ändå ett ansvar att se till sin hästs (och egen) säkerhet.
Att man måste rida på 70-väg för att komma till skogen eller bra ridvägar eller vad det nu kan vara är en totalt värdelös ursäkt. Man måste aldrig rida på 70-väg. Bara för att man stallat upp sin häst i ett stall där det ligger en 70-väg emellan stallet och en viss plats man vill rida på så ger det inget frikort för att utsätta sin häst för faran det innebär att ge sig ut på en 70-väg.
Jag vet att vissa tycker att de måste ut på 70-väg med sin häst och att bilisterna borde visa all möjlig hänsyn, för mig är de ryttarna minst lika illa som tävlingscyklisterna vi hade uppe i en annan tråd här för ett tag sen.
(Grusvägar utan skyltar har ju också 70 som gräns men ingen kör 70, det är inte de vägarna jag tänker på.)
Men vilket trams. Det är faktiskt inte så att vanliga vägar bara är till för bilar. Bortsett från motorvägar och liknande så är vägar till för de flesta trafikanter oavsett om det är bilar, cyklister, ryttare eller gående.
 
Vad för val?

Jag vill, för hästen skull, rida utanför paddocken.

Även för att komma till de ridbara fälten vi har i anslutning till stallet behöver jag ta mig ca 100m längst 70 väg.

Det finns 'säker ridväg' 500m från stallet. Vilken de byggt för att vi skall slippa rida på/vid vägen. 500m på 70 väg.

Som sagt var, de andra stallen inom acceptabelt avstånd har också dessa vägar, eller värre.

PLUS:

Jag har RÄTT att rida på vägen. Jag SKA vara på vägen (om alternativet är gång/cykelbana). Bilisterna SKA visa hänsyn, sådan är lagen.

En olycka blir ju inte mindre illa bara för att du i efterhand kan säga att "bilisten SKULLE visat hänsyn, jag SKA kunna vara på vägen om jag vill".
 
Jag kan bara inte förstå att man tycker att det är försvarbart att ge sig ut med häst på en 70-väg där folk faktiskt kör i 70 km/h. Visst att bilister har ett ansvar för att det går bra, men som hästägare har man väl ändå ett ansvar att se till sin hästs (och egen) säkerhet.
Att man måste rida på 70-väg för att komma till skogen eller bra ridvägar eller vad det nu kan vara är en totalt värdelös ursäkt. Man måste aldrig rida på 70-väg. Bara för att man stallat upp sin häst i ett stall där det ligger en 70-väg emellan stallet och en viss plats man vill rida på så ger det inget frikort för att utsätta sin häst för faran det innebär att ge sig ut på en 70-väg.
Jag vet att vissa tycker att de måste ut på 70-väg med sin häst och att bilisterna borde visa all möjlig hänsyn, för mig är de ryttarna minst lika illa som tävlingscyklisterna vi hade uppe i en annan tråd här för ett tag sen.
(Grusvägar utan skyltar har ju också 70 som gräns men ingen kör 70, det är inte de vägarna jag tänker på.)

Här måste vi faktiskt använda en 70-väg för att komma till ridbana/skog, det enda andra alternativet är en stor riksväg. Dock är det ju skillnad på 70-väg och 70-väg. Denna är visserligen asfalt, men smal och i dåligt skick, inte många kör 70 där (trafikverkets hastighetsskyltning av vägar är inte alltid särskilt logisk...).
För övrigt har vi otroligt lite problem med bilister och andra motorfordon här, 99% visar hänsyn genom att sakta ned för hästarna och hålla ut. Jag kan faktiskt inte påminna mig att jag någonsin under alla år med häst råkat ut för någon bilist som tutat, peppar peppar.
 
Alltså när jag har haft häst hemma har jag bott i en by i Norrland, inte ens där har det varit möjligt att rida utan att behöva rida en bit efter/över 70-väg. Sen undviker jag det så mycket som möjligt, inte för att jag haft särskilt mycket problem med bilister (tvärtom är de flesta väldigt respektfulla) utan för att jag inte tycker det är särskilt kul att rida på bilväg. Men måste man så måste man.
 
Jag kan bara inte förstå att man tycker att det är försvarbart att ge sig ut med häst på en 70-väg där folk faktiskt kör i 70 km/h. Visst att bilister har ett ansvar för att det går bra, men som hästägare har man väl ändå ett ansvar att se till sin hästs (och egen) säkerhet.
Att man måste rida på 70-väg för att komma till skogen eller bra ridvägar eller vad det nu kan vara är en totalt värdelös ursäkt. Man måste aldrig rida på 70-väg. Bara för att man stallat upp sin häst i ett stall där det ligger en 70-väg emellan stallet och en viss plats man vill rida på så ger det inget frikort för att utsätta sin häst för faran det innebär att ge sig ut på en 70-väg.
Jag vet att vissa tycker att de måste ut på 70-väg med sin häst och att bilisterna borde visa all möjlig hänsyn, för mig är de ryttarna minst lika illa som tävlingscyklisterna vi hade uppe i en annan tråd här för ett tag sen.
(Grusvägar utan skyltar har ju också 70 som gräns men ingen kör 70, det är inte de vägarna jag tänker på.)

Eller jo det måste man om man bor bredvid en 90 väg. Och inte har grusvägar att rida på utan att korsa 90 vägen för att gå på 70 vägen en kilometer innan man kommer till skogen.
Som jag sa tidigare är jag förpassad in i paddocken med min häst som är född här på gården. För trots varselvästar och personer som går bredvid, före och efter hästen för säkerhetsskull så skiter bilisterna att sakta ner alternativt stanna vid tecken.
 
Men det finns även ryttare som faktiskt beter sig illa i trafiken, min sambo mötte en gång en ryttare på en mkt trafikrädd häst. Han stannade då och stängde av bilen så de kunde passera fick då världens utskällning för att han körde på vägen just när HON var ute med sin häst. Har sedan dess sett denna ryttare med andra alltid rida i bredd på vägen så att inga bilar kan passera.
 
Eller jo det måste man om man bor bredvid en 90 väg. Och inte har grusvägar att rida på utan att korsa 90 vägen för att gå på 70 vägen en kilometer innan man kommer till skogen.
Som jag sa tidigare är jag förpassad in i paddocken med min häst som är född här på gården. För trots varselvästar och personer som går bredvid, före och efter hästen för säkerhetsskull så skiter bilisterna att sakta ner alternativt stanna vid tecken.

Du har inget att göra ute på trafikerade vägar om hästen inte är trafiksäker. Det tränar man under kontrollerade former först.
 
Du har inget att göra ute på trafikerade vägar om hästen inte är trafiksäker. Det tränar man under kontrollerade former först.

Som jag skrivit tidigare så är jag tvungen att stanna i paddocken. Vill inte att hon, jag eller några bilister blir skadade.
MEN hade det funnits bilister med hjärna innanför pannbenet som tittar långt framför bilen som man faktiskt fått lära oss i körskolan hade vi ju kunnat TRÄNA men det går ju inte.
På gården fungerar det att köra förbi men jag swishar inte förbi henne i hög hastighet.
 
Jo, man har ju ett val. Antingen är man beredd att utsätta sin häst för farorna med att rida på 70-väg (för det är inte riskfritt även om bilisterna sköter sig prickfritt), eller så hittar man en annan lösning. Man måste inte rida på 70-väg, man väljer att rida där.

Jag antar att du inte skulle säga till någon med barn, om du nu inte har några själv, att du inte förstår hur man kan utsätta sina barn för bilåkning?

Det är ju statistiskt sett betydligt farligare i vanlig bil i trafiken än något annat sätt att färdas, överhuvudtaget. Inräknat alla fordon inklusive båt och flyg.

Idag har vi varit ute på 70-vägarna runt här med bil. Där jag bor går det barnfamiljer med barnvagnar, hundmänniskor, en massa cyklar, både på rad och i bredd.
Jag kan säga att jag inte tyckt att någon av dessa inte borde vara där. Jag har inte varit arg på någon av dem. Jag har saktat av och kört lugnt förbi.

Den enda som kan utsätta dessa personer för fara är ju faktiskt dess medtrafikanter. För mig är det som att lägga ansvar hos brottsoffer.
Varför klä sig utmanande? Inte undra på. Du har ju alltid ett val.
 
Jag kan bara inte förstå att man tycker att det är försvarbart att ge sig ut med häst på en 70-väg där folk faktiskt kör i 70 km/h. Visst att bilister har ett ansvar för att det går bra, men som hästägare har man väl ändå ett ansvar att se till sin hästs (och egen) säkerhet.
Att man måste rida på 70-väg för att komma till skogen eller bra ridvägar eller vad det nu kan vara är en totalt värdelös ursäkt. Man måste aldrig rida på 70-väg. Bara för att man stallat upp sin häst i ett stall där det ligger en 70-väg emellan stallet och en viss plats man vill rida på så ger det inget frikort för att utsätta sin häst för faran det innebär att ge sig ut på en 70-väg.
Jag vet att vissa tycker att de måste ut på 70-väg med sin häst och att bilisterna borde visa all möjlig hänsyn, för mig är de ryttarna minst lika illa som tävlingscyklisterna vi hade uppe i en annan tråd här för ett tag sen.
(Grusvägar utan skyltar har ju också 70 som gräns men ingen kör 70, det är inte de vägarna jag tänker på.)

Problemet är ju att det inte ska vara osäkert för häst och ryttare/kusk i trafiken.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter På torsdagseftermiddagen körde en bilist på en häst med en ryttare längs med en byväg i Bollnäs kommun. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
534
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En häst på vägen och en arg bilist. Det var upprinnelsen till ett bråk som slutade med en polisanmälan och ett påkört hästben. ...
Svar
15
· Visningar
1 985

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp