Bukefalos 28 år!

Ryttare trötta på arga bilister

Jag kan bara inte förstå att man tycker att det är försvarbart att ge sig ut med häst på en 70-väg där folk faktiskt kör i 70 km/h. Visst att bilister har ett ansvar för att det går bra, men som hästägare har man väl ändå ett ansvar att se till sin hästs (och egen) säkerhet.
Att man måste rida på 70-väg för att komma till skogen eller bra ridvägar eller vad det nu kan vara är en totalt värdelös ursäkt. Man måste aldrig rida på 70-väg. Bara för att man stallat upp sin häst i ett stall där det ligger en 70-väg emellan stallet och en viss plats man vill rida på så ger det inget frikort för att utsätta sin häst för faran det innebär att ge sig ut på en 70-väg.
Jag vet att vissa tycker att de måste ut på 70-väg med sin häst och att bilisterna borde visa all möjlig hänsyn, för mig är de ryttarna minst lika illa som tävlingscyklisterna vi hade uppe i en annan tråd här för ett tag sen.
(Grusvägar utan skyltar har ju också 70 som gräns men ingen kör 70, det är inte de vägarna jag tänker på.)

Betyder det att jag måste göra mig av med hästarna som har en 70-väg mellan hus och stall? För att komma till annan hage än vinterhagen måste jag ut med hästarna på vägen, för att kunna rida måste jag ut med hästarna på vägen.
 
Jag själv rider inte på 70 vägen en bit hemifrån (väg 503/ spårhagavägen), ser ingen anledning att utsätta mig för den faran då det är många singel och vilt olyckor på den vägen.

Vill jag ha roligare ridvägar än vad det finns på denna sidan 70 vägen lastar jag och kör dit.
 
Jag själv rider inte på 70 vägen en bit hemifrån (väg 503/ spårhagavägen), ser ingen anledning att utsätta mig för den faran då det är många singel och vilt olyckor på den vägen.

Vill jag ha roligare ridvägar än vad det finns på denna sidan 70 vägen lastar jag och kör dit.

Det är nog alldeles för dyrt att lasta varje gång man ska ut i skogen för många av oss.
 
Det är nog alldeles för dyrt att lasta varje gång man ska ut i skogen för många av oss.

Blir ännu dyrare för någon som bara kan köra och inte rida. Lasta vagn, köra ca 5 km, lasta av, hämta häst/hästar, lasta av och lika hem.

En tur på 1 timme skulle alltså ta ca 4 timmar? Vem fasen har råd och tid med det bara för att folk inte kan köra bil?

Det är väldigt många fantasifulla "lösningar" när den enda och bästa lösningen skulle vara att ta hänsyn i trafiken.
 
Blir ännu dyrare för någon som bara kan köra och inte rida. Lasta vagn, köra ca 5 km, lasta av, hämta häst/hästar, lasta av och lika hem.

En tur på 1 timme skulle alltså ta ca 4 timmar? Vem fasen har råd och tid med det bara för att folk inte kan köra bil?

Det är väldigt många fantasifulla "lösningar" när den enda och bästa lösningen skulle vara att ta hänsyn i trafiken.
Året igen jag skrev hur jag gör och inte hur andra ska eller bör göra.
 
Blir ännu dyrare för någon som bara kan köra och inte rida. Lasta vagn, köra ca 5 km, lasta av, hämta häst/hästar, lasta av och lika hem.

En tur på 1 timme skulle alltså ta ca 4 timmar? Vem fasen har råd och tid med det bara för att folk inte kan köra bil?

Det är väldigt många fantasifulla "lösningar" när den enda och bästa lösningen skulle vara att ta hänsyn i trafiken.

Ibland räcker det inte ens att inte vara på vägen, det finns en liten grusväg bredvid en 70 väg i mitt förra stall.
Tänk typ cykelväg 3 något meter från vägen och tillochmed då blir bilister störda på en. Skriker och tjoar från bilen och någon dåre kastade ut en banan(:confused::eek:) ur bilfönstret mot oss. Tur nog så kastade hen som en kratta.
 
Varför skulle man inte det? Jag rider ofta på en 90-väg utan några vägrenar öht. Ibland kör jag också. Försöker minimera sträckorna till 100 meter, men ibland blir det upp till 1 km jag måste rida.
Är det ens tillåtet? Trodde inte långsamtgående fick vistas på 90 vägar. Är väl sällan som landsvägar är 90 vägar.
 
Jag skrev hur jag gör.
För mig kostar det betydligt mer att köra till jobbet än lasta för att rida ut eller lasta för att komma till träning 3 till 4 gånger i veckan.

Bodde jag på sånt ställe och hade råd skulle jag definitivt lasta och köra iväg.

Men det ska ju egentligen inte ens behöva finnas på radarn, bilister ska inte bete sig på ett sånt sätt att vi med häst blir så nervösa att vi måste lasta för att kunna ta oss var vi vill.
 
Moment 22......hur fasen tränar du häst i trafik utan trafik?

Sedan är det väl inte ett måste att göra det på 70-väg.
Man kan börja hemma i stallet, man pratar ihop sig med någon man känner väl, sen kör den fordonet förbi hästen osv. Finns många sätt att miljöträna inför trafiken.
 
Jag kör med långsamgående fordon. men jag har full koll på detta fordon.
Att ta ut djur man inte har full koll på, (en omöjlighet med hästar) på trafikerad väg är egentligen snudd på vårdslöshet
Att vi har eftersläpande regler sedan tiden före bilismen som ger ryttarna den möjligheten är en sak.Samma sak gällande det frikort hästarna har i trafiken.
Men jag skulle inte släppa ut mina ungar eller mina djur på dylika äventyr.

Sedan i artikeln talas det om flera kilometer till skog..varför inte arrendera ridvägar närmare? eller är det så att ridskolan profiterar på annans mark via den sk allemansrätten?
 
Här har det varit vanligt med 90 väg men är nu mera 80 så även stor del av motorvägen här.
Gamla riksvägen mellan kungsbacka och Lindome var 90 förr nu 80, hur det ser ut mellan Lindome och inseros nu vet jag inte men innan var långa sträckor 90 där men vet inte om det har sänkt till 80 nu.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter På torsdagseftermiddagen körde en bilist på en häst med en ryttare längs med en byväg i Bollnäs kommun. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
534
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En häst på vägen och en arg bilist. Det var upprinnelsen till ett bråk som slutade med en polisanmälan och ett påkört hästben. ...
Svar
15
· Visningar
1 985

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp